Autopriemysel

Taliansko za zošrotovanie starého auta zaplatí vyše 13-tisíc eur. Na šrotovné plánuje nevídaný rozpočet, chce podporiť záujem o úplne nové autá

Plán by podporil rodiny s nízkymi príjmami a nákup áut vyrobených v Taliansku.

Európsky autopriemysel napreduje príliš pomaly, čo nahráva čínskym výrobcom elektromobilov.
Vydané  Text: 

Talianska vláda zvažuje spustiť dotovanie nákupu nových automobilov s celkovým rozpočtom vo výške 930 miliónov eur.

Ambiciózny projekt, ktorý zatiaľ nie je schválený, má povzbudiť ľudí, aby namiesto kúpy nového alebo jazdeného automobilu so spaľovacím pohonom  odovzdali svoje benzínové alebo naftové autá a kúpili si elektrické vozidlá, uvádza sa v návrhu dokumentu, ktorý podľa zverejnených informácií videl Bloomberg a v samostatnom príspevku sa téme venoval denník Automotive News Europe.

Balík dotácií, o ktorom diskutuje talianske ministerstvo priemyslu, by zahŕňal finančné stimuly v hodnote až 13 750 eur na žiadateľa, ktoré by umožnili občanom s ročným príjmom nižším ako 30 000 eur zlikvidovať svoje automobily emisnej triedy EURO2, ktoré sú staršie ako 20 rokov, v prospech nových elektrických automobilov.

To znamená, že talianska vláda mieni podporiť žiadateľov o šrotovné až do výšky takmer polovice ich ročného príjmu.

Ilustračná fotografia: Hyundai Kona Electric v redakčnom teste AUTOVINY.SK

Prestarnutý vozový park v Taliansku

Cieľom by podľa dokumentu mala byť „obmena talianskeho vozového parku, ktorý je jedným z najstarších v Európe, s minimálne 11 miliónmi áut EURO 3 alebo vozidlami staršej triedy“.

Inzercia

Plán by tiež „podporil rodiny s nízkymi príjmami a nákup áut vyrobených v krajine“, uvádza dokument.

Dotačná schéma bude podľa hovorcu ministerstva priemyslu predstavená na stretnutí so zástupcami automobilového sektora 1. februára 2024.

Inzercia

Pre zaujímavosť, priemerný vek vozového parku v Slovenskej republike dosahuje takmer 15 rokov, vyplýva z údajov ministerstva vnútra.

Záujem o autá v Taliansku rastie, nie však o elektromobily

Počet registrácií nových áut v Taliansku vzrástol v roku 2023 o 19 percent na približne 1,57 milióna, vyplynulo z údajov talianskeho ministerstva dopravy, ktoré boli publikované v druhý deň tohto roku.

Podiel Talianska na trhu elektrických vozidiel je však nižší ako v iných veľkých európskych ekonomikách, čo je výsledkom nedostatočného záujmu o kúpu nových automobilov s elektrickým pohonom. Nepochybne je silným argumentom v neprospech kúpy vysoká nadobúdacia cena týchto automobilov.

Zároveň sa po rokoch nárastu predaja v Európe šíria známky pomalšieho zavádzania elektromobilov, čo pozorujú viaceré európske krajiny.

Je nepravdepodobné, že by Európska únia splnila svoje ciele pre elektromobily na konci dekády, ak blok nezlepší svoju priemyselnú politiku a automobilky čoskoro nezavedú lacnejšie elektromobily, uviedli v poznámke analytici Citi pod vedením Haralda Hendriksa, ktorú zmieňuje aj Automotive News Europe.

Ilustračná fotografia, AI: Je európsky automobilový priemysel v troskách? Jednoznačné áno povedať nemožno, avšak zdá sa, že európski výrobcovia nestíhajú plniť svoje plány o popularizácii elektromobilov dostatočne na to, aby zabránili expanzii čínskych značiek na EÚ trhy.

Pád európskeho autopriemyslu je, zdá sa, nezvratný

„Pád európskeho autopriemyslu je, zdá sa, nezvratný,“ uvádza vo svojej analytickej štúdii Vladimír Orth, expert na dopravu a autopriemysel.

Transformácia európskeho autopriemyslu totiž neprebieha podľa očakávaní tradičných výrobcov, významnú úlohu v Európe zohrávajú čínske automobilky.

Agresívna expanzia čínskych značiek je pritom výsledkom systematického pokroku, ale aj faktorov, ktoré európski výrobcovia nemajú pod kontrolou, predovšetkým striktnej regulácie pracovných pomerov, ktoré v Číne fakticky neexistujú a tak sa nepremietajú do vyšších cien automobilov.

Zatiaľ čo doteraz ťažko ohroziteľnej americkej automobilke Tesla naďalej patrí status technologického lídra, podľa dostupných údajov na konci roka stratila v priamom súboji s čínskym BYD. Pre nezainteresovaného pozorovateľa môže byť prekvapujúce, že značka áut, o ktorej vlastne ani nevie, sa stala európskym lídrom v predaji elektromobilov.

Súčasná situácia pritom vyzerá tak, že rozvoj čínskeho kapitálu v regióne EÚ bude rásť signifikantne. „Plánované zavedenie pravidiel ESG pre veľké firmy od roku 2025 a pre malé od 2027 nedajú šancu nikomu, aby prežil, pokiaľ ich nebude rešpektovať,“ píše Orth a dodáva, že „výrobcovia uvedené pravidlá podcenili a nechali si na poslednú chvíľu niečo, čo legislatívne bolo vopred jasné.“ To nahráva do kariet práve čínskym výrobcom, ktorí sa v uplynulých desaťročiach intenzívne snažili a už majú recept na cenovo výhodnú výrobu elektromobilov, ktorými sa v následnej dobe zaplaví európsky trh.







Inzercia

Inzercia