Pretekom na okruhu v Sepangu síce opäť dominoval tím Rossa Brawna, no už to nebolo také jednoznačné. Kvalifikačný odstup Trulliho ako aj výkony Rosberga a Glocka ukazujú, že inovatívny dvojposchodový difúzor má na rýchlejších okruhoch s tiahlymi zákrutami niečo do seba. Na definitívne rozhodnutie si ale musíme ešte počkať, ďalší protest od BMW bol opätovne zamietnutý. Keď sa však spustí potopa, tak nepomôže skutočne nič.
Asi najzábavnejšou činnosťou počas nedeľného obeda bolo totiž tipovanie stratégie. Nie dlho po štarte bolo totiž jasné, že bude pršať. Preto sa niektoré tímy rozhodli počas prvých zastávok v boxoch obuť mäkké pneumatiky a využiť ich lepšiu priľnavosť. Má to svoju logiku, pretože v prípade dažďa neplatí pravidlo o povinnom využití oboch zmesí. Ísť do boxu skôr sa zdalo ako výhoda, no správnu voľbu vo Ferrari nezvládli. Vypustiť Räikkönena na pneumatikách do veľkého dažďa bolo absolútne zlé. Tieto gumy sú mimoriadne mäkké, preto sa rýchlo zahrievajú a ničia. Fín s nimi odjazdil na suchom asfalte minimálne dve kolá.
Ďalšou kuriozitou bola úvodná fáza zrážok, kedy mnohí spanikárili a obuli hneď pneumatiky do dažďa. Na tých niekoľko kôl bolo prechodné obutie isto lepšou voľbou, ako to dokázal Glock. Jeho vzor nasledovali aj ostatní a prezúvali z mokrých na prechodné, no dážď časom zosilnel a bolo treba opäť prezúvať na mokré. Glockovi tak k prvému víťazstvu Toyoty naozaj nechýbalo veľa. Konečné tretie miesto nie je celkom spravodlivé, pretože Hedifeld už po výjazde safety caru dostal šmyk a mal problém vyhrabať sa. Pri prerušení pretekov sa však berie do úvahy poradie v predposlednom kompletnom kole a v tomto prípade to bolo kolo číslo 31, kedy Glock vychádzal z boxov a časomiera uprednostnila Heidfelda.
Ešte lepšie mal nakročené za prvou priečkou Nico Rosberg. Jeho Williams si s okruhom rozumel naozaj výborne a na suchej trati nemal najmenší problém držať vedenie. V daždi to už bolo ale o inom. Práve na tejto zmene sa u viacerých prejavilo nie veľmi dobré nastavenie vozidla. Viacerí totži s dažďom ako by nerátali a ich nie veľmi stabilné monoposty na suchej trati sa po prvých kvapkách zmenili na úplne neovládateľné beštie. Adrian Sutil sa posťažoval, že svoj monopost Force India nezvládal ani v rýchlosti 20 km/h. Dôkazom, že podmienky boli naozaj zlé je aj výrok Lewisa Hamiltona: „Mám rád dážď, no toto boli najnebezpečnejšie podmienky, v akých som kedy pretekal.“ Hodnotiť preto výkony jednotlivých pilotov nemá veľký zmysel.
Samotné prerušenie pretekov a zvažovanie opätovného štartu otvorilo otázku času. Štartovalo sa totiž o 17.00 miestneho času a teda plánovaný koniec vychádzal niekedy na 19.00. Pri rozhodovaní o obnovení pretekov preto zohral rolu aj súmrak. Myslím si, že v Malajzii naozaj netreba štartovať tak neskoro. Preteky sa totiž priamo vysielali v čase obeda a prípadný štart o 15.00, čiže o 9.00 nášho času by nebol až taký dramatický. Prirodzene podmienky nedovoľovali pretekať naplno, no keby piloti za safety carom absolvovali ešte nejakých desať kôl, bol by dosiahnutý 75-percentný limit a mohli by sa udeľovať plné body. Včerajší víťaz si však pripíše len polovicu, a aj všetci ostaní.
Realita po dvoch pretekoch je teda taká, že Ferrari má na konte nulu, McLaren slabučký bodík a hlúpu diskvalifikáciu. Radovať sa nemôžu ani ďalšie tímy okrem Toyoty a Brawna. Ich odstup v hodnotení konštruktérov po dvoch pretekoch pôsobí hrozivo.
Text: Martin Ruisl