Cestopis

Rytieri, Kopernik a tehly / 2. časť cestopisu o poľských gotických hradoch

Dovolenka v Poľsku ponúka mnoho zaujímavých lákadiel. Tentoraz sme sa zahĺbili do histórie a pozreli si päticu hradov, ktoré si pamätajú stáročia. Všetky vznikli najneskôr v 15. storočí, postavili ich križiacki rytieri z pálených tehál a dnes sa skvejú v nebývalej kráse.

Foto: Martin Šebesta, Juraj Hrivnák
Prečítajte si aj prvú časť nášho cestopisu z Poľska
Vydané  Text: 

Veľkosť významu neuberá

Povedali sme si po návšteve hradu Ostroda. Vstupné 5 zlotých vám otvorí brány do hradu umiestneného v parku. Aj tento založili teutónski, alebo križiacki rytieri už v prvej polovici 14. storočia. Expozícia hradu hovorí, že ľudia sa tu vyskytovali už od Doby kamennej. Pokojný život tu však nebol. Vojenské ťaženia tadiaľto viedli križiaci, Švédi, Prusi, Francúzi, Rusi, aj obe svetové vojny.

Tri zachované krídla hradu Ostroda naznačujú, ako vyzeral v minulosti. Východné krídlo zničil výbuch pušného prachu a dnes slúži ako javisko

Tri zachované krídla hradu Ostroda naznačujú, ako vyzeral v minulosti. Východné krídlo zničil výbuch pušného prachu a dnes slúži ako javisko

Iba dva mesiace, no i tak používal Napoleon Ostrodu ako svoje sídlo, kde oddychoval po Bitke pri Eylau a riadil odtiaľto ríšu

Iba dva mesiace, no i tak používal Napoleon Ostrodu ako svoje sídlo, kde oddychoval po Bitke pri Eylau a riadil odtiaľto ríšu

Pôvodný hrad so štyrmi krídlami zachvátil koncom 18. storočia požiar, ktorý prenikol do východného krídla so skladom pušného prachu. Následky si asi viete predstaviť. Toto krídlo sa už nikdy neobnovilo, akurát sa časom zacelila stena, aby hrad nebol na jednu stranu otvorený. Význam Ostrody podčiarkuje, že po nerozhodnej francúzsko-ruskej bitke pri Eylau sa tu dva mesiace dával dokopy Napoleon a riadil odtiaľto svoju ríšu. Pripomína to aj expozícia v jednom z krídel hradu, ako aj pamätná tabuľa na nádvorí.

Veľkolepý záver

Lepší program, ako nechať si hrad Malbork na koniec, spraviť nemôžete. Ak by ste ním začínali, prídu vám ostatné hrady menej významné, čo by bola veľká chyba. Naša trasa ich pekne striedala, pričom vrcholila v Malborku. Najväčšom gotickom hrade na svete a zároveň aj najväčšej tehlovej stavbe na svete. Neprekvapí, že je pod ochranou UNESCO.

Obrovský rozdiel oproti stavu po 2. svetovej vojne. Hrad Malbork dnes predstavuje špičku toho, čo môžete na severe Poľska navštíviť

Obrovský rozdiel oproti stavu po 2. svetovej vojne. Hrad Malbork dnes predstavuje špičku toho, čo môžete na severe Poľska navštíviť

Odporúčame prísť k nemu od mesta. Z Olštýna to bolo približne hodinu a pol po cestách vlniacich sa lesmi. Navigácia nás zaviedla do parkovacieho domu hneď pri hrade, čo sa v horúcom lete veľmi zišlo. Ceny lístkov závisia od trasy, ktorú si chcete pozrieť. No bolo by mrhaním vášho času a potenciálu hradu, ak by ste si vybrali kratšiu ako kompletnú historickú trasu. Stojí síce 80 zlotých, no v cene máte aj audio sprievodcu s veľmi dobrou slovenčinou. Odporúčame rezervovať si lístky vopred online, vyhnete sa tak dlhým radom pred pokladňami.

Malbork začali stavať v druhej polovici 13. storočia a na začiatku 14. sa stal sídlom križiackych veľmajstrov. Po nich bol 300 rokov jedným zo sídiel poľských kráľov. Dnes po ňom chodia turisti híkajúc nad jeho nádherou. Je až neuveriteľné, ako sa ho podarilo zrekonštruovať z ruín, ktoré z neho spravili ruskí vojaci na konci Druhej svetovej vojny. Z akéhosi temného dôvodu takto pristupovali ku všetkým navštíveným hradom.

Hornú časť hradu Malbork chráni priekopa a padací most. Kedysi v nej bývali križiacki mnísi

Hornú časť hradu Malbork chráni priekopa a padací most. Kedysi v nej bývali križiacki mnísi

Hrad sa delí na dve časti – dolnú, ktorá sa používala na svetské potreby a kontakt s okolím a hornú, v ktorej bývali rytieri a venovali sa tu modlitbám, rozjímaniu a štúdiu. Celý ich život dôsledne (od druhu jedla v daný deň, až po to, čo si majú obliecť na spanie) určovali pravidlá, čiže regule. Návšteva hradu vám ukáže podzemie s unikátnym systémom centrálneho vykurovania, sály, kde sa stretávali rytieri, ale aj miestnosti, kde býval veľmajster rádu, hodovaciu miestnosť, kuchyňu. Poznámka na okraj – v celom hrade mali vlastnú toaletu iba veľmajster a hlavný kuchár.

Obzory vám rozšíri aj expozícia zbraní a brnenia, ako aj zbrane z Blízkeho východu. A pokiaľ ste skôr na umenie, očarí vás expozícia jantáru vrátane mimoriadne vzácnej krabičky Christopha Mauchera. A to sme ešte niekoľko kolekcií a zbierok nespomenuli, lebo by vzniklo samostatné vydanie iba o Malborku.

Jeden z najvzácnejších exponátov, ktoré môžete v gotických hradoch vidieť. Jantárová krabička, ktorú vytvoril umelec Christoph Maucher

Jeden z najvzácnejších exponátov, ktoré môžete v gotických hradoch vidieť. Jantárová krabička, ktorú vytvoril umelec Christoph Maucher

Bez jedla hrad neexistuje. Dnes sa môžete osviežiť v štýlovej reštaurácii Pivnička. Pravdou je, že obyvatelia hodovali v luxusnejších priestoroch. Tu dotvára atmosféru gotická klenba

Bez jedla hrad neexistuje. Dnes sa môžete osviežiť v štýlovej reštaurácii Pivnička. Pravdou je, že obyvatelia hodovali v luxusnejších priestoroch. Tu dotvára atmosféru gotická klenba

Bez ohľadu na to či vás oslovujú veľkolepé hradné komplexy, alebo sa lepšie cítite v menších, no i tak históriou preniknutých hradoch, návšteva severu Poľska vás očarí. Vzbudí obdiv a rešpekt k tomu, ako sa Poliaci stavajú k zachovávaniu a zveľaďovaniu svojho kultúrneho dedičstva a ako ho predávajú ďalším generáciám. A odporúčať jeden z hradov? Niekomu môže byť Malbork priveľmi masový, aj keď vzhľadom na jeho rozlohu sa v ňom davy stratia. Ostatné hrady sú komornejšie, no ukazujú, že táto časť Poľska ponúka bohatú históriu plnú zvratov a premien na pozadí bojov a vojen. No vďaka mieru mohli hrady povstať do svojej pôvodnej krásy a možno ju aj prevýšiť, aby si ich mohli pozrieť aj ďalšie generácie.

Viac na zamkigotyckie.org.pl

Spolufinancované z prostriedkov samosprávy Warmińsko-Mazurského vojvodstva a samosprávy Pomoranskej provincie
Aktivita bola spolufinancovaná z prostriedkov Samosprávy Warmsko-mazurského vojvodstva a Samosprávy Pomoranského vojvodstva

Cestovateľský zápisník

Spoločníka na ceste po poľských gotických hradoch nám robila Škoda Kodiaq s dvojlitrovým naftovým motorom.

Aj vďaka ergonomickým sedadlám s možnosťou masáže sa dalo zvládnuť takmer 2 500 km vrátane záverečného 900 km presunu na trase Gdaňsk – Bratislava bez citeľných problémov s chrbtom. Spotreba po celej ceste skončila na veľmi slušnej hodnote 6,8 l/100 km. Na diaľniciach aj okreskách sa veľmi dobre osvedčil úplne nový adaptívny podvozok, ktorý filtroval nerovnosti aj s 20-palcovými kolesami. Batožinový priestor by bez povšimnutia zvládol aj 4-člennú rodinu, ktorá by si zároveň užívala pohodlie priestranného interiéru s množstvom nabíjacích konektorov vrátane dvoch bezdrôtových nabíjacích plôch v stredovej konzole.

Poľská kuchyňa sa podobá našej, len halušky vystriedajú pirohy plnené mäsom, tvarohom, alebo kapustou s hríbmi. K špecialitám patria aj gule a kapustné listy plnené mäsom a keďže more je blízko, tak aj ryby, obzvlášť kyslé. Rovnako červená repa, tú nájdete všade. Cenovo sa Poľsko veľmi nelíši od Slovenska. Za plnohodnotný obed či večeru v reštaurácii zaplatíte približne 20 eur aj s nápojmi, lacnejšiu, no stále chutnú alternatívu predstavujú zapiekanki – zapečená polovica bagety obložená rôznymi surovinami.

Celé Poľsko so všetkými jeho dobrotami na jednom tanieri. Chýba už len plnený kapustný list a všadeprítomná červená repa

Celé Poľsko so všetkými jeho dobrotami na jednom tanieri. Chýba už len plnený kapustný list a všadeprítomná červená repa

Tajný tip je mestečko Frombork na brehu Baltského mora. Okrem pokojného pobrežia a neveľkého prístavu v ňom nájdete Katedrálu nanebovzatia najsvätejšej panny Márie s hrobom Mikuláša Kopernika. Aj jeho múzeum. Na severe Poľska treba navštíviť Gdaňsk/Sopot/Gdyňu. Pomaly prepojené tri mestá vytvárajú letovisko s veľmi veľkým potenciálom, ktoré obľubujú nielen Poliaci. Spolu s pulzujúcou atmosférou tu nájdete nekonečné pláže s jemným pieskom, mnoho reštaurácií na pobreží a jedno z najdlhších drevených mól v Európe.

 




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

ODPORÚČANÉ