Prvé špekulácie o údajnom záujme Fiatu o prevzatie nemeckej automobilky Opel sa potvrdili. Predseda odborov Klaus Franz potvrdil, že Fiat by mal už na budúci utorok podpísať memorandum o úmysle. Podľa neho však Taliani chcú akvizíciou dosiahnuť jeden jediný cieľ – štátne záruky a podporu. Jeho postup však nebude jednoduchý, pretože Opel rokuje aj s autododávateľom Magna. Práve rakúska firma je pre Franza prijateľnejšia, pretože ich produkty si navzájom nekonkurujú.
**Dva tábory** Opel sa chce odtrhnúť od materského koncernu General Motors, preto potrebuje strategického investora. Správy o záujme Fiatu však vyvolali rozporuplné reakcie. Kým GM a spolkové ministerstvo hospodárstva uprednostňujú Fiat, vedenie a odbory nemeckej automobilky vidia budúcnosť skôr v spojení s Magnou, pretože sa obávali prepúšťania a škrtov.
Po negatívnych reakciách osadenstva sa však jednotný front začal rozpadávať. Predseda odborov v továrni v Eisenachu je naklonený spolupráci s Fiatom a poukazuje na dobré skúsenosti z minulosti. Miernejší tón nasadili aj odborári z Bochumu, ktorí nevylúčili spoluprácu za predpokladu, že Fiat sa akvizíciou nebude snažiť zlikvidovať konkurenciu.
Proti spojeniu hovorí totiž produktová paleta, keďže modely nemeckej firmy a Fiatu sa nedopĺňajú, ale naopak, tvrdo si konkurujú v rovnakých segmentoch a na rovnakých trhoch. Dôsledkom spojenia by tak mohlo byť prepúšťanie a zatváranie tovární a Nemci sa oprávnene obávajú, že by ťahali za kratší koniec.
**Zadlžený Fiat** Obavy vzbudzuje aj napätá finančná situácia talianskeho koncernu, ktorý vlani spotreboval veľkú časť svojho kapitálu. V marci čistý dlh Fiatu dosiahol 6,6 miliardy eur, čo môže ochromiť jeho snahu o získanie partnerov. Navyše má koncern rozpracovaný kapitálový vstup do problémového Chryslera.
Šéf automobilky Sergio Marchionne vylúčil zvýšenie kapitálu a rovnako aj predaj výrobcu úžitkových vozidiel CNH. Veľa možností tak spoločnosti nezostalo. Ak sa však podarí partnerstvo so značkou Opel, získa záruky od spolkovej vlády. Fiat profituje aj z iniciatív európskych vlád na podporu predaja áut a prekonáva konkurenciu. Kým v Európe klesol predaj osobných áut o deväť percent, Fiat vykázal plus o 14,7 percenta a v Nemecku dokonca o 200 percent. Napriek tomu prvý kvartál ukončil so stratou 410 miliónov eur v porovnaní s vlaňajším ziskom 405 miliónov eur. Tržby klesli z 15,1 na 11,3 miliardy eur.
Marchionne stále neohrozene hľadá partnera. Poukazuje na obrovské nadbytočné kapacity v sektore a argumentuje, že automobilka musí ročne predať 5,5 milióna áut, ak chce byť zisková a Fiat v súčasnosti vyrába „iba“ 2,3 milióna vozidiel. Aj podľa expertov Taliani potrebujú partnera: keďže sa zameriava najmä na nižšie segmenty, má veľmi malé marže. Tento schodok a úspory nákladov by mohli dosiahnuť kvantitou. Vzhľadom na úsporné modely znalci považujú Fiat za atraktívneho partnera. Pochybujú však o schopnosti vedenia zvládnuť dve veľké transakcie naraz.
**Otvorený koniec** Hoci sa verejnosť, odborníci, zamestnanci nemeckého výrobcu a aj politici rozdelili na dva tábory, politická scéna predsa len zaujala opatrnejší vyčkávací postoj. Podľa zástupcov oboch táborov je priskoro čokoľvek hodnotiť. Najprv musia Fiat aj ostatní záujemcovia predložiť podnikateľský koncept a plány do budúcnosti. O všetkom napokon rozhodne vláda a jej priorita: zachovať v Nemecku čo najviac pracovných miest.
Zdroj: Financial Times Deutschland
Spracovala: Soňa Zverková