Predstavujeme MG Cyberster: Základ DNA

Pôvodne tradičná britská automobilka MG oslavuje sto rokov. A k narodeninám dala sebe, ale aj všetkým priaznivcom klasických britských roadsterov darček, ktorý púta pozornosť všade, kde sa objaví. Zoznámte sa, prichádza MG Cyberster.

Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 12/2024
Vydané  Text: 

Oslavovať storočnicu sa nepodarí každej automobilke. Zvlášť britskej. Akýmsi zvláštnym riadením osudu sa všetky podstatnejšie automobilky z Ostrovov dostali do zahraničných rúk, alebo prežili iba vďaka mohutným investíciám zo zahraničia. Možno iba preto, aby sa ázijské značky ľahšie dostal na náročný európsky trh. Lebo o niečom ako čistej láske k značke, nech má akúkoľvek tradíciu, si nemusíme v tvrdom automobilovom svete robiť vôbec žiadne ilúzie.

Na druhej strane, ako ukazuje film histórie automobilky MG, v jej histórii bolo niekoľko modelov, ktoré buď formovali tvár automobilového sveta, alebo vzbudili nemalý záujem. Ak sa na ne pozriete bližšie, nájdete jednoznačného spoločného menovateľa. Ikonické modely mali vždy dvojicu dverí, dvojicu sedadiel a otvorenú strechu.

Značka MG je presne tá, vďaka ktorej hovoríme o tom, že klasické britské auto je malý otvorený roadster. Obratný aj napriek tomu, že nemusí mať vysoký výkon. Na – miesto toho poskytovali tieto autá nízku hmotnosť. A to je v mnohých prípadoch oveľa podstatnejší moment ako stádo divokých koní pod kapotou.

Inzercia

Inzercia

Od roadsteru k SUV a späť

A tak sme sa dostali k momentu, že automobilka MG oslavuje storočnicu. Aj ona má za sebou niekoľko turbulentných období. Stačí sa len pozrieť na fotky a veľmi rýchlo pochopíte, že v niektorých etapách sa jej darilo lepšie, v niektorých horšie. Pozrite sa na autá a hneď zistíte, kedy sa darilo lepšie a kedy nad značkou viseli tmavé mračná neistoty.

Tie odišli až s príchodom čínskych investorov v polovici prvej dekády po roku 2000. Spolu s investíciami to znamenalo aj nové modely, ktoré sa čiastočne vyrábali v Číne a kompletizovali vo Veľkej Británii. Avšak aj čínski majitelia prešli vlastníckymi zmenami a tak od roku 2009 patrí značka MG pod čínsky automobilový gigant SAIC, pričom všetky autá sa vyrábajú v Číne a v Longbridge, čo bola pôvodná fabrika, sa nachádza vývojové a dizajnérske centrum.

Dnes sa automobilka MG zameriava predovšetkým na hybridné a elektrické modely zo segmentov crossover a SUV. Niet divu, práve o tieto segmenty majú kupujúci najväčší záujem a keďže aj Číňania sú obchodníci, zaujímali ich vozidlá, s ktorými môžu preraziť na náročnom európskom trhu. Lenže keď raz oslavujete storočnicu, chcelo by to niečo iné ako SUV. A tak prišiel na rad model Cyberster odvolávajúci sa na veľmi populárny model MG B z roku 1962.

Tradícia po novom

Len sa pozrite na model MG B! To je ten zelený na prehľade modelovej histórie z roku 1962 na poslednom obrázku tohto článku. Nemusíte privierať oči a uvidíte, odkiaľ čerpala námety britsko-nemecká dizajnérska dvojica Carl Gotham a Joscha Thielen.

Možno nemá Cyberster typickú dlhú prednú kapotu. Pri elektrickom pohone ju ani nepotrebuje. No zachováva si krátke previsy, kabínu posunutú čo najviac dozadu, plátennú strechu, ktorú do rýchlosti 48 km/h otvoríte za 15 sekúnd a dvojsedadlové usporiadanie, čo navráva, že auto bude dobre ovládateľné a prikované k ceste. Chcelo by to prekvapivý moment? Ten obstarávajú dohora sa otvárajúce dvere.

Ešte viac pozornosti ako príťažlivé tvary klasického britského roadsteru zabezpečujú modelu Cyberster dvere, ktoré sa otvárajú dohora. S tým upútate pri každom nastupovaní

Z interiéru sála futuristická moderna. S trojicou displejov za volantom (10,25 palcový v strede a dva 7-palcové po jeho krajoch), ďalším na stredovej konzole pre klimatizáciu a s mnohými vynikajúco spracovanými detailmi pre maximálne intuitívne a ergonomické ovládanie vyzerá auto presne tak, ako by ste to od moderného športového vozidla očakávali. Trochu vesmírnej lode, trochu klasiky a veľa toho, čo vás bude na cestách baviť.

Zameranie na aerodynamiku potvrdzujú prvky ako nízka predná časť s nosom pri vozovke a vysoká odtrhová hrana na veku batožinového priestoru. Je 249 litrov málo? Presne to je objem batožinového priestoru. Na víkendový výlet to úplne postačí, na všetko ostatné majú majitelia primerane zásobené kreditky

Nech to sviští

Je úplne jedno, aký pohon má vozidlo. Podstatné je, aby vedel vzbudiť emócie. Na to slúžia v modeli MG Cyberster dva druhy pohonu. Buď zadnokolka s jedným elektromotorom a výkonom 250 kW (340 k), ktorý podporuje 475 Nm krútiaceho momentu, čo stačí na šprint z 0 na 100 km/h za 5 sekúnd. Alebo si doprajete aj motor poháňajúci predné kolesá, čo prinesie výkon 375 kW (503 k), krútiaci moment 725 Nm a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy.

Výkonné svetlomety, alebo príťažlivý vzor kolies? Čo upúta vašu pozornosť skôr? Podľa výkonu majú disky kolies priemer 19, alebo 20 palcov, za nimi sa o spomalenie starajú kotúčové brzdy Brembo s možnosťou nastavenia jedného z troch stupňov rekuperácie. To je záruka kvalitného brzdného výkonu

Výkonné svetlomety, alebo príťažlivý vzor kolies? Čo upúta vašu pozornosť skôr? Podľa výkonu majú disky kolies priemer 19, alebo 20 palcov, za nimi sa o spomalenie starajú kotúčové brzdy Brembo s možnosťou nastavenia jedného z troch stupňov rekuperácie. To je záruka kvalitného brzdného výkonu

V závislosti od výkonu ponúka 77 kWh batéria dojazd do vzdialenosti 440 až 500 km, pričom vďaka nabíjaniu jednosmerným prúdom s výkonom 150 kW dobijete batériu z 10 na 80 % za 38 minút.

Nechýba ani bezpečnostná výbava asistenčnými systémami, konektivita s mobilnými telefónmi cez Apple CarPlay a Android Auto, či ozvučenie Bose. Model MG Cyberster možno nebude predajným trhákom. No určite priláka v rámci storočnice mnoho pozornosti a tú značka isto ocení.

Prehľad histórie modelov značky MG:




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.



Inzercia

Inzercia