ECOMOTO.SK
Majú elektromobily, ktoré zvládnu tisíc kilometrov. Využívajú aj vlastnú kinetickú energiu, do predaja ich však nepovolia
Súťaž o najefektívnejšie solárne auto na svete tento rok zlomila Guinnessov svetový rekord.
Až 90% energie musí pochádzať zo slnečného žiarenia.
Uhádli by ste, ktoré štáty ovládli prvé priečky?
Vydané Text: Redakcia (n)
Pretek Bridgestone World Solar Challenge, ktorý sa koná každé dva roky, stavia proti sebe tímy inžinierov v 3000-kilometrových pretekoch austrálskym vnútrozemím.
Tímy z celého sveta proti sebe postavili svoje solárne elektrické vozidlá, aby posunuli limity technológie a pomohli objaviť optimálny dizajn pre solárne poháňané vozidlá.
Úspechy konštruktérov sú mimoriadne, pretože dokazujú, že aj so súčasnými technológiami je možné vytvoriť elektromobil s dojazdom až tisíc kilometrov. Do predaja však takéto vozidlá nemôžu ísť ako automobily, pretože by nesplnili homologizačné nároky jednotlivých krajín a bezpečnostné kritériá.
90% energie musí pochádzať zo Slnka
Tohtoročná súťaž sa konala v austrálskom vnútrozemí.
Solárne vozidlá mali povolených 5 kWh energie v batériách, čo je asi 10 percent z toho, čo je potrebné na prekonanie vzdialenosti 2993 kilometrov – práve tak dlhý je pretek.
Zvyšných 90 % muselo pochádzať len zo slnečnej energie alebo z kinetickej energie samotného vozidla. Využíva sa princíp rekuperácie dobre známy zo všetkých elektrických automobilov.
Skóre praktickosti a časové ciele
Vozidlá súťažiace v preteku World Solar Challenge sú rozdelené aj do skupín Challenger a Cruiser.
Vozidlá skupiny Challenger prejdú 3 000 kilometrov a zastavia sa každý deň o 17:00 hodine.
Vozidlá skupiny Cruiser prekonávajú rovnakú vzdialenosť v etapách s dĺžkou tisíc kilometrov.
Obe skupiny dosiahnuť konkrétne časové ciele a nakoniec dostanú skóre „praktickosti“ na základe faktorov, ako je dizajn, vplyv na životné prostredie, jednoduchosť použitia, pohodlie cestujúcich, ovládacie prvky, funkcie a ďalšie.
31 áut na solárny pohon
Tohtoročných pretekov sa zúčastnilo celkom 31 vozidiel, z čoho 23 v skupine Challenger a osem v skupine Cruiser. Do cieľa dorazilo len 12 z nich.
Na prvom mieste v triede Challenger skončil belgický Innoptus Infinite s priemernou celkovou rýchlosťou až 88,5 km/h.
Pridanie zaťahovacej plutvy v hornej časti umožnilo vozidlu plachtiť s vetrom namiesto toho, aby s ním bojovalo.
Tím Twente z Holandska sa umiestnil na druhom mieste s modelom Red X, svojím prvým monokokovým automobilom, a na treťom mieste skončil Brunel Solar Team, tiež z Holandska, s vozidlom Nuna 12 s asymetrickým dizajnom s dvoma trupmi a dizajnom od umelej inteligencie.
Nový Guinnessov svetový rekord
Sunswift 7, ktorý váži asi jednu štvrtinu toho, čo automobily značky Tesla, získal hlavnú cenu v kategórii Cruiser a prekonal Guinnessov svetový rekord za „najrýchlejší elektromobil s dojazdom nad 1000 km na jedno nabitie“.
Nasledovalo ho vozidlo UMN Gaia na druhom mieste a estónske Solaride 2 na treťom.
Za návrhmi stoja veľké spoločnosti, no aj študenti
Postavenie týchto vozidiel proti sebe v súťaži pomáha testovať a vyvíjať nové typy batérií, solárne články a aerodynamické návrhy, z ktorých niektoré poskytli veľké spoločnosti a niektoré vytvorili študujúci inžinieri.
Poskytuje tiež školiace priestory pre študentov technických odborov, aby testovali a zdokonaľovali svoje produkty a zručnosti.
Zdroj: cnet.com