Ruský oligarcha chce Opel

Plány kanadsko-rakúskeho autododávateľa Magna v súvislosti so vstupom do Opla sú jasnejšie. Na pomoc si prizval ruského oligarchu Olega Deripasku.
Vydané  Text: 
Kanadsko-rakúsky autododávateľ Magna chce síce v Opli len menšinový podiel, ale spolu s partnerom by v nemeckej automobilke mohol získať hlavné slovo. Podľa nemeckých médií sa spoločnosť spojila so svojím bývalým veľkoakcionárom, ruským oligarchom Olegom Deripaskom, a plánuje prevziať celú európsku divíziu General Motors. To znamená, že okrem Opla by získal aj značky Vauxhall a Saab. Magna sa spojila s ruskou automobilkou GAZ, ktorú vlastní Deripaska. Podľa dostupných informácií chce kúpiť v Opli iba 20 percent, no spolu s 30 percentami, ktoré chce prevziať GAZ, by partneri získali väčšinový podiel. Na palubu spoločnej lode údajne nastúpila aj jedna ruská banka, pravdepodobne štátna Sberbank. Deripaska síce v dôsledku finančnej krízy prišiel o veľa peňazí, podľa časopisu Forbes sa jeho majetok znížil o 25 miliárd eur, no dokázal si zabezpečiť nové peniaze. Tento týždeň predal podiel v rakúskom stavebnom koncerne Strabag, čo mu na základe kurzu akcií mohlo vyniesť približne 450 miliónov eur. Ruský boháč sa v roku 2007 stal veľkoakcionárom Magny, keď za 1,15 miliardy dolárov kúpil 20-percentný podiel. V októbri minulého roka ho však predal. Výhodou sú aj skúsenosti Deripasku s automobilovým sektorom, keďže kedysi vlastnil päť percent v General Motors a jeho hlavná firma, ruský koncern Rusal, je dodávateľom automobiliek. **Všestranné výhody** Pre Opel sa môže kombinácia Magna-Deripaska ukázať ako šťastný ťah, hoci znalci údajnú investičnú sumu päť miliárd eur považujú za nerealisticky vysokú. Táto dvojica otvára Oplu nové možnosti, i keď z investície môžu profitovať všetci. Magna by mohla Oplu dodávať viac montážnych dielov, ktoré v súčasnosti zabezpečuje prevažne koncern Bosch. Deripaska zas môže Oplu otvoriť nové odbytové trhy, predovšetkým Rusko a ďalšie východoeurópske krajiny. Opel by sa vyhol aj problémom z minulosti, keď ho centrála v Detroite obmedzila iba na niekoľké európske trhy, aby nekonkuroval ostatným značkám koncernu. Deripaska by zas mohol využiť know-how Nemcov, pretože jeho GAZ je tiež horúci prípad pre sanáciu a potrebuje okrem iného zmodernizovať výrobný program. Oficiálne sa všetky zúčastnené strany k informáciám médií nevyjadrujú. Riešenie sa však musí nájsť veľmi rýchlo, pretože GM visí na infúziách z Washingtonu a do konca mája musí predložiť životaschopný záchranný plán. V opačnom prípade mu vláda zatvorí kohútik a gigant pôjde do konkurzu. Opatrnosť je na mieste, keďže okrem Magny a Fiatu majú o Opel záujem aj ďalší finanční investori. Vedenie, odbory aj samotní politici zatiaľ uprednostňujú Magnu, kým proti Fiatu sa zdvihla vlna odporu. Obidve automobilky majú veľmi podobnú produktovú paletu, cieľové skupiny klientov a operujú na rovnakých trhoch. Odborári podozrievajú Fiat z toho, že má záujem iba o nemeckú štátnu pomoc a možnosť odstrčiť priameho konkurenta na vedľajšiu koľaj. Hoci Fiat sľubuje, že nemieni prepúšťať ani škrtiť výrobu, odborári a vedenia sa obávajú, že Taliani by iba chvíľu sekali dobrotu a potom aj tak urobili po svojom. Zdroj: Financial Times Deutschland Spracovala: Soňa Zverková







Inzercia

Inzercia