Šikovné prsty majstrov z anglického Crewe pracujú na stopäťdesiatich kusoch, ktoré uzavrú jednu veľkú éru. Ladies and gentlemen, zoznámte sa, prosím: Bentley Arnage Final Series.
Pravý ostrovný gentleman vraj prejavuje svoje emócie iba koňom a psom. Ak je to pravda, skúste si predstaviť, koľké slzy bude roniť za vyše päťstokoňovým stádom rozlúčkového modelu Arnage Final Series. A možno oplače aj ušľachtilú stajňu, v ktorej sa zrodil celý slávny rodokmeň, ktorý sa týmto zápisom zapečatí a uzatvorí. No ale dosť už, toto nie je kar, toto je oslava niečoho veľkého, čo sa končí.
Bentley Arnage Final Series vzniklo na poctu desaťročia modelu Arnage, polstoročia veľkého osemvalca a deväťdesiatich rokov značky.
V Bentley sa pri finálnej sérii modelu Arnage snažili dodržať aj pravidlo o tom najlepšom nakoniec. Nič teda nenechali na náhodu a skombinovali vlastnosti špičky po stránke luxusu (Arnage R), dynamiky (Arnage T), s troškou dizajnovej príchute z kupé Brooklands. Ale poďme konkrétnejšie….
Svoju rozlúčkovú melódiu pod prednou kapotou si bublavým tónom hudie jedna z ikon histórie spaľovacích motorov: „vé“ osmička s rozovretím radov valcov 90 stupňov a objemom šesť a trištvrte litra. Samozrejme, v podstatne modernejšej forme, než v akej sa uviedla pred päťdesiatimi rokmi. Už vtedy však celohliníkový agregát priniesol taký výrazný pokrok a náskok, že si výrobca po celé polstoročie vystačil „iba“ s jeho priebežnou modifikáciou.
Keď sa v súvislosti s motormi povie Bentley, každý znalec očakáva vysoký výkon, najmä však brutálnu porciu krútiaceho momentu. Arnage Final Series si ako rozlúčková verzia nemôže dovoliť toto pravidlo porušiť. A tak je pomer jeho Newtonmetrov a konských síl takmer dvojnásobný, skoro ako pri naftovom motore. Inými slovami a konkrétnymi číslami, v kolónke výkonu nájdete: 507 k (373 kW), údaj o krútiacom momente však doslova žiari číslicou 1000 Nm.
To, čo vyprodukuje spomenutý objem valcov, by samozrejme na túto brutalitu nestačilo, a tak hádate správne, motor je prepĺňaný, konkrétne dvojicou turbodúchadiel. Jeho enormnú krútivú silu posiela na zadné poháňané kolesá šesťstupňová automatická prevodovka ZF s troma rozličnými režimami radenia.
Angličania nikdy nemali problém vyrobiť odľahčené športové špeciály, dosahujúce dych berúcu dynamiku aj s malými motormi, práve vďaka svojej nízkej hmotnosti. Arnage však vychádza z opačnej teórie a Final Series je jej potvrdením v praxi: jeho motor má takú obrovskú rezervu ťahu, že dokáže parádne rozhýbať aj 2,6 tony pohotovostnej hmotnosti. Konkrétne: z nuly na stovku za päť a pol sekundy, v maxime až na 288 km/h.
Áno, Arnage Final Series svojou dynamikou skáče vysoko, nepadá však nízko, ako straší staré príslovie. O deceleračné schopnosti, adekvátne tým akceleračným, sa totiž starajú bohato dimenzované brzdy, vpredu s osempiestikovými strmeňmi a údajne najväčšími na osobný automobil sériovo montovanými kotúčmi s priemerom 420 a hrúbkou 40 mm.
Nielen podvozková mechanika, ale aj jeho elektronika, si v prípade tohto auta zaslúži nálepku state-of-the-art. Trakčná kontrola je kalibrovaná tak, aby sa vyhla akýmkoľvek zbytočným zásahom riadiacej jednotky do behu motora. Niečo podobné platí aj pre zásahy ESP. Navyše, keď už sa ťah agregátu v nejakej situácii musí obmedziť, stabilizačný program je naprogramovaný tak, aby zariadil čo najpromptnejší opätovný nárast prílevu pohonnej sily.
Všetko to z predošlých riadkov je síce pekné, reálna environmentálna situácia ani politický marketing eurokarieristov však takýmto autám s takýmito motormi neprajú. Bentley sľubuje, že po uzavretí kapitoly menom Arnage príde nová vlajková loď, akosi sme ale skeptickí ohľadom čistoty jej anglickej šľachtickej krvi, presnejšie povedané pri úvahách o srdci, ktoré ju bude pumpovať. Odhadujeme, že jeho tep pobeží v rytme ein, zwei…. a až po (zamotanú dvojitú) dvanástku. Nuž ale…. ospravedlňujeme sa za ďalší malý nával nostalgie a vraciame sa k oslavnému tónu.
Rozlúčková miniséria si zaslúži aj batériu extra prvkov a doplnkov, ktoré ju jasne identifikujú. Keď si Arnage Final Series pozriete zvonku, nájdete ich viac než dosť. Nevšimnúť si nemôžete disky kolies z ľahkej zliatiny s päťlúčovým dizajnom a priemerom 20 palcov. Je vám ale odpustené, keď na prednej kapote nezbadáte známe „lietajúce béčko“, teda presnejšie v situácii keď sa využije jeho sklápacia schopnosť. K tomu pridajte špeciálne veko nádrže, dve koncovky výfuku, patričný nápis „Final Series“ a to ešte nie ste ani v polovici exteriérového zoznamu.
Interiér je vyšperkovaný ešte viac. Vymenúvať to všetko nemá zmysel, pár extra špecialít však stojí za zmienku. Ak by ste si chceli pripiť na zdravie chlapcov z Crewe, ktorých otcovia a dedovia sa preslávili už za druhej svetovej vojny výrobou legendárnych leteckých dvanásťvalcov Merlin, poháňajúcich slávne eroplány ako Spitfire či Lancaster, máte na to špeciálne náradie: kovovú ploskačku aj so štamperlíkmi, decentne integrovanú do miniatúrneho baru. A aby vám následne od pijatiky rozbujarené hlavy neprechladli na daždi, tak vám Arnage Final Series ponúkne pomocnú ruku v podobe batérie veľkých golfových parazólov v batožinovom priestore. A aby rozlúčková párty stála ozaj za to, k dispozícii máte audiosystém Naim s digitálnym zvukovým procesorom, desiatimi reproduktormi a celkovým výstupným výkonom až 1100 Wattov. Dokonalé. Ostáva už len vytiahnuť z vrecka hodvábnu šatku a zamávať: Good-bye, sir!
Text: Ladislav Malák
Foto: Bentley Motors
Technické údaje**Motor****benzínový 6.8 V8**Zdvihový objem6761 cm3Výkon373 kW(507 k) pri 4200 ot/minKrútiaci moment1000 Nm pri 3200 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška5400x2125x1515 mmRázvor3116 mmBatožinový priestor374 lPohotovostná hmotnosť2585 kg**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť288 km/hZrýchlenie 0-100 km/h5,5 s