Elektromobilita so ZSE Drive
Elektromobil verzus zima: V pohode?
V zimnom období nie je chladno iba nám, ale aj autám. A je jedno, či spaľovacím, alebo elektrickým. Akurát pri tých spaľovacích nás to menej trápi. Ako teda prežiť zimu s elektromobilom v pohode?
Vydané Text: Juraj Hrivnák
Možno si to až tak neuvedomujeme, ale aj spaľovacie autá v zime trpia. Studené železo sa musí rozpohybovať cez hustý olej, katalyzátoru dlhšie trvá, než začne účinne redukovať emisie a motor beží dlhšie v režime „studeného štartu“, kde má zvýšenú spotrebu paliva a celkovo dostáva viac „zabrať“. Výsledkom je vyššia spotreba. Jediným šťastím je, že motor sa zohrieva celkom prirodzene, vďaka jeho vrodenej neefektívnosti sa totiž väčšina energie z paliva premení na teplo. To ako posádka oceňujeme, lebo časť z neho radi využijeme na vyhriatie kabíny, ale aj to chvíľu trvá.
Elektromobily sú na tom so zimou podobne. Taktiež to nie je pre ne ideálne pracovné prostredie a do veľkej miery platia daň za svoju efektivitu. Odpadového tepla produkujú tak málo, že si často musia pomôcť energiou z batérie. Aj samotná batéria má svoju ideálnu pracovnú teplotu, kde je schopná podávať maximálny výkon a zároveň pracovať maximálne efektívne. Väčšinou to býva niekde v rozmedzí 30 až 40°C, aj keď napríklad najnovšie elektromobily majú novú batériu s pracovnou teplotou 20°C.
Keďže batéria je ťažká a nezriedka váži v priemere medzi 300 až 500 kg, zohriať takúto masu materiálu si vyžaduje dosť veľa energie. V chladnej batérii totiž chemické procesy prebiehajú pomalšie, čo dočasne ovplyvňuje jej maximálny výkon aj využiteľnú kapacitu. Taktiež vyhriať kabínu auta si vyžaduje veľa energie najmä na začiatku. Udržiavať zvolenú teplotu je potom už energeticky menej náročné.
Toto všetko treba mať na pamäti, ak si chceme jazdu s elektromobilom v zime maximálne zjednodušiť. Prinášame vám pár jednoduchých bodov, ktorými si viete minimalizovať spotrebu, predĺžiť dojazd alebo skrátiť čas nabíjania na minimum. Alebo v skratke – ako využívať svoje elektrické vozidlo v zimných podmienkach čo najefektívnejšie.
Upokojte sa za volantom
Zimné podmienky často znamenajú zníženú viditeľnosť a zhoršenú priľnavosť na vozovke. To znamená, že by ste mali upraviť svoj štýl jazdy. Dodržiavať väčšie rozostupy, viac predvídať, znížiť maximálne rýchlosti a celkovo jazdiť plynulejšie. A je príjemná zhoda náhod, že práve takýto štýl jazdy prospieva aj spotrebe. blečte sa
Ak naozaj potrebujete maximalizovať dojazd, mali by ste obmedziť komfortné funkcie auta. Mnoho áut ponúka presne na to určený „eko“ režim. Najväčším žrútom energie je samotné kúrenie, ale nemálo Wattov si cucne aj kvalitný audiosystém. Počítajte s tým, že v aute bude chladnejšie. Oblečte sa tak, aby vám bolo teplo, ale zároveň aby ste si zachovali pohyblivosť. Hrubé vetrovky rozhodne neodporúčame kvôli bezpečnosti jazdy a schopnosti ovládať vozidlo. Radšej funkčné oblečenie. Mimochodom, skúste miesto kúrenia využívať vyhrievanie sedadiel a volantu. Je to niekoľkonásobne efektívnejšie.
Ohrejte ho doma
Čím viac necháte auto vychladnúť, tým viac energie minie na to aby sa zohrialo. Každý stupeň Celzia je dobrý, preto ak je to možné, parkujte v garáži alebo vozidlo aspoň prikryte plachtou. Najviac dojazdu pred dlhou cestou pomôžete, ak si auto vyhrejete ešte na nabíjačke. Tak bude mať auto pred cestou nielen plne nabitú, ale už aj zohriatu batériu a interiér. Mnoho elektromobilov ponúka inteligentné funkcie plánovania nabíjania a klimatizácie priamo cez mobilnú aplikáciu. Mimochodom, jazda so zohriatou batériou má ešte jednu výhodu: iba zohriata batéria dokáže naplno rekuperovať brzdnú energiu, čím sa vám znižuje spotreba.
Nenoste sneh
Snehová nádielka na aute vám prináša nielen vyššiu hmotnosť a zhoršenú aerodynamiku, ale ako bonus za ňu môžete dostať aj pokutu. Auto si pred jazdou dobre očistite od snehu a ľadu.
Nešetrite na technike
Elektromobily sú spravidla ťažké. Vysoká hmotnosť znamená zároveň vysokú zotrvačnosť, čo najviac pocítite pri brzdení alebo zatáčaní na šmykľavom povrchu. Prispôsobte teda svoj štýl jazdy podmienkam na ceste a určite nešetrite na kvalitnom zimnom obutí! Dobré prémiové pneumatiky nielen lepšie podržia vaše vozidlo na zvolenej trajektórii, navyše prispejú aj k najnižšej možnej spotrebe. A ešte rada na záver: ak s vaším elektrickým autom neplánujete v zime jazdiť, nenechávajte ho stáť príliš nabité ani vybité. Odporúča sa využívať rozmedzie 20 až 80 % stavu nabitia. Taktiež v zimných mesiacoch nabíjajte radšej nižším výkonom, najmä ak máte batériu studenú.
Juraj Hrivnák
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.