Rozhovor
Tyukos z Teslastore.sk: Tesly patria medzi najspoľahlivejšie elektro vozidlá
Priamo na vjazde do Galanty z diaľnice nájdete po pravej strane butikovú predajňu a malý showroom vozidiel Tesla pod výstižným názvom Teslastore.sk. František Tyukos nám porozprával, s čím všetkým už takmer tri roky pomáha klientom, ktorí si chcú zaobstarať automobil značky Tesla.
Vydané Text: Juraj Hrivnák
Ako funguje Tesla čo sa týka predávania áut?
V okolitých krajinách má Tesla zastúpenie a realizuje priamy predaj koncovému zákazníkovi. Človek si príde obhliadnuť vozidlo, vyskúša si ho a buď si ho objedná sám cez telefón alebo cez počítač, alebo ide za predajcom a spoločne vyberú špecifikáciu vozidla.
Ak sa nemýlim, Tesla bola zároveň pionierom predaja cez internet.
Určite áno, lebo oni majú obchodnú politiku, že vždy predávajú priamo koncovému užívateľovi. Je možné si auto objednať a dovezú ho z Holandska s nominovaným prepravcom, ktorý si za prepravu vypýta okolo 1 300 € bez DPH.
Čiže k sume za auto si treba pripočítať minimálne tieto náklady. Áno, plus ďalšie náklady na dokumenty k vozidlu.
A teraz do toho vstupujete vy. Ako dlho funguje Teslastore.sk?
Budúci rok to budú 3 roky.
Prečo by sa zákazník, ktorý má záujem o Teslu, mal obrátiť na vás?
Hlavný benefit je bezproblémové doručenie a bezproblémový nákup. My tie vozidlá vozíme zo štyroch rôznych krajín, čiže mojou úlohou je, aby som monitoroval jednotlivé krajiny a jednotlivé trhy: akými cenami vlastne je možné tie vozidlá zaobstarať a zakúpiť na jednotlivých trhoch? A to je moja úloha. Som niečo ako Tesla agent a v konečnom dôsledku podľa statusu voči DPH samotného kupujúceho mu dokážem odporučiť, z ktorej krajiny má vozidlo ideálne pochádzať. Samozrejme, cieľom je doručiť “čo najviac Tesly” za peniaze klienta. Takže vďaka tomuto špecifi ckému vyhľadávaniu alebo činnosti my také vozidlo nájdeme a doručíme klientovi najväčšiu hodnotu za peniaze.
Čiže dá sa povedať, že keď sa na vás zákazník obráti, tak má aj finančný benefit a dobrý pocit z toho, že sa zveril do rúk profesionála, ktorý má v danej oblasti rozsiahle skúsenosti.
Hlavným benefitom je bezproblémové doručenie, a tým bezstarostná kúpa vozidla. Sú krajiny, v ktorých sa podarí naakumulovať viaceré objednávky naraz, čo klient pocíti priamo na svojej peňaženke, nakoľko sa optimalizuje cena prepravy. Vždy za každým vozidlom vycestujeme, skontrolujeme ho, fyzicky ho prevezmeme, vieme, kde sa na čo treba pozrieť, čo skontrolovať. Naložíme ho na kamión, dovezieme ho na Slovensko.
Vy sa teda nevenujete iba novým autám, ale viete zabezpečiť aj jazdenky, ktoré pred kúpou fyzicky kontrolujete?
Určite áno a aj nové si vyžadujú kontrolu, aj keď sa kvalita výrazne zlepšila v porovnaní s ročníkmi 2022 a 2023, ale je potrebné auto vždy skontrolovať. Nedostatky môžu vzniknúť aj pri preprave.
Existuje nejaká forma oficiálnej spolupráce medzi Vami a Teslou?
Nie, pretože Tesla v každej krajine vystupuje úplne samostatne.
To znamená, že vy nemáte možnosť zadávať vozidlo do výroby. Robí to zákazník. My s klientom riešime špecifikáciu vozidla a pomáhame mu so správnou konfiguráciou. Vieme mu teda tým pádom odporučiť preňho najvhodnejšiu kúpu alebo najvhodnejší model, čo sa týka pohonu alebo veľkosti baterky podľa jeho špecifických potrieb a preferencií
Dajme tomu, že som si teda cez vás kúpil Teslu, ale dajme tomu, že potrebujem k tomu ešte nejaké služby. Buď chcem niečo reklamovať, alebo potrebujem kúpiť nejaké príslušenstvo a podobne. Viete mi pomôcť aj s týmto?
Určite. Čo sa príslušenstva týka, tak často žiadané a obľúbené prvky máme skladom – či už vzduchové filtre alebo tiež riešime pneuservis a objednávky diskov, doplnkovej výbavy do vozidla, obutie na typ vozidla a samozrejme nejaké gumené rohože a tie najbežnejšie veci. Čo sa týka vybraných servisných úkonov, ktoré bežne potrebuje vlastník vozidla, tak 90% z nich je možné riešiť na Slovensku. Hovoríme o vybraných serisných úkonoch, ktoré nemajú garančný charakter, to znamená výmena filtra či výmena oleja v pohonnej jednotke. Tú Tesla vôbec nešpecifikuje, avšak výrobca daného maziva spomína v technickom liste interval výmeny oleja 80 tisíc kilometrov.
Čiže vaša pridaná hodnota je, že zákazníkovi tiež poviete, že olej by bolo dobré preventívne vymeniť.
Áno, vieme na to zabezpečiť v spolupráci so spriateľeným servisom – TeslaServis.sk. Realizujú profesionálne karosárske práce, výmeny blatníkov, nárazníkov… Pre vozidlá, ktoré sú už po záruke, vedia realizovať kompletný servis elektromotora, pohonnej jednotky aj batérie.
Dobre vedieť, že máme takýto servis na Slovensku, aj keď zatiaľ neoficiálny. A čo záručný servis?
Vieme previesť klienta objednaním sa do servisu. My nemôžeme vstupovať do jeho konta, ale povieme mu, čo si má zadať do systému, ako vyžiadať diagnostiku na diaľku… Rozhranie v rámci Tesla aplikácií je veľmi intuitívne a veľmi jednoduché na ovládanie. Ak sa teraz objednám do servisu, okamžite vidím, ktoré servisné centrum mi vie ponúknuť aký najbližší termín. Teraz sa mi tu zobrazujú dátumy, že Viedeň je dostupná za 21 dní, Budapešť až za 56 dní ale viem ísť do Sankt Pölten za 2 dni…
V prípade vzdialenejších servisov si musím opäť pripočítať cenu odťahu?
Ja odporúčam vždy klientom uzatvárať havarijné poistenie KASKO, aby tam mali zahrnutý tiež nejaký neobmedzený odťah, čiže z bodu A do bodu B do najbližšieho autorizovaného servisu.
Ako by ste to teda zhrnuli, prečo sa má klient obrátiť na vás miesto toho, aby si Teslu zaobstaral po vlastnej osi?
Určite je to preto, že disponujeme jedinečným know-how a so skúsenosťami, ktoré mu budú slúžiť ako benefit. Vlastne ide o dodávku služby a pre mnohých to je aj nepredstaviteľné ako to vozidlo kúpiť, ako ho prepraviť na Slovensko, ako urobiť papiere na vozidlo… Je to servis od A po Z. Je to bezstarostná kúpa.
Ponúkate aj možnosť nejakej skúšobnej jazdy, ak by mal niekto záujem a v živote s Teslou neprišiel do kontaktu.
Ponúkame skúšobné jazdy, ale taktiež krátkodobý prenájom na dva – tri dni. V ponuke máme aj operatívny lízing na rok a dlhšie obdobie a vieme zabezpečiť aj financovanie. Ale keď si chce niekto vyskúšať, ako mu to auto bude pasovať, jeho jazdné vlastnosti a ako sa nabíja, ponúkneme zákazníkovi auto na pár dní.
Keď hovoríme o nabíjaní, viete poradiť aj s výberom či inštaláciou nabíjacieho wallboxu?
Inštaláciu zvládame aj my vo vlastnom mene alebo s vlastným technikom. Vieme zriadiť nabíjacie stanice, samostatný stojan s dvomi nabíjačkami s platobným terminálom. Na všetko pripravia projekt a taktiež inštalujú DC nabíjačky k firmám, ktoré majú napríklad prebytky z elektrickej energie.
Ako je na tom teraz sieť Tesla Supercharger?
Na Slovensku je aktuálne päť lokalít, kde Tesla má vlastné nabíjačky. Celkovo by malo byť k dispozícii 28 stojanov umiestnených pri dôležitých dopravných tepnách. Pre bežného človeka nie je potrebné túto sieť využívať, verejná sieť nabíjacích staníc je oveľa širšia. Avšak niekedy Tesla spraví akciu a zákazníkom poskytne na konci roka, povedzme, 10 alebo 20 tisíc kilometrov zadarmo.
Chystá Tesla nejaké novinky?
Budúci rok príde facelift Modelu Y Juniper. Ten prinesie vylepšenia v oblasti podvozka a ventilované sedačky. Do interiéru by sa mali dostať hodnotnejšie materiály a ak by sme sa mali inšpirovať tým, čím si prešiel Model 3, tak asi 50% komponentov bude vymenených.
Je praktický rozdiel medzi Teslami vyrobenými v Číne a v Nemecku?
Je tam zopár znakov ako typ sedačky a potom z hľadiska užívateľského komfortu čínske vozidlá mali tvrdší podvozok.
Ako je na tom Tesla so spoľahlivosťou? Koľko vydrží batéria, koľko vydrží elektromotor?
Vieme, že Tesly patria medzi najspoľahlivejšie elektro vozidlá, ale ja nedokážem hodnotiť ani model Y, ani Model 3, keďže model Y je relatívne novým modelom alebo novým produktom, čiže teraz vstupuje do piateho roku svojho života. Mali sme tu autá z 2019 z 20. Roku, ktoré mali nájazd blízko 200 tisíc kilometrov a boli v bezproblémovom stave. Degradácia batérie sa pohybuje rádovo od 8 do 13% pri nájazde okolo 200 tisíc km. S viac degradovanou batériou som sa nestretol.
Juraj Hrivnák
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.