AKTUALITA
Aké zmeny nás čakajú? Mestské zastupiteľstvo v Bratislave schválilo novú desaťročnú zmluvu s DPB
Dôchodkový vek pre vozový park, novinky pre subdodávateľov a ďalšie zmeny.
Novinky sľubujú pozitívne zmeny, aká bude realita?
Vydané Text: Redakcia (n)
Mestské zastupiteľstvo v Bratislave schválilo novú desaťročnú zmluvu o verejných službách v mestskej doprave s Dopravným podnikom Bratislava (DPB).
Prejde k nemu teda plynule po skončení existujúcej desaťročnej zmluvy na konci roka 2023.
Keďže DPB je vo vlastníctve mesta, nebola potreba uskutočniť verejnú súťaž na výber dopravcu.
Nová zmluva bude platiť opäť desať rokov, od 1. januára 2024.
Obsahuje ustanovenia o právach a povinnostiach oboch strán, a spôsobe výpočtu úhrady za poskytované služby v mestskej doprave.
Zakotvuje aj opatrenia na monitorovanie plnenia zmluvných záväzkov a stanovení sankcií za porušenie dohodnutých podmienok.
Novinky sľubujú efektivitu a ekonomický prístup, aká bude realita?
V novom texte zmluvy je dôraznejšie upravený postup pre optimalizáciu liniek, s cieľom efektívnejšieho využitia a znižovania nákladov na prevádzku.
Podľa nových ustanovení bude DPB povinný dvakrát ročne predkladať mestu návrhy na optimalizáciu liniek, ktoré majú zahŕňať 10 najmenej výkonných liniek alebo neefektívnych úsekov ostatných liniek.
Zároveň budú obsahovať zoznam liniek, úsekov alebo spojov, kde je prepravná kapacita nedostatočná.
Tieto návrhy budú slúžiť ako základ pre objednávku výkonov v nasledujúcom kalendárnom roku.
Čaká nás nový plán na najbližších 30 rokov
DPB musí do konca júna 2024 vypracovať Plán investícií do údržby, rekonštrukcie a modernizácie električkových a trolejbusových dráh, a ďalších častí na nasledujúcich 30 rokov.
Na základe tohto plánu bude mesto prideľovať finančné prostriedky na jeho realizáciu.
Mesto sa zaväzuje poskytnúť dostatočné finančné prostriedky na obnovu vozového parku v súlade s plánom obnovy, a spoločne s dopravcom vypracuje návrh Stratégie rozvoja MHD do 5, resp. 10 rokov.
Vozový park dostal nastavený dôchodkový vek
Obnova vozového parku bude závisieť od veku vozidiel, pričom maximálny vek vozidiel je stanovený na 40 rokov pre električky, 20 rokov pre trolejbusy a 16 rokov pre autobusy.
Ak mesto neposkytne kapitálovú dotáciu na nákup nových vozidiel, dopravca si zabezpečí úver alebo iné financovanie.
Zároveň je v zmluve záväzok, že dopravca nebude umiestňovať reklamy na vozidlá mladšie ako 6 rokov a na vozidlá financované z eurofondov, ktorých udržateľnosť ešte neuplynula.
Novinky pre subdodávateľov
Na rozdiel od predchádzajúcej zmluvy, v novej už nie je možnosť realizovať časť výkonov prostredníctvom subdodávateľov.
Predchádzajúca zmluva umožňovala DPB realizovať najviac 50 % výkonov prostredníctvom subdodávateľa, čo sa ale nerealizovalo.
Zdroj: imhd.sk