VW vracia úder

Prevzatie Volkswagenu vyzeralo z hľadiska Porsche otázkou času. No situácia sa zmenila a VW začína uvažovať o prevzatí Porsche.
Vydané  Text: 
Volkswagen uvažuje o možnosti obrátiť hru a prevziať Porsche. Dôvodom sú problémy Porsche s financovaním akvizičného plánu, o čom svedčí zadlženosť stuttgartskej automobilky vo výške deväť miliárd eur. Platby úrokov vyše 500 miliónov eur ročne znižujú prevádzkový zisk a zvýšenie podielu zo súčasných 50,8 percenta by stálo ďalšie miliardy bez toho, aby sa Porsche dostalo k hotovostným rezervám VW. Či Porsche prevezme VW alebo naopak na výsledku veľa nezmení, tak či tak sa spoločnosti spoja. Otázkou však zostáva rozdelenie moci a ak Porsche neuspeje, vedúcu úlohu prevezme VW. Ako by vyzerali detaily takejto konštrukcie, zatiaľ nie je jasné. Všetko závisí od rodín Porscheovcov a Piëchovcov, ktoré vlastnia takmer všetky kmeňové akcie Porsche. Na základe posledných údajov sa ich hodnota pohybuje okolo 8,3 miliardy eur. Ak VW prevezme Porsche, predseda dozornej rady VW Ferdinand Piëch sa stane najmocnejším automobilovým manažérom sveta. Šéf Porsche Wendelin Wiedeking a finančný riaditeľ Holger Härter sa zatiaľ snažia zachrániť pôvodný plán, získať peniaze na zvýšenie podielu vo VW na 75 percent, čím by získal úplný vplyv na wolfsburský koncern. Jednou z možností je zvýšenie kapitálu a diskutuje sa aj o tom, či Porscheovci včlenia do automobilky svoju veľmi cennú firmu so sídlom v Rakúsku. Nič sa však neudeje bez súhlasu Ferdinanda Piëcha. Stuttgart údajne rokuje s investormi z Blízkeho východu, hoci podľa niektorých informácií ide zatiaľ iba o predbežnú „sondáž“. Porsche už na začiatku svojich smelých plánov dostalo po prstoch. „Prišli sem ako dobyvatelia,“ povedal jeden z manažérov VW. „Mysleli si, že hneď sa dostanú k našim technológiám. No tak ľahké to zas nie je.“ Druhá strana pochopila, že najprv musí spoznať spôsob fungovania rozsiahleho koncernu, akým Volkswagen nepochybne je. Porsche pritom stále dúfa, že Európska únia zruší právo veta Dolného Saska, ktoré vlastní 20 percent VW a na základe nemeckého zákona o VW môže zablokovať akvizičné plány. Piëch vždy chcel vytvoriť mamutí koncern, no Wiedeking nie je jeho favoritom. Na špici by radšej videl súčasného predsedu predstavenstva VW Martina Winterkorna. Všetko teda bude závisieť od dolnosaského premiéra Christiana Wulffa, Piëcha a Winterkorna, či sa podarí husársky kúsok, z ktorého vznikne najmocnejší automobilový koncern sveta. Práve Wulff je preto esom, ktoré Piëch skôr či neskôr vytiahne. Zdroj: Financial Times Deutschland Spracovala: Soňa Zverková







Inzercia