SERVIS

Palivá CNG a LNG: Dôležitý pilier dekarbonizácie dopravy

Globálny tlak na udržateľnosť a environmentálne povedomie v ostatných rokoch výrazne ovplyvnil spôsob fungovania viacerých výrobných či obchodných a logistických spoločností. Najmä veľkí priemyselní producenti, potravinárske reťazce a distribučno-logistické spoločnosti sa snažia znižovať emisnú stopu svojej produkcie.

Vydané  Text: 

Okrem znižovania spotreby energií vo výrobných halách a prevádzkach sa viaceré priemyselné spoločnosti začali aktívne zameriavať aj na znižovanie emisií v rámci logistiky a zásobovania. Doprava významným spôsobom prispieva k emisiám skleníkových plynov a znečisteniu ovzdušia a tak tieto spoločnosti preferujú stále viac vozidlá s nižšou emisnou stopou oproti tradičným benzínovým a naftovým vozidlám a výrobcovia vozidiel sa týmto trendom prispôsobujú.

  • Stlačený zemný plyn (CNG) je alternatívne palivo tvorené prevažne metánom a stláča sa do tlakových nádob vo vozidla pod tlakom 200 bar.
  • Skvapalnený zemný plyn (LNG) je alternatívne palivo tvorené prevažne metánom a v kvapalnom stave sa pri teplote -162 °C plní do vákuovo izolovanej nádrže nákladného vozidla.

CNG prináša viaceré benefity. Jeho využitím v doprave vznikajú v porovnaní s benzínom o 20 percent nižšie emisie skleníkových plynov a výrazne nižšie emisie znečisťujúcich látok. Zároveň dosahuje o približne 15 percent vyššiu výhrevnosť ako benzín. Navyše vďaka oktánovému číslu 130 poskytuje veľmi vysokú odolnosť voči klepaniu. CNG ponúka oproti benzínu ekonomickú úsporu na palivových nákladoch vo výške 20 – 40 percent.

CNG a LNG možno plne nahradiť obnoviteľným biometánom. S chemickým zložením ide o rovnaké palivo ako CNG, alebo LNG. Vyrába sa z komunálnych odpadov, maštaľného hnoja, odpadových vôd a podobne.

Emisná stopa biometánu je najnižšia spomedzi všetkých palív využívaných v doprave. Biometán sa v podobe bioCNG, alebo bioLNG dodáva na rovnakých CNG alebo LNG staniciach, aké dnes využívajú motoristi na čerpanie CNG alebo LNG, a to bez akejkoľvek technickej zmeny.

Čerpanie CNG je na Slovensku dostupné

Za ostatných 5 rokov sa počet čerpacích staníc CNG a objem spotrebovaného CNG na Slovensku zdvojnásobil. Aktuálne je motoristom k dispozícii 30 verejných čerpacích staníc CNG. Najväčším prevádzkovateľom CNG staníc s podielom takmer 80 percent je spoločnosť SPP CNG s.r.o., ktorá je 100 % dcérskou spoločnosťou Slovenského plynárenského priemyslu, a.s.

V Európe v súčasnosti jazdí viac ako 1,8 milióna vozidiel s pohonom na CNG, ktorým je k dispozícii skoro 4 200 plniacich staníc CNG. Okrem Talianska (840 tisíc), jazdí najviac vozidiel v Nemecku (96 tisíc), Švédsku (44 tisíc) a vo Francúzsku (13 tisíc). Na Slovensku používa palivo CNG približne 4 000 vozidiel, z toho je 300 autobusov s pohonom na CNG.ň

Čerpanie paliva CNG je jednoduché

Čerpacie stanice CNG od spoločnosti SPP CNG sú na Slovensku samoobslužné. Čerpanie CNG je jednoduchá záležitosť, ktorá motoristom nezaberie viac ako 5 minút. Platba je možná platobnou kartou, CNG kartou, ktorú vydáva SPP CNG, alebo palivovými kartami DKV. Firemným zákazníkom ponúka SPP CNG zmluvnú dodávku s rôznymi zľavami a výhodnými podmienkami.

Bližšie podmienky zmluvnej dodávky CNG je možné získať na webovej stránke sppcng.sk.

Výhoda pre firemné flotily

Osobné vozidlá s pohonom na CNG ponúkajú ekonomické benefity pre ich prevádzkovateľov. Spomedzi všetkých pohonov je pri osobných autách náklad na kilometer prevádzky vozidla najnižší. Dostupnosť infraštruktúry plniacich staníc CNG pri aktuálnom pokrytí už nie je rozhodujúcim rozhodovacím parametrom pri prechode na CNG mobilitu. V segmente autobusovej dopravy je CNG pohon najvýhodnejší spomedzi všetkých alternatív k nafte.

Cena CNG autobusu je polovičná oproti elektrobusom a tretinová oproti vodíkovým autobusom. Takmer všetci výrobcovia autobusov ponúkajú aj ich CNG verzie. Autobusy s pohonom CNG sú tiež menej hlučné ako naftové autobusy a emisne sú veľmi vhodné aj do mestskej prevádzky.

V rámci Slovenska prevádzkuje CNG autobusy už 11 miest. Markantné pohyby nastávajú aj v segmente zvozu komunálneho odpadu. Pred 5 rokmi jazdilo iba pár zvozových komunálnych vozidiel na pohon CNG, dnes ich je už 50. Najlepšie na tom je, že práve spoločnosti podnikajúce v oblasti zvozu komunálneho odpadu majú obrovské príležitosti zaoberať sa zhodnocovaním odpadov na výrobu biometánu, ktorý vedia následne využiť na pohon svojich flotíl zvozových vozidiel.

LNG segment na rastovej trajektórii

Alternatívne palivo LNG sa využíva v ťažkej nákladnej doprave. Pre dopravcov a veľké priemyselné podniky predstavuje LNG zaujímavé riešenie najmä z dôvodu produkcie nižších emisii CO2 oproti naftovým vozidlám. LNG je zároveň pre dopravcov najekonomickejšia alternatíva k nafte a technicky najlepšie dostupná. Aktuálny trend prináša využívanie paliva bioLNG, ktoré má najnižšiu emisnú stopu spomedzi všetkých alternatív v nákladnej doprave. Na Slovensku je sieť čerpacích staníc LNG pomerne rozvinutá a motoristom bude k dispozícii ku koncu roka 2024 už 10 čerpacích staníc LNG. Spoločnosť SPP CNG prevádzkuje aktuálne 3 LNG stanice na hlavných dopravných koridoroch D2 (Brodské) a D1 (Trnava a Prešov). Čerpacie stanice LNG od spoločnosti SPP CNG sú na Slovensku samoobslužné. Platba je možná platobnou kartou, LNG kartou, ktorú vydáva SPP CNG, alebo palivovými kartami DKV, Eurowag, prípadne UTA. Firemným zákazníkom ponúka spoločnosť SPP CNG zmluvnú dodávku s rôznymi zľavami a výhodnými podmienkami.

Bližšie podmienky zmluvnej dodávky LNG je možné získať na webovej stránke sppcng.sk.

 





ODPORÚČANÉ