PORADŇA

Nabite a ušetríte. Poradca pri kúpe Superb PHEV a Škoda Kodiaq PHEV

Obľúbené veľkoformátové škodovky dostali novú plug-in hybridnú techniku. Kodiaq dostáva plug-in hybrid vôbec prvý raz. A tak sme sa pozreli, čo tieto autá ponúkajú, prípadne prečo by ste nad nimi mali rozmýšľať. Niektoré dôvody naozaj príjemne prekvapia.

Vydané  Text: 

Konsolidačný balíček. Slovné spojenie, ktoré na nás v druhej polovici roka útočí azda z každej strany. S prepočtami, ktoré hovoria, ako sa dotkne rôznych skupín obyvateľstva. Vieme si predstaviť, že následky pre všetky vaše životné situácie si ešte úplne neuvedomujete a pokým všetky opatrenia budúci rok nevstúpia do platnosti, postupne ich začnete objavovať. Niektoré následky vieme už teraz. Zvýši sa sadzba DPH na autá, čo isto nepoteší bežných užívateľov.

Lenže slovenský trh si súkromná a firemná klientela delí približne na polovicu, v prípade Škody si firemná klientela preberá dokonca až 70 percent vozidiel dovezených na náš trh. To znamená, že zmena v sadzbe DPH sa ich až tak veľmi netýka. O to viac ich však môže zaujať ďalšie opatrenie z konsolidačného balíčka. A to sa týka zníženia nepeňažného príjmu. Zahŕňa používanie elektrických a plug-in hybridných vozidiel vo firemných flotilách a následné zdaňovanie zamestnancov, aj zamestnávateľov.

Podľa informácií Slovenského združenia pre elektromobily SEV, od 1. januára 2025 by malo vstúpiť do platnosti zníženie nepeňažného príjmu pri používaní bezemisných vozidiel (BEV) a plug-in hybridov (PHEV) aj na súkromné účely zo súčasného 1 % na 0,5 % z obstarávacej ceny vozidla.

Táto legislatívna zmena bude mať významný dopad na zamestnávateľov aj zamestnancov, ktorí vyťažia z nižších daní a odvodov. Zatiaľ čo zamestnávatelia znížia svoje náklady na prevádzku firemných flotíl, zamestnanci budú profitovať zo zvýšeného čistého príjmu. Zníženie nepeňažného príjmu na 0,5 % prinesie pre zamestnávateľov významné úspory na odvodoch.

Pri modelovom príklade vozidla s hodnotou 40 000 € s DPH a používaní na 4 roky by sa priemerný mesačný nepeňažný príjem zamestnanca znížil z 325 € na 162,5 €, čo znamená, že odvody, ktoré zamestnávateľ platí vo výške 36,2 % z príjmu, klesnú zo 177,65 € na 58,83 € v priemere mesačne. Za 4 roky používania to predstavuje úsporu až 2 823,60 €. Pre zamestnanca zníženie nepeňažného príjmu zo 325 € na 162,50 € mesačne prináša priamu úsporu na daniach a odvodoch. Pri modelovom príklade vozidla s obstarávacou cenou 40 000 € s DPH by pri 19 % sadzbe dane z príjmu a 13,4 % odvodoch zamestnanec ušetril v priemere 48,50 € mesačne. Za 4 roky používania to predstavuje úsporu 2 329 € (z toho odvody 1 045 € a daň z príjmov 1 284 €), čo priamo zvýši jeho disponibilný príjem.

Výhody nákupu plug-in hybridného vozidla Škoda z hľadiska daní a odvodov sú teda jasné. k tomu si prirátajte nižšie náklady na palivo a zrazu sa Superb a Kodiaq dostávajú do iného svetla. Pokiaľ firmy ponúkajú zamestnancom možnosť vybrať si vozidlo a určujú mu iba maximálnu výšku obstarávacej ceny, môže voľba plug-in hybridného vozidla predstavovať splnenú domácu úlohu na tému, čo robiť, aby sa mal človek lepšie. k potom ešte zamestnávateľ vytvorí možnosť na nabíjanie, niet nad čím rozmýšľať.

Inzercia

Inzercia

Škoda Kodiaq PHEV

Škoda Kodiaq PHEV

Veľkí s náskokom

A tak prichádzame k tomu, čo v tejto kategórii ponúkajú Škoda Superb a Škoda Kodiaq. V oboch prípadoch ide o nové generácie vozidiel, takže dostali úplne novú techniku a vzhľad. O ich priestorových vymoženostiach azda ani nemusíme hovoriť. Do ich interiérov sa pohodlne usadí štvorica pasažierov akéhokoľvek vzrastu vrátane podkošových basketbalistov a keď spolu vyrazia na zápas, tak ich športové tašky sa v batožinových priestoroch takmer stratia. Nechceme veľmi preháňať, ale zmestil by sa k nim asi aj poskladaný masérsky stôl. Prípadne zásoba vody a ostatných nápojov tvoriacich potrebný pitný režim počas náročných zápasov. Posúďte sami – Superb, ktorý sa s plug-in hybridom momentálne dodáva vo verzii Combi a v roku 2025 príde aj ako Liftback, boduje batožinovým priestorom s objemom 510/1 770 l, Kodiaq dáva do hry 746/1 945 l. V oboch prípadoch je to menej ako poskytujú verzie s čisto spaľovacími motormi, no zároveň ide stále o vynikajúce hodnoty pri zachovaní vysokej miery variability.

Uprataný interiér Superbu ponúka priestor vo všetkých smeroch, premiestnenie voliča prevodovky vytvorilo odkladacie schránky na stredovej konzole. Krajné otočné ovládače slúžia na zmenu teploty a vyhrievanie, či odvetrávanie sedadiel, stredovému priradíte jednu z viacerých funkcií. Plug-in hybrid má ekologické čalúnenie

Uprataný interiér Superbu ponúka priestor vo všetkých smeroch, premiestnenie voliča prevodovky vytvorilo odkladacie schránky na stredovej konzole. Krajné otočné ovládače slúžia na zmenu teploty a vyhrievanie, či odvetrávanie sedadiel, stredovému priradíte jednu z viacerých funkcií. Plug-in hybrid má ekologické čalúnenie.

Priestranný interiér s veľmi dobrou ergonómiou a ekologickými materiálmi ponúka aj Kodiaq.

Priestranný interiér s veľmi dobrou ergonómiou a ekologickými materiálmi ponúka aj Kodiaq.

Rovnaký základ

Pokiaľ ide o plug-in hybridný pohon, tak Superb, aj Kodiaq využívajú rovnakú techniku. Benzínový prepĺňaný motor s objemom 1,5 litra a výkonom 110 kW (150 k) (základná hodnota pre administratívne účely) a krútiacim momentom 250 Nm dopĺňa synchrónny elektromotor s výkonom 85 kW (115 k) a krútiacim momentom 330 Nm. Dovedna to znamená systémový výkon 150 kW (204 k) a krútiaci moment 330 Nm, čo radí plug-in hybridný pohon medzi najvýkonnejšie verzie. Výkon pritom cez 6-stupňovú automatickú dvojspojkovú prevodovku DSG smeruje na predné kolesá.

V prípade oboch vozidiel si viete nastaviť aj čas nabíjania a poteší možnosť ovládať viaceré funkcie cez mobilnú aplikáciu.

V prípade oboch vozidiel si viete nastaviť aj čas nabíjania a poteší možnosť ovládať viaceré funkcie cez mobilnú aplikáciu.

Elektrickú energiu uskladňuje batéria s využiteľnou kapacitou 19,7 kWh, čo v čisto elektrickom režime znamená vynikajúci dojazd viac ako 120 km. Od toho sa odvíja aj spotreba. Pri dôslednom nabíjaní si Superb aj Kodiaq vypýtajú 0,5 l/100 km. Po vybití batérie stúpne spotreba Superbu na 5,7 l/100 km Kodiaq si začne nárokovať na 6,3 l/100 km. V oboch prípadoch ide o hodnoty porovnateľné s naftovými motormi. Najnovšia generácia plug-in hybridnej technológie prináša aj nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom 50 kW, čo ešte stále patrí medzi raritné riešenia. Vďaka tomu nabijete batériu z 10 na 80 percent, čo je odporúčaný stav pre udržiavanie jej čo najlepšieho stavu, za menej ako 30 minút. Nielen obed, ale pomaly ani kávu cestou nevypijete oveľa rýchlejšie. Potom tu máte nabíjanie pomalším striedavým prúdom s výkonom 11 kW, ktoré z 0 na 100 % potrvá stále akceptovateľných 2,5 hodiny.

Konkurenčnú výhodu predstavuje možnosť rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom s výkonom do 50 kW, čo ušetrí čas na nabíjačke

Hry s číslami

Hľadanie ideálnej kombinácie uľahčuje plug-in hybridný pohon. Ten v Superbe dostanete teraz vo verzii Combi a od budúceho roka aj ako Liftback. Ak si nepotrpíte na luxus a nepotrebujete svoj úspech nevyhnutne ukazovať verziou Laurin&Klement, úplne vám postačí aj veľmi dobre vybavená druhá úroveň výbavy op Selection vrátane adaptívnych Martix LED svetlometov za 50 500 €. Napriek tomu by sme ešte odporučili zopár doplnkov. Balík Assisted Drive Plus vás za 622 € zbaví námahy s parkovaním, balík Drive Plus (976 €) pridá vynikajúce adaptívne tlmiče a progresívne riadenie no a balík Family (486 €) zvýši bezpečnosť zadnými airbagmi a komfort zadnými opierkami hlavy s úpravou na spanie, držiakom na tablet a slnečnými roletkami. Dovedna tak za veľmi dobre funkčne a bezpečnostne vybavené auto zaplatíte 52 584 €, čo je ešte stále o viac ako 2 300 € menej, ako stojí verzia Laurin&Klement.

ŠKODA KODIAQ PHEV: Druhý rad sedadiel

ŠKODA KODIAQ PHEV: Druhý rad sedadiel

A čo na to Kodiaq? Ten vo veľmi dobre vybavenej verzii Top Selection a elektricky nastaviteľných predných sedadiel spolu s bezkľúčovým štartovaním, virtuálnym pedálom na otváranie piatych dverí a audiosystémom Canton stojí 48 810 €. Momentálne neponúka verziu Laurin & Klement, iba športovejšie strihnutú, nie však vyššie, no inak vybavenú verziu Sportline. ie nemožno úplne porovnávať, tak vám poradíme aspoň s výbavou, ktorú odporúčame doplniť. Assisted Drive Plus s viacerými bezpečnostnými prvkami, no hlavne automatickým parkovaním, dostanete za 609 €, balík Family za 553 € pridá najmä zadné bočné airbagy, zadné slnečné roletky a pár ďalších praktických drobností. Balík Performance za 732 € poteší oduševnených šoférov adaptívnym podvozkom DCC Plus, Progresívnym riadením a možnosťou voľby jazdných režimov. Dokopy tak zaplatíte 50 704 €. V oboch prípadoch dostanete predĺženú záruku na 5 rokov/100 000 km aj so servisom a doživotnú garanciu mobility.

A ak by ste si chceli zvoliť metalízu, tak na obe autá ju dostanete za 676 €. Bez ohľadu na to, či sa rozhodnete pre Superb, alebo Kodiaq, získate priestranné a veľmi dobre vybavené auto s množstvom komfortných a bezpečnostných prvkov, pričom už nemusíte veľa peňazí priplácať navyše. V kontexte aktuálnych daňovo odvodových úprav získava práve plug-in hybridný pohon extra príťažlivosť, a to najmä vo firemných flotilách. Ak sa pre neho rozhodnete a budete aj výhodne nabíjať, dostanete slušnú dynamiku a spotrebu, ktorej sa ťažko konkuruje.

Náš názor

Škoda Superb 1.5 TSI PHEV: Menšia čelná plocha a nižšia hmotnosť znamenajú nižšiu spotrebu, čo pocítite na prevádzkových nákladoch. Plug-in hybrid si vyžiadal zmenšenie batožinového priestoru, Superb Combi si to však môže dovoliť bez toho, aby ste to nejako vážnejšie pocítili. Aj s pohonom iba predných kolies si zachováva širokospektrálne využitie a nezľakne sa žiadnej úlohy, ktorú pre neho pripravíte. Veľmi dobre sa bude cítiť v meste a jeho okolí, na diaľnici vás rýchlo dovezie do cieľa.

Škoda Kodiaq 1.5 TSI PHEV: Cenový rozdiel takmer 2 600 € oproti Superbu môže zohrať rolu pri rozhodovaní o celkovom víťazovi. Za túto sumu totiž môžete pri dôslednom nabíjaní prejazdiť na benzínový motor celkom dosť kilometrov. V reálnom živote bude mať väčší a ťažší Kodiaq vyššiu spotrebu ako Superb. Toto SUV sa ako plug-in dodáva iba s pohonom predných kolies, čo treba zvážiť, ak ho plánujete využívať aj pri výjazdoch mimo spevnených a upravených ciest, kde môžete naraziť na jeho limity.




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.