Zo sporu o vplyv nad Volkswagenom vykrištalizoval koncept, ktorý by mohli právnici Porsche Holding dokončiť už v priebehu dvoch mesiacov. Podľa nemenovaných zdrojov kompetentní zvažujú možnosť, že VW by od holdingu odkúpilo zadlženú automobilku. To však bude možné až po tom, čo sa vyjasní rozdelenie vplyvu rodín Piëchovcov a Porscheovcov v Porsche, ako aj úloha spolkovej krajiny Dolné Sasko ako veľkoakcionára VW. Volkswagen sa k tejto informácii nevyjadril a Porsche ju poprelo.
Celú situáciu spôsobili finančné problémy Porsche, ktoré má vo VW podiel 50,8 percenta a do konca roka ho chcelo zvýšiť na 75 percent. Spoločnosť však medzičasom nahromadila dlhy vo výške deväť miliárd eur a má problém získať nové úvery. Naproti tomu VW má hotovostné rezervy 10,7 miliardy eur, takže má dostatok peňazí na protiofenzívu a prevzatie Porsche.
Kľúčovým prvkom pre riešenie situácie bude rozhodnutie Dolného Saska, ktorého premiér Christian Wulff úspešne zabránil zrušeniu zákona o VW. Tento zákon, ktorý je tŕňom v oku Európskej únii, totiž spolkovej krajine garantuje 20,1-percentný podiel a teda aj právo veta. Bez neho mohlo Porsche presadiť zmluvu o podieli zo zisku v momente, keď by získalo podiel 75 percent vo VW. Zároveň s tým by malo prístup k bohatej pokladnici Volkswagenu a z nej mohlo vyplatiť svoje dlhy. EÚ však zastavila útok proti zákonu o VW a Wulff kategoricky odmieta zmluvu, ktorá by Porsche poskytla moc nad „jeho“ koncernom.
Olej do ohňa prilievajú aj ďalšie nezhody. Predseda dozornej rady VW Ferdinand Piëch uprednostňuje vznik holdingu VW, v ktorom by mali obidve rodiny určitý podiel a na čele by stál súčasný šéf VW Martin Winterkorn. To by však znamenalo, že Porsche Holding by bol zbytočný. Naproti tomu Porscheovci ako hlavní vlastníci holdingu, ktorý ma lukratívne zmluvy s VW, pochopiteľne hľadajú inú cestu. Navyše jej časť podporuje súčasného šéfa Porsche Wendelina Wiedekinga, hoci jeho pozícia údajne nie je taká silná ako pred niekoľkými mesiacmi. Podľa istých informácií sú jeho dni v Porsche spočítané a zbalí kufre v okamihu, keď vyrieši problém vysokých dlhov. I keď Wiedeking a finančný riaditeľ Holger Härter zdôrazňujú, že úvery získali, faktom sú aj veľmi tvrdé podmienky bánk. Porscheovcov nahnevalo to, že ako záruku museli uvoľniť nielen akcie VW, ale aj časť svojich súkromných podielov v najväčšom automobilovom obchodnom holdingu Európy. Porsche tieto informácie popiera.
Neistotu medzičasom využil investor z Blízkeho východu. Emirát Katar prejavil záujem o podiel v Porsche a podľa tamojších médií sa už obidve strany stretli. Táto informácia nie je až tak prekvapujúca, keďže po vstupe štátneho fondu Aabar z emirátu Abú Zabí do Daimleru sa začalo špekulovať o záujme arabských investorov o ďalšie nemecké automobilky. Ako možné ciele odborníci vytýčili Opel a Porsche.
Zdroj: Financial Times Deutschland, Spiegel Online
Spracovala: Soňa Zverková