Slovenskí motoristi si od 4. marca mohli kúpiť nové auto so štátnou dotáciou 1 500 € (45 189 Sk) za predpokladu, že nechajú zošrotovať svoje vozidlo staršie ako 10 rokov a kúpia si nové auto do 25 000 € (753 150 Sk). Vláda na šrotovné vyčlenila sumu 33,2 milióna eur, čiže miliardu korún, ktorá stačila na podporu kúpy približne 22 100 nových vozidiel.
Systém Združenia automobilového priemyslu, ktorého cieľom bola koordinácia šrotovania, sa zatvoril 25. marca o 19.30 hod, nakoľko došlo k vyčerpaniu vládou pridelenej sumy. Táto suma v skutočnosti ešte vyčerpaná nebola, pretože systém registruje aj tzv. rezervácie, ktoré do systému vložil predajca na základe predbežnej faktúry. Týka sa to ľudí, ktorí už auto zošrotovať nechali, no čakajú na objednané vozidlo.
Po zatvorení systému však zostalo „visieť“ 4 200 vozidiel, ktoré podľa ministerstva niektorí spracovatelia prijali aj po termíne pravdepodobne zo zištných alebo špekulatívnych dôvodov. Vláda však v rámci druhého balíka týchto majiteľov ošetrí ešte podľa pôvodných podmienok šrotovného. Zaujímavý je aj fakt, že popri šrotovnom sa predalo 1 100 vozidiel nad 25 000 €, čiže bez štátnej dotácie.
Do 25. marca bolo zaregistrovaných 22 100 dotácií alebo ich rezervácií, hoci počet skutočne predaných nových vozidiel dosiahol len polovicu, čiže 10 266. Celková hodnota týchto vozidiel dosiahla 92,1 milióna eur (2,8 mld. Sk), pričom rozdiel medzi dotáciou a vyúčtovanou DPH predstavoval pre štát čistý prínos 1,8 milióna eur (54,2 mil. Sk). Ministerstvo odhaduje, že po vyúčtovaní všetkých 22 100 vozidiel príde do rozpočtu 3,3 milióna eur (99,4 mil. Sk) plus správne poplatky v objeme zhruba 1,5 milióna eur (45,2 mil. Sk). Celkový prínos šrotovného teda ministerstvo vyčíslilo na 4,8 milióna eur (144,6 mil. Sk). Podľa správy MHSR bez šrotovného by rozpočet v tomto období získal reálne najviac tretinu tejto sumy.
Práve preto mnohých zarazilo vyhlásenie premiéra Roberta Fica, že druhým balíkom sa éra šrotovného na Slovensku skončí. Keďže podľa všetkého ide o neutrálne opatrenie, na ktorom rozpočet neprerobí, ale dokonca aspoň niečo získa, je zarážajúce, že vláda neuvažuje o pokračovaní inak úspešného programu na podporu spotreby. Veď stopnúť ho možno kedykoľvek a urobiť tak v čase obrovského záujmu sa nám nezdá práve najrozumnejšie.
Priemerné hodnoty na jedno vozidlo (10 266 dotácií) v €v SkCenníková cena11 178,00336 748Zľava predajcu714,5021 525Cena s DPH10 463,50315 223DPH1 670,6450 330Dotácia1 495,5045 053Výsledná cena8 968,00270 170Ostatné poplatky67,502 034
TOP TEN: Nové registrácie 1. – 20. 3. 2009 1.Škoda Fabia3382.Škoda Octavia1733.Renault Thalia1544.Peugeot 207755.Citroën C4706.Peugeot 206667.VW Golf608.VW Polo539.Citroën C35310.Ford Fiesta51
TOP TEN: Rezervované dotácie k 27. 3. 20091.Škoda Fabia II1 4612.Renault Thalia1 3123.Hyundai Accent7904.Peugeot 2077005.Škoda Octavia II6156.Kia cee’d5437.Citroën C35408.Peugeot 2065009.Citroen C450010.Hyundai i20430
Zdroj: MHSR