Najšportovejší model v ponuke Volkswagenu? Zabudnite na Scirocco, Passat CC, R36 alebo Eos. Zostáva ním starý dobrý Golf GTI. Prepáčte, teraz už vlastne nový a ešte lepší.
Byť prvým je určite obdivuhodný výkon, no ešte väčšie umenie je udržať si pozíciu na špičke. Golfu GTI sa to darí už neuveriteľných 33 rokov, prvý model s týmito tromi písmenami Volkswagen predstavil už v roku 1976. Snažiť sa za športové auto označiť maličký hatchback, ktorý bol vtedy dlhý iba 3705 mm, a to v ére plochých a širokých kupé a roadsterov, to bola určite odvaha.
Ani samotní konštruktéri by neverili, akú legendu v skutočnosti vytvorili a koľko bude mať nástupcov od konkurencie. A tí budú mať boj s GTI opäť o niečo ťažší, ako sme sa presvedčili na úzkych a kľukatých cestách v okolí Saint-Tropez.
Šiesta generácia prichádza s niekoľkými dôležitými vylepšeniami. Predchádzajúci agregát 2.0 TFSI nahradila modernizovaná jednotka s výkonom zvýšeným na 155 kW (211 k) a čisto subjektívne aj so športovejším charakterom. Kým priebeh krútiaceho momentu predchodcu bol pre športové auto možno trochu plochý, novinka výraznejšie ožíva zhruba pri 4000 ot/min.
To všetko sprevádza sýtejší zvuk, na druhej strane však zmizlo kedysi dobre počuteľné efektné odfukovanie turbodúchadla po ubraní plynu. Pri pokojnejšej jazde je možné spotrebu udržať na úrovni 8 l/100 km, pri ostrejšej jazde stúpa na 13 litrov.
Krútiaci moment sa ani v najmenšom náznaku neprenáša do riadenia, ktoré zostáva za všetkých okolností presné a citlivé. Pôžitkom je už držanie dokonalo tvarovaného volantu s hrubým vencom. Vo verzii s robotizovanou dvojspojkovou prevodovkou DSG sú páčky na radenie pod ním. Škoda len, že medzi „pádlami“ a ovládačom smeroviek, resp. stieračov, je malá rezerva pre prsty, čo prekáža najmä pri rýchlej jazde v ostrých 180-stupňových zákrutách, ktoré vyžadujú rýchle prehmatávanie volantu.
V prípade DSG síce ide o konštrukčne staršiu, šesťstupňovú verziu, prevodovka nás však veľmi príjemne prekvapila bleskovými reakciami na manuálne povely, oveľa rýchlejšími než v iných modeloch. Naopak, manuálna prevodovka nás trochu zaskočila relatívne mäkkými dorazmi, na ktoré nie sme vo Volkswagenoch zvyknutí.
Medzi tromi polohami adaptívneho podvozku sme nezaznamenali príliš veľké rozdiely, no ani v polohe Sport nie je pruženie príliš tvrdé. To však neznamená, že tým utrpeli jazdné vlastnosti, ktoré môžeme označiť ako vynikajúce. Nedotáčavosť je potlačená na minimum a zadnú časť nevyvedie z miery ani prudké ubratie plynu v zákrutách či rýchle manévre na nerovnom povrchu. Ocenili sme aj vynikajúce odhlučnenie podvozku, takže vodič sa môže opájať len návykovým zvukom motora.
Text: Jiří Steiger
Foto: VW
Technické údaje**Motor****prepĺňaný benzínový 2.0 R4**Zdvihový objem1984 cm3Výkon155 kW/210 k pri 5300 ot/minKrútiaci moment280 Nm pri 1700 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4213 x 1779 x 1469 mmRázvor2578 mmBatožinový priestor350/1305 l**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť240 (238) km/hZrýchlenie 0-100 km/h6,9 sKombinovaná spotreba7,3 (7,4) l/100 kmZákladná cena verziezatiaľ nebola stanovená
údaje v zátvorkách platia pre robotizovanú prevovodku DSG