Realita versus teória
Motoristom odporúčajú, aby v autách vypínali bezpečnostné funkcie. Nebezpečný trend teraz začali riešiť autority
Moderné autá sú vybavené množstvom jazdných asistentov, ale pokiaľ ich vodič vypne, nemajú mu ako pomôcť.
Výskumné združenia sa pustili do študovania, do akej miery sa to deje a ako sa tomu dá predísť.
Vydané Text: Redakcia (n)
Európska únia postupne sprísňuje pravidlá pre povinnú elektronickú výbavu nových áut, ale počet mŕtvych v dôsledku dopravných nehôd neklesá takým tempom, ako by si možno priala.
Pri pohľade na priemerný vek vozového parku sa jeden z dôvodov ponúka –
Jeden z dôvodov je, že stále veľa ľudí jazdí starými autami bez asistentov, a nové vozidlo si zaobstarať nechcú alebo nemôžu.
Inzercia
Ani v autách, ktoré sú asistentmi vybavené, ľudia však často nevyužívajú ich plný potenciál.
Kde je koreň problému?
„Je náročné trvať na tom, aby výrobcovia do áut montovali najnovšie bezpečnostné technológie, ale skutočná výzva tkvie v tom, presvedčiť spotrebiteľov, že sú tie technológie potrebné.
Trend, ktorý existuje v médiách a na sociálnych sieťach, a odporúča systémy vypínať, budí obavy,“ vyjadril sa generálny tajomník organizácie Euro NCAP Michiel van Ratingen.
Nedávno sa pripojila aj britská výskumná spoločnosť Thatcham.
„Snažíme sa porozumieť, ako vodiči používajú asistenčné systémy a aká kvalitná je symbióza medzi človekom a strojom.
Z testov poznáme jadro bezpečnostných prínosov týchto systémov, ale teraz chceme od širokého okruhu ľudí zistiť, ako ich používajú.
Napríklad ak vieme, že všetci vypnú stráženie jazdných pruhov hneď ako nasadnú do auta, všetok benefit tohto systému je stratený. Tomu sa snažíme predísť,“ hovorí expert Thatchamu na technológie vozidiel Tom Leggett.
Aj dôvera má mať zdravé hranice
Medzi nové zistenia patrí, že niektorí vodiči naopak vkladajú do asistenčných systémov viac dôvery, než je vhodné.
Štúdia amerického Poisťovacieho inštitútu cestnej bezpečnosti zistila, že kombinácia adaptívneho tempomatu a systémov poloautonómneho riadenia, ako je aktívne vedenie v strede jazdného pruhu, naopak zvyšuje riziko smrteľnej nehody o nezanedbateľných 10 %.
„Adaptívny tempomat má bezpečnostné prínosy, ale je dôležité zvážiť, akým spôsobom môžu vodiča tieto prínosy vyrušiť jednoducho tým, že systém používajú zle,“ vyjadril sa Sam Monfort, vedúci štúdie.
Prečo vodiči deaktivujú asistenčné systémy
Samotný fakt, že ľudia často deaktivujú rôzne asistenčné systémy, nie je ťažké pochopiť.
Niektoré z týchto systémov môžu byť počas bežnej jazdy skôr obtiažne než prospešné.
V reálnom svete, kde existuje nedokonalé označovanie ciest a zastarané navigačné údaje v infotainmentoch, tieto systémy správne signalizujú aktuálny rýchlostný limit iba zriedka, a tak vodič nemôže na ne spoľahnúť.
Okrem toho, v štandardnom nastavení tieto systémy vydávajú neprijemné zvuky pri prekročení rýchlosti, o ktorej si myslia, že je v danom mieste povolená.
Nedokonalé, chaotické alebo úplne chýbajúce označenie ciest môže byť ďalším dôvodom, prečo ľudia vypínajú asistentov sledovania jazdných pruhov, ktorí pískajú alebo upozorňujú vodiča, ak vozidlo prekročí čiaru na ceste bez použitia smerovky.
Niektoré adaptívne tempomaty dokonca v určitých situáciách prudko brzdia, čo môže vytvoriť nebezpečenstvo pre vozidlá za nimi.
Skutočnosť, že vodič môže tieto systémy ľubovoľne zapínať a vypínať, neznamená, že ich vypne trvale počas celej jazdy.
Môže monitorovať, kedy a ako mu systémy pomáhajú, a podľa toho sa rozhodovať, či ich použije alebo nie.
V žiadnom prípade totiž neplatí, že vodič bez systémov nabúra určite, a s nimi sa nehode určite vyhne.