Predstavujeme MG Cyberster: Základ DNA
Pôvodne tradičná britská automobilka MG oslavuje sto rokov. A k narodeninám dala sebe, ale aj všetkým priaznivcom klasických britských roadsterov darček, ktorý púta pozornosť všade, kde sa objaví. Zoznámte sa, prichádza MG Cyberster.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 12/2024
Vydané Text: Martin Šebesta
Oslavovať storočnicu sa nepodarí každej automobilke. Zvlášť britskej. Akýmsi zvláštnym riadením osudu sa všetky podstatnejšie automobilky z Ostrovov dostali do zahraničných rúk, alebo prežili iba vďaka mohutným investíciám zo zahraničia. Možno iba preto, aby sa ázijské značky ľahšie dostal na náročný európsky trh. Lebo o niečom ako čistej láske k značke, nech má akúkoľvek tradíciu, si nemusíme v tvrdom automobilovom svete robiť vôbec žiadne ilúzie.
Na druhej strane, ako ukazuje film histórie automobilky MG, v jej histórii bolo niekoľko modelov, ktoré buď formovali tvár automobilového sveta, alebo vzbudili nemalý záujem. Ak sa na ne pozriete bližšie, nájdete jednoznačného spoločného menovateľa. Ikonické modely mali vždy dvojicu dverí, dvojicu sedadiel a otvorenú strechu.
Značka MG je presne tá, vďaka ktorej hovoríme o tom, že klasické britské auto je malý otvorený roadster. Obratný aj napriek tomu, že nemusí mať vysoký výkon. Na – miesto toho poskytovali tieto autá nízku hmotnosť. A to je v mnohých prípadoch oveľa podstatnejší moment ako stádo divokých koní pod kapotou.
Inzercia
Od roadsteru k SUV a späť
A tak sme sa dostali k momentu, že automobilka MG oslavuje storočnicu. Aj ona má za sebou niekoľko turbulentných období. Stačí sa len pozrieť na fotky a veľmi rýchlo pochopíte, že v niektorých etapách sa jej darilo lepšie, v niektorých horšie. Pozrite sa na autá a hneď zistíte, kedy sa darilo lepšie a kedy nad značkou viseli tmavé mračná neistoty.
Tie odišli až s príchodom čínskych investorov v polovici prvej dekády po roku 2000. Spolu s investíciami to znamenalo aj nové modely, ktoré sa čiastočne vyrábali v Číne a kompletizovali vo Veľkej Británii. Avšak aj čínski majitelia prešli vlastníckymi zmenami a tak od roku 2009 patrí značka MG pod čínsky automobilový gigant SAIC, pričom všetky autá sa vyrábajú v Číne a v Longbridge, čo bola pôvodná fabrika, sa nachádza vývojové a dizajnérske centrum.
Dnes sa automobilka MG zameriava predovšetkým na hybridné a elektrické modely zo segmentov crossover a SUV. Niet divu, práve o tieto segmenty majú kupujúci najväčší záujem a keďže aj Číňania sú obchodníci, zaujímali ich vozidlá, s ktorými môžu preraziť na náročnom európskom trhu. Lenže keď raz oslavujete storočnicu, chcelo by to niečo iné ako SUV. A tak prišiel na rad model Cyberster odvolávajúci sa na veľmi populárny model MG B z roku 1962.
Tradícia po novom
Len sa pozrite na model MG B! To je ten zelený na prehľade modelovej histórie z roku 1962 na poslednom obrázku tohto článku. Nemusíte privierať oči a uvidíte, odkiaľ čerpala námety britsko-nemecká dizajnérska dvojica Carl Gotham a Joscha Thielen.
Možno nemá Cyberster typickú dlhú prednú kapotu. Pri elektrickom pohone ju ani nepotrebuje. No zachováva si krátke previsy, kabínu posunutú čo najviac dozadu, plátennú strechu, ktorú do rýchlosti 48 km/h otvoríte za 15 sekúnd a dvojsedadlové usporiadanie, čo navráva, že auto bude dobre ovládateľné a prikované k ceste. Chcelo by to prekvapivý moment? Ten obstarávajú dohora sa otvárajúce dvere.
Z interiéru sála futuristická moderna. S trojicou displejov za volantom (10,25 palcový v strede a dva 7-palcové po jeho krajoch), ďalším na stredovej konzole pre klimatizáciu a s mnohými vynikajúco spracovanými detailmi pre maximálne intuitívne a ergonomické ovládanie vyzerá auto presne tak, ako by ste to od moderného športového vozidla očakávali. Trochu vesmírnej lode, trochu klasiky a veľa toho, čo vás bude na cestách baviť.
Nech to sviští
Je úplne jedno, aký pohon má vozidlo. Podstatné je, aby vedel vzbudiť emócie. Na to slúžia v modeli MG Cyberster dva druhy pohonu. Buď zadnokolka s jedným elektromotorom a výkonom 250 kW (340 k), ktorý podporuje 475 Nm krútiaceho momentu, čo stačí na šprint z 0 na 100 km/h za 5 sekúnd. Alebo si doprajete aj motor poháňajúci predné kolesá, čo prinesie výkon 375 kW (503 k), krútiaci moment 725 Nm a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy.
V závislosti od výkonu ponúka 77 kWh batéria dojazd do vzdialenosti 440 až 500 km, pričom vďaka nabíjaniu jednosmerným prúdom s výkonom 150 kW dobijete batériu z 10 na 80 % za 38 minút.
Nechýba ani bezpečnostná výbava asistenčnými systémami, konektivita s mobilnými telefónmi cez Apple CarPlay a Android Auto, či ozvučenie Bose. Model MG Cyberster možno nebude predajným trhákom. No určite priláka v rámci storočnice mnoho pozornosti a tú značka isto ocení.
Prehľad histórie modelov značky MG: