Slovenská komora výcvikových zariadení autoškôl

Jozef Rohaľ z komory autoškôl: Testy si môže vyskúšať každý

Námety na rozhovor s Jozefom Rohaľom sa nám vynárajú takmer každý deň. Preto sme opäť využili príležitosť a opýtali sa ho, čo je nové vo svete vzdelávania vodičov a inštruktorov autoškôl.

Vydané  Text: 

V roku 2023 pripravilo Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny program na vzdelávanie nových inštruktorov pre autoškoly. Aké výsledky tento program priniesol z vášho pohľadu?

Išlo o dva projekty. Jeden sa zameriaval na nezamestnaných evidovaných na úradoch práce a ponúkal im možnosť získať novú profesiu ako inštruktor autoškoly. Druhý cielil na zamestnaných ľudí a poskytoval im príležitosť rozšíriť si kvalifikáciu. O oba projekty bol slušný záujem. Cieľom bolo pritiahnuť mladých ľudí a pritiahnuť ich k povolaniu inštruktora autoškoly. Keďže kurz, ktorý inak stojí od 1 500 do 1 875 eur, preplatil v plnom rozsahu úrad práce, eliminovala sa jeho cenová náročnosť. Vďaka tomu pribudli do radov inštruktorov mladí ľudia a aj ženy, čo nás teší.

Nakoľko sa podarilo naplniť potreby autoškôl na nových pracovníkov?

Inzercia

Inzercia

Môžeme povedať, že vysoké percento absolventov kurzov sa aj zamestnalo v autoškolách. Pomáha to aj s omladením inštruktorského stavu. Vďaka tomu sa odstránil problém s nedostatkom inštruktorov a dnes máme naplnené stavy.

Rovnako mali vodiči možnosť rozšíriť svoje vodičské oprávnenia. Ako dopadla táto aktivita?

Aj na tento program sme mali veľmi dobré ohlasy zo strany nezamestnaných. Tí sa následne uplatnili v súkromnej sfére, samospráve, v armáde, v radoch polície, ale aj v hasičskom zbore a medzi dobrovoľnými požiarnikmi. Na samotnom trhu práce by sa však uplatnilo aj viac záujemcov o prácu profesionálneho vodiča. Pre takúto profesiu musia záujemcovia ešte nadobudnúť kvalifikačnú kartu vodiča, čo si už záujemca musí financovať sám, alebo mu pomôže zamestnávateľ. Na náročnú medzinárodnú dopravu však musia títo vodiči získať aj prax. Tú môžu nadobudnúť na začiatku vo vnútroštátnej doprave, napríklad v rozvážkových vozidlách, či v mestskej a prímestskej hromadnej doprave

Na druhej strane sa stretávame s pohľadom mladých ľudí z miest, že nemajú záujem o vodičský preukaz. Nielen preto, že sa rozvíja hromadná doprava, ale aj pre rastúce ceny vozidiel, prípadne pre ich názor, že tým pomôžu prírode. Čo na to hovoria vaše skúsenosti a štatistiky? Môžete to potvrdiť, prípadne vyvrátiť?

Niečo také vnímame aj vzhľadom na to, že momentálne populácia z roka na rok klesá a je menej mladých ľudí, ako to bolo pred približne piatimi rokmi. Na druhej strane vidíme záujem o vodičské oprávnenie skôr v mestách, kde sa nachádzajú vysoké školy. Ak sa totiž niekedy vodičské oprávnenie získavalo hlavne na strednej škole, tak dnes ho získajú následne aj vysokoškoláci. Cena vozidiel nemá žiadny vplyv na záujem o vodičské oprávnenie. Jazdené vozidlo je dostupné za cenu mobilného telefónu.

Kliknutím na screenshot otvoríte webstránku testy-skvza.sk

Rovnako dlhšie platí možnosť šoférovať od 17 rokov v sprievode skúseného vodiča. Evidujete, že by mali mladí ľudia vo vyššej miere záujem o získanie takéhoto vodičského oprávnenia?

V tomto prípade narážame na možnosť praxe. Ak si totiž mladí ľudia spravia vodičský preukaz a nemajú možnosť jazdiť pod dohľadom skúseného vodiča, stratia rok praxe. Čiže odporúčam, aby čo najskôr začali jazdiť a získavali prax. S týmto programom začali pred rokom aj v Čechách a spolu s ostatnými európskymi krajinami zisťujú, že rok jazdenia pod dohľadom mentora má svoj prínos z hľadiska bezpečnosti. Tu sme v európskom štandarde.

Pomaly už dva roky platí povinnosť absolvovať testy na vodičský preukaz elektronicky. Ako sa za ten čas vyvíja úspešnosť žiadateľov? Evidujete pokles úspešnosti na skúškach, alebo sa výsledky v čase vyvíjajú?

Možnosť elektronického testovania bola legislatívne upravená už od roku 2009. Na Slovensku vstúpila do praxe s účinnosťou až od 1. 4. 2023. V okolitých krajinách sa používala už dlhšie, aj viac ako 10 rokov. Od zavedenia tejto novej formy a spustenia elektronických testov sa používajú nové otázky a tým sa testy doplnili o novelizácie v právnych predpisoch, dopravných značkách a pribudli aj nové odborné otázky na základe vyhlášky č. 9/2009 Z.z. Prvotné výsledky odhalili práve autoškoly, ktoré teoretickú prípravu podcenili a ich žiaci boli samozrejme neúspešní. Odtiaľ plynula prirodzená nespokojnosť a výhrady a aj tlak cez médiá, aby sa táto forma spochybnila a zastavila. Najväčší rozdiel v dosahovaných výsledkoch vidíme medzi autoškolami, ktoré žiakov naozaj štandardne učili všetko, čo potrebujú vedieť v zmysle učebných osnov a tými, ktoré pripravovali študentov na testy. Preto niektoré autoškoly tento spôsob testovania napádali a vyčítali mu, že sa v ňom nachádzajú ťažké otázky a nesprávne odpovede.

SKVZA pripravila pre všetkých vodičov, všetkých žiakov a všetky autoškoly (aj nečlenov komory) webový portál s generátorom testov. Dnes si ktokoľvek môže vyskúšať takýto test na stránke www.testy-skvza.sk. Záujem o generátor na portáli prekročil naše očakávania a v súčasnosti vieme, že ľudia si mesačne robia viac ako 200 000 testov. Autoškoly ich využívajú aj pri výuke, keď si študenti v rámci prípravy robia po každej hodine niekoľko kontrolných testov, ktoré následne pošlú inštruktorom. Na základe toho inštruktori vedia, kde majú nedostatky a vedia s nimi učivo dobrať, prípadne im odporučiť doplnkové hodiny. Takýmto spôsobom zvyšujeme možnosti elektronickej domácej výuky s overením vedomostí, a potom úspechu na skúškach. Aj vďaka tomu vychádzajú z autoškôl absolventi, ktorí sú lepšie pripravení pre prax.

Na druhej strane sa ukazuje, že absolventi, ktorí neuspejú ani na štvrtý termín, si povedia, že šoférovanie asi nie je pre nich. Vodičské oprávnenie nie je nárokový doklad a nie každý občan ho môže, ale nemusí získať. Testy sú dostupné v slovenčine, angličtine, aj v maďarčine a od spustenia k dnešnému dňu už záujemcovia vyplnili viac ako 4 milióny testov. K tomuto číslu sme sa dostali aj tým, že záujemcom o vodičský preukaz odporúčame, aby sa testovali doma aj s rodičmi, prípadne známymi a navzájom si vyhodnocovali testy. Testy sú dostupné aj vo verzii pre mobilné telefóny, takže skúšať to môžete kedykoľvek a kdekoľvek. Aktuálne nám štatistiky ukazujú, že testy dosahujú stále vyššiu úspešnosť blízko 90 %. Seriózna príprava znamená slušné výsledky.

Dopravné predpisy sa v čase vyvíjajú. Pribúdajú nové dopravné značky, aj riešenia križovatiek. Majú vodiči záujem o doplňujúce vzdelávanie? Obracajú sa na vás s takýmito otázkami?

Áno, ale najčastejšie sa s tým stretávame pri pravidelných povinných školeniach, ktoré musia absolvovať profesionálni vodiči a držitelia vyšších skupín vodičských oprávnení. Inak sa bežná verejnosť dostáva do kontaktu s novinkami v dopravných predpisoch iba prostredníctvom médií. Od týchto vodičov, bohužiaľ, nemáme spätnú väzbu.

Novým prvkom na našich cestách sa stávajú takzvané turbo kruhové objazdy s oddelenými jazdnými pruhmi. Čo by ste vodičom odporučili, ako sa na takúto novinku majú pripraviť?

Tieto kruhové objazdy začali vznikať najmä preto, aby sa odľahčil prevládajúci smer s vyššou intenzitou dopravy. V tomto kontexte dávajú väčší zmysel dvojpruhové kruhové objazdy. Vozidlá, ktoré idú na druhý, prípadne tretí výjazd, v nich jazdia vo vnútornom pruhu, čím sa znižuje riziko zrážok s ďalšími vozidlami. Na prejazd takýmito objazdmi sa netreba nijako zvlášť pripravovať. Stačí dôkladne sledovať dopravné značenie, ktoré vodiča intuitívne navedie na správny prejazd.

Aký je váš pohľad na rôzne kurzy bezpečnej jazdy pre vodičov automobilov a motocyklov? Mala by sa zvýšiť ich dôležitosť, napríklad zo zákona?

Aktuálne osnovy v autoškolách sú navrhnuté tak, aby sa žiak stretol s každou situáciou. Nie každý sa však dostane do kontaktu s jazdou na snehu a ľade, v niektorých malých mestách býva problém s jazdou na diaľnici. To však neznamená, že by z autoškôl v malých mestách vychádzali horší vodiči. Stačí, ak sa žiak – budúci vodič, napríklad v Bratislave dostane počas svojej jazdy do zápchy a jediné, čo si precvičí, bude rozbiehanie sa a brzdenie. Vyberme si, čo je lepšie.

Obracajú sa na vás vodiči aj s otázkami, ako sa majú pripraviť na jazdu na snehu a ľade? Viete v takomto prípade pripraviť špecifický kurz?

Takýto dopyt evidujeme vo veľmi malej miere. Na takéto kurzy máme na Slovensku iba jedno dostatočné výcvikové miesto v Orechovej Potôni na Slovakia ringu. Tam si môžu záujemcovia zaplatiť kurz. Problém je však s dostupnosťou. Z východu Slovenska je to naozaj ďaleko. Využíva sa to skôr komerčne. Pre porovnanie, po rozdelení Československa bola na tom Česká republika rovnako ako my a dnes majú deväť takýchto výcvikových stredísk. Všetko je otázka zdrojov. Výcvik vodičov a aj záverečné skúšky a doplnkové tréningy a vzdelávanie mladých vodičov zastrešuje jeden rezort – Ministerstvo dopravy ČR. Inšpirujme sa! Ak by sme naozaj chceli mladých ľudí takto vzdelávať, nebodaj povinne, musí to byť pre nich aj cenovo a regionálne dostupné. Jednu z možností vidíme v zdrojoch BECEP-u a Fondu na zábranu škôd. To by bol signál, že štátu záleží na tom, aby sa aktívne zvyšovali schopnosti vodičov a bezpečnosť na cestách. Ak sa Slovensko chce pripojiť ku výzvam EÚ na znižovanie usmrtených osôb do roku 2030 menej o 50 % (oproti roku 2020) a do budúcnosti cieľ ZERO usmrtených, je potrebné aktívne nastaviť procesy a konať.

Diskutovanou témou z hľadiska bezpečnosti je alkohol a čoraz viac aj drogy za volantom. Myslíte si, že existuje nejaký spôsob, ako preventívne pôsobiť na vodičov, aby sadali za volant s čistou hlavou?

Tieto návykové látky majú ďaleko väčší dopad ako len na šoférovanie. Pripravuje sa zariadenie, ktoré bude povinnou výbavou áut. Vodičov pred naštartovaním prinúti vykonať dychovú skúšku, aby vozidlo naštartovalo. To však nezachytí drogy. Prínos však vidím v tom, že policajti dnes už majú možnosť testovať vodičov aj na drogy. Ak sa do médií dostane, že takto zachytili vodičov aj pod vplyvom drog, môže to pôsobiť ako prevencia a odstrašenie. Tejto téme sa venuje aj časť teoretickej výuky v autoškolách. No na účinný boj s týmito neduhmi treba intenzívnejšie pôsobenie na všetkých úrovniach. Od rodiny, cez médiá, školy a v spoločnosti. Autoškola je až na jednom z posledných stupienkov v rebríčku boja proti drogám.

Niektoré krajiny chcú zaviesť úplný zákaz používania mobilných telefónov za volantom a to aj v prípade, ak by ich vodiči používali cez handsfree. Je to z vášho pohľadu cesta, ako zvýšiť bezpečnosť na cestách a znížiť nehodovosť?

Aj keď sa dnes môže telefonovať cez handsfree, stále ten hovor treba nejako iniciovať. To znamená vyhľadať kontakt a vytočiť ho. V tomto vidím negatívny trend veľkých dotykových obrazoviek. Čokoľvek chce vodič na nich spraviť, musí sklopiť zrak z cesty. Takéto ovládanie považujeme za rovnako nebezpečné ako ovládanie mobilného telefónu. Tlačidlá na prístrojovej doske v tomto prípade umožňujú intuitívnejšie ovládanie a vodič sa ich naučí rýchlo používať aj bez toho, aby sklopil zrak z cesty. Nemyslím si, že hlasové ovládanie predstavuje účinné riešenie, ale je prínosom.

V mnohých diskusných skupinách na internete a sociálnych sieťach sa rozoberá otázka rozširovania vodičských oprávnení na motocykel. Zvlášť to trápi vodičov, ktorí majú oprávnenie pre skupinu B a chcú získať A. Môžete popísať, ako takéto rozšírenie prebieha z hľadiska teoretickej a praktickej výuky, ako aj samotnej skúšky?

V tomto prípade ide o štandardný kurz pre rozšírenie vodičského oprávnenia. Počas teoretickej prípravy sa zhrnú a zopakujú pravidlá cestnej premávky a bližšie sa vysvetlia predpisy týkajúce sa konkrétnej skupiny. Počas praktickej časti sa jazdí na motocykli požadovanej skupiny. Kurz ukončuje test na skupinu A, praktická jazda na motocykli na cvičisku a aj v premávke.

Čo sa stane, ak by neuspeli na testoch? Prichádzajú o dovtedy platné vodičské oprávnenie?

Na záverečnej skúške musí absolvovať test na minimálne 90 % na skupinu, ktorú si žiada ako novú a pri neúspešnosti na riadnej skúške a 3 opravných termínoch nepríde o už dovtedy nadobudnuté vodičské oprávnenie. Skonštatuje sa, že nezískal novú skupinu. Ak je výcvik s rozšírením na viac skupín, napríklad A + C (zo skupiny B), záujemca absolvuje 2 testy – osobitne na skupinu C a osobitne na skupinu A, vyhodnotenie je tiež osobitne po skupinách.

Aké sú momentálne orientačné ceny za získanie jednotlivých skupín vodičského oprávnenia?

Skupina B, čo je osobný automobil, sa v skupinovom kurze momentálne pohybuje na úrovni 900 až 1 000 eur. Za individuálny kurz sa pripláca približne 25 %. Za rozširovanie sa platí potom cena podľa konkrétnej skupiny. Pri motocykloch stojí rozšírenie na skupinu A približne 600 eur. Rozšírenie na skupinu C (nákladné automobily) potom stojí od 1 500 do 1 900 eur. V rovnakých cenách sa pohybuje aj rozšírenie na skupinu D (autobusy).

Podozrivo nízke ceny sú signálom, že výcvik nie je vykonávaný v zmysle učebných osnov a že žiak neabsolvuje predpísaný počet hodín teoretickej a praktickej prípravy. Po odhalení podvodu je zrušené osvedčenie o absolvovaní kurzu a teda vodičské oprávnenie je neplatné. Preto apelujem na rodičov, aby nepodľahli akciovým nízkym cenám, lebo ich deti nebudú dostatočne pripravené a je ohrozené ich zdravie a prípadne aj život a pri vzniku dopravnej nehody je zodpovednosť vodiča za skutok – priestupok, prečin a trestný čin a za náhradu škody na majetku a na zdraví zodpovedá majiteľ vozidla! Ak je tlak na cenu smerom nadol, je jasné, že ak menej zaplatím, menej dostanem. Vodičské oprávnenie je dokladom o vzdelaní a získava sa raz za život.


Inzercia

Inzercia




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.