Fascinácia: Harley-Davidson vs Chrysler: Vtedy na západe

Prepad na burzách, kolísanie ceny ropy, nevyspytateľný dolár…Poďme na chvíľu zabudnúť na krízu a starosti amerických firiem. Kúzlo ich výrobkov sa totiž nemení, či ide o auto alebo motorku.
Vydané  Text: 
Motor sa na povel kľúča a tlačidla roztrasie a v priebehu okamihu sa dva takmer 800-kubíkové valce rozochvejú elánom nemenej malých piestov. Vzduchom chladený vidlicový dvojvalec patrí k Harleyu rovnako neodmysliteľne ako sedlo pohodlnejšie než diván v obývačke a poriadna dávka chrómu, ktorá aj v nesmelých lúčoch slnka žiari ako šperk. Je to pochopiteľné, veď na naše netradičné porovnanie dvoch amerických korábov sa dostavil jeden z vrcholov ponuky legendárnej značky: Ultra Classic Electra Glide v modernizovanej verzii pre rok 2009. Podobným „ultraklasikom“ je aj Chrysler 300C Touring. Nedohľadný predok, vysoká karoséria, úzke škáry bočných okienok a do diaľky prečnievajúci zadný previs, takto vyzerali „ameriky“ pred polstoročím a držia sa toho do dnešného dňa. Alebo viete o ďalšom kombi vyššej strednej triedy, ktoré by dĺžkou prekonalo 5015 mm vyhradených v našich končinách iba superluxusným limuzínam typu Mercedes triedy S? Spustenie motoru Chrysleru nás však rýchlo vráti do modernej éry. Namiesto dunivého osemvalca zavrní v požičanom kombi síce pekne zakrytovaný, ale zvukovo úplne jasne rozoznateľný turbodiesel. Niet divu, veď veľká časť techniky nepochádza od konštruktérov z Detroitu, ale zo Stuttgartu, kam Chrysler ešte donedávna posielal svoje ekonomické súvahy. Lenže si nemyslite, že vďaka prídavným diódovým svetlometom či efektnému balíku SRT je Chrysler výkrikom moderny, kým Harley je spomienkou na časy, keď sa po Route 66 preháňali iba nespútaní chlapci v kožených bundách. Aj výrobca tradičných motoriek si uvedomuje, že z tradície nevyžije, a tak sa stroj výrazne zmenil. Tuhší rám, inak ladený podvozok a zopár ďalších príjemných vecí robí z tejto novinky stroj aj pre menej skúsených jazdcov. „Nové Harleye ma príjemne prekvapujú,“ potvrdzuje motocyklový novinár Martin Tománek, ktorý súčasne oceňuje zachovanie klasického štýlu. A Jirka Kolář z firmy Harley-Davidson, ktorý osedlal stroj na obrázkoch, vypočítava výhody novinky: „O 67 percent tuhší rám, nastaviteľné zadné tlmiče, nové kolesá so širšou zadnou pneumatikou, nižšie ťažisko aj posed, tento Harley sa výborne ovláda!“ A hneď nám dokazuje, že to nie je len reklamný výkrik do prázdna (autor týchto riadkov však zostane zrejme naveky verný istote minimálne štyroch kolies a poctivej dávke železa, ktorej Chrysler 300C ponúka viac než dosť). Na diaľnici cestou z Prahy si motorkár v rýchlosti 130 km/h a zapnutom tempomate nielen dovolí pustiť riadidlá, ale dokonca sa presťahuje na sedadlo spolujazdca. A to všetko preto, aby nám dokázal, že Harley si vlastne dokáže poradiť aj sám. A keď sa nabudúce uvidíme, nesmiem sa ho zabudnúť opýtať, koľko bodov mu vlastne zostáva na vodičskom konte. Motorku však bravúrne zvláda aj na kopcovitom tobogáne, akoby jeho stroj ani nevážil štyri metráky. No ani Chrysler nemožno označiť za drobčeka. Aj keď sám seba by som označil skôr za šľachovitý typ, spolu s kombi vážime rovné dve tony a počas jazdy je to citeľné. Dokonca aj moletný Harley vie do kopca vyraziť s väčšou razanciou, jeho motor a na takéto účely nastavená šesťstupňová prevodovka nedávajú Chrysleru šancu. Kým sa turbodiesel prebudí a rozhýbe dvojtonového obra, uháňa už zavalitý Harley s vetrom o preteky. Šofér Chrysleru to však motorkárovi vráti na diaľnici, ktorý od stotridsiatky vyššie cíti slušný nápor vzduchu proti helme, kým autom môžete uháňať aj 230 km/h. Lenže cieľom tohto porovnania nebolo určiť, ktorý z týchto dvoch tradičných zástupcov americkej produkcie, je lepší a v čom. Skôr nám išlo o ochutnávku amerického štýlu jazdy a konštrukcie, a na to sme si nemohli vybrať lepšiu dvojicu. Chrysler aj na obrovských kolesách (maximum je 20 palcov) pláva s prehľadom, nastaviteľná zadná vidlica Harleya dopraje rovnakú pohodu. Toto americké stroje vedia. V zatáčkach sa však už prejavuje určitá dávka neistoty, geometria oboch podvozkov je stavaná na lepšiu pozdĺžnu stabilitu. V prípade Harleya bránia náklonu doširoka rozkročená konštrukcia a stúpadlo, Chrysleru sa zas nechce pre pomalšie riadenie. Táto charakteristika však zachutí tomu, kto má rád pokoj a pokojnú jazdu. A s tým aj štedrá výbava, ktorá z oboch strojov robí zvláštny tovar. Do Chrysleru si môžete objednať navigáciu s hardiskom (20 GB), DVD prehrávač s obrazovkou pre cestujúcich vzadu, k extra výbave sa radí aj osemvalec Hemi so zdvihovým objemom 6,1 l a výkonom 420 k, ktorý umožňuje dosiahnuť rýchlosť až 265 km/h. Výbavou nesklame ani Harley: môžete ho získať s bezkľúčovým štartovaním, bezdotykovým alarmom (stačí sa priblížiť alebo vzdialiť na hranicu 1,5 m a samočinne sa zapne alebo vypne), bežné je rádio s CD prehrávačom a už spomínaný tempomat. Z hľadiska amerického používateľa nám v motorke chýbala jediná, za to podstatná vec, ktorá naopak v Chrysleri nechýba: držiak na papierový pohár, ideálne s horúcou kávou…bez kofeínu, pochopiteľne. Ale čo nie je, môže byť. Možno pri ďalšej modernizácii. Text: Michael Kudela Foto: Oleg Javorovský Technické údaje **HD Ultra Classic Electra Glide****Chrysler 300C Touring****Motor**benzínový V2naftový V6Zdvihový objem1584 cm32987 cm3Výkon-160 kW/218 k – ot/minKrútiaci moment131 Nm pri 3500 ot/min510 Nm pri 1600 ot/min**Dĺžka**2515 mm5015 mmHmotnosť413 kg1910 mmSpotrebacca 6,5 l8,1 lRázvorcca 300 km960 lCena25 959 (782 041 Sk)42 600 € (1 283 368 Sk) **Chrysler** Automobilku v roku 1925 založil Walter P. Chrysler v podstate tým, že reorganizoval zadlženú značku Maxwell. Už čoskoro sa Chryslery stali synonymom dostupných a dobre skonštruovaných automobilov. Po finančných eskapádach z 80. a 90. rokov nakoniec firma v roku 1997 skončila v náručí Daimleru. Partnerstvo však nebolo úspešné a nemeckí vlastníci ju napokon predali finančnej spoločnosti Cerberus Capital Management. Toho roku v januári Chrysler a Fiat oznámili zámer novej aliancie, ktorá Američanom poskytne prístup k ekologicky úspornejšej technológii a Talianom otvorí americký trh. **Harley-Davidson** Prvý motocykel pánov Williama S. Harleya a Arthura Davidsona vyšiel z drevenej garáže Harley-Davidson Company v štáte Milwaukee pred 106 rokmi. Jednoduché, no masívne stroje od začiatku vyhrávali rôzne preteky, v ktorých išlo skôr o trvanlivosť než rýchlosť. Dôležitým míľnikom bol rok 1909, keď sa v ráme prvýkrát objavil dvojvalec s valcami zvierajúcimi uhol 45 stupňov. Vlani sa Harley tak ako všetci americkí výrobcovia dostal do problémov, prepustil 1 100 zamestnancov a zavrel dve prevádzky.







Inzercia