Kríza zasiahla Daimler plnou silou. Počet predaných vozidiel na celom svete medziročne klesol o tretinu na 332 300 kusov. Tržby sa v rovnakom období znížili z 24,0 na 18,7 miliardy eur a po úpravách výsledku o kolísanie výmenných kurzov dosiahol prepad až 25 percent. Čistý výsledok sa z vlaňajšieho zisku 1,3 milióna eur zmenil na stratu 1,3 milióna eur.
Nepriaznivú situáciu pocítila aj vlajková loď Daimleru – Mercedes-Benz Cars. Predaj vozidiel s trojcípou hviezdou sa v prvom kvartáli medziročne znížil takmer o tretinu z 318 300 na 231 200 kusov, tržby o 27 percent na 9,1 miliardy eur a výsledok pred zdanením sa zo zisku 1,2 milióna eur zmenil na stratu 1,1 milióna eur. Podľa informácií koncernu k tomuto vývoju najväčšou mierou prispel pokles dopytu po osobných vozidiel, rastúci záujem spotrebiteľov o menšie modely, silný cenový tlak na jednotlivých trhoch, ako aj ukončenie výroby pôvodnej triedy E. Napriek tomu Daimler očakáva, že Mercedes-Benz vďaka novým modelom a úsporným opatreniam do konca roka zaznamená postupné zlepšenie výsledkov a v druhom polroku už by mal vykázať zisk.
**Daimler uťahuje opasok** Nové úsporné opatrenia, ktoré rozširujú škrty, zavedené na začiatku tohto roka. Daimler chce v tomto roku ušetriť zhruba štyri miliardy eur, z čoho zhruba polovicu na mzdových nákladoch. Výmenou za to však Daimler vylúčil prepúšťanie z organizačných dôvodov pre všetkých pracovníkov do konca platnosti zmluvy, čiže do 30. júna 2010.
Zamestnanci na skrátený úväzok (68 000) od začiatku roka pracujú za menej peňazí a teraz sa k nim pripojí asi 60 000 ľudí z administratívy, odbytu, výskumu a vývoja. Tí budú mať od mája o 8,75 percenta kratší pracovný čas a s ním aj nižšie mzdy. Na máj plánované zvýšenie miezd na základe tarifnej zmluvy sa odkladá o päť mesiacov. O časť príjmov príde aj vedenie. Predstavenstvo a vyšší manažment sa od mája vzdajú časti svojho základného mesačného platu, odpadne aj každoročné zvyšovanie mesačného platu. Okrem toho koncern zníži dovolenkové a vianočné príplatky, riadni zamestnanci zatiaľ nedostanú podiel na zisku za rok 2008 vo výške 1 900 €, ale iba dobropis.
**Mlynský kameň – Chrysler** Daimler už 11 rokov pociťuje dôsledky z fúzie s Chryslerom, ktorá sa zo „svadby snov“ zmenila na nočnú moru kríženú s mlynským kameňom. Na krku mu totiž zostali asi 20-percentný podiel, záruky za dôchodky zamestnancov vo výške jednej miliardy dolárov a nesplatené úvery, ktoré napríklad v prvom kvartáli 2008 zaťažili bilaciu sumou 340 miliónov eur.
Našťastie sa Daimler tohto podielu medzičasom zbavil. Po nekonečných rokovaniach ho napokon kúpil väčšinový vlastník Chrysleru – finančný investor Cerberus. Hoci sa Cerberus pôvodne priečil, napokon ho ku kúpe prinútili okolnosti. Do konca apríla totiž musí vypracovať sanačný program pre Chrysler a vytvoriť alianciu s Fiatom, v čom mu mohol zabrániť práve podiel Daimleru. Nemci tak miliardovú garanciu zmenili na ročnú platbu 200 miliónov dolárov do roku 2011 a odpustili splatenie úveru. Dohoda s Američanmi zaťaží výsledok v druhom kvartáli sumou 700 miliónov dolárov.
Zdroj: Daimler, Financial Times Deutschland
Spracovala: Soňa Zverková