Už päť minút na slnku môže z auta urobiť skleník. Otestovali sme, ako vplývajú horúčavy na interiér auta

Odbehnúť si čo i len na 5 minút od auta stojaceho na slnku, v ktorom je dieťa, nie je dobrý nápad. Pozreli sme sa, ako sa interiér auta rozpáli už v priebehu pár minút.

Niektoré povrchy v aute môžu mať počas slnečných dní aj viac než 80 stupňov.
Vysoké teploty môžu poškodiť aj elektroniku či iné veci.
Vydané  Text: 

Horúčavy, ktoré v posledných dňoch sužujú celé naše územie, prinášajú so sebou silné búrky, no taktiež aj problém s prehrievaním áut. Predovšetkým interiér vozidla sa dokáže v priebehu pár minút rozpáliť na teploty, ktoré nie sú pre zdravie človeka alebo zvierat bezpečné. Bohužiaľ sa v tomto období stáva, že niektorí v zhone zabudnú v rozpálenom aute svoje dieťa. Takéto prípady majú zväčša tragické následky. Presvedčiť sme sa o tom mohli len pred pár dňami, kedy k podobnému incidentu došlo na Spiši. My sme preto otestovali, ako sa dokáže kabína bežného auta zahriať už v priebehu niekoľkých minút.

Počas extrémne horúcich dní si možno poviete, že: „Odbehnem si na 5 minút…,“ a na tento čas necháte v zamknutom aute svoje dieťa. Avšak pozor! Už 5-minútová zastávka v aute s vypnutou klimatizáciou je veľmi riskantná. Prečo?

Zamerali sme sa na to, ako sa dokáže kabína auta rozpáliť počas letného dňa, keď okolitá teplota vystúpila na 33 stupňov Celzia. V klimatizovanom aute sme na začiatku experimentu mali teplotu pomerne príjemných 24,2 stupňa. Na meranie teploty sme využili teplomer, ktorého senzor bol zavesený uprostred interiéru tak, aby ho neovplyvňovali rozpálené povrchy. Aby nedochádzalo počas testu k zmenám teploty, rozhodli sme sa, že displej teplomeru zatvoríme do dverí. Tým sme predišli narúšaniu prostredia v aute a mohli sme tak nechať všetko poriadne zohriať.

rozpálené auto, hotúčava, teplo, teplota, teplomer, test, slnko, leto

Päť kritických minút

Stačilo len 5 minút s vypnutou klimatizáciou na to, aby sa interiér auta zohrial o 12,7 stupňa. Za tento krátky čas sa teplota na palube vyšplhala až na 36,9 stupňa. Táto teplota sa teda už nedá považovať za príjemnú, no stále možno hovoriť o nízkych číslach v porovnaní so záverom testu. Musíme brať do úvahy aj to, že v aute pri vypnutej klimatizácii necirkuluje vzduch tak ako vonku. Pocitová teplota je podstatne vyššia.

rozpálené auto, hotúčava, teplo, teplota, teplomer, test, slnko, leto

 

Za 10 minút dochádza k ohrozeniu života

Len 10 minút stačilo na to, aby sa interiér auta zohrial až na 40,6 stupňa. Pri dlhšom vystavení takto vysokej teplote už môže dôjsť k viacerým zdravotným komplikáciám. Postupne sa začne zvyšovať aj telesná teplota a dochádza k tzv. úpalu. Okrem nežiaducich vplyvov na organizmus človeka, môže takáto teplota prekážať aj zvieratám či dokonca poškodiť modernú osobnú elektroniku.

rozpálené auto, hotúčava, teplo, teplota, teplomer, test, slnko, leto

Po pol hodine je v aute extrémne horúco

30 minút od začiatku testu sme sa dostali na teplotu 46,4 stupňa. Pri telesných teplotách nad 41 stupňov dochádza k zlyhaniu organizmu. Telo sa už pri takejto okolitej teplote nemusí stíhať dostatočne rýchlo ochladzovať a môže dôjsť k vážnym zdravotným komplikáciám. Niektoré súčasti buniek, a to najmä bielkoviny, začínajú postupne tuhnúť a tým pádom začnú bunky pomaly odumierať. Myslite na to hlavne vtedy, keď svoje dieťa nechcete brať so sebou do obchodu a rozhodnete sa ho nechať v aute. Pocitová teplota v uzatvorenom priestore kabíny auta je vyššia, čo môže mať za následok aj problémy s dýchaním.

rozpálené auto, hotúčava, teplo, teplota, teplomer, test, slnko, leto

Za hodinu viac ako 50 stupňov

Po hodine testu sme sa dostali už na teplotu 50,4 stupňa. Takáto teplota môže spôsobiť smrť. Dochádza totiž k nadmernému rozširovaniu ciev, k zníženiu krvného tlaku a tým pádom k zlyhávaniu krvného obehu. V tomto prípade teda najviac trpia časti tela, ktoré musia byť neustále hojne prekrvované. Ide najmä o mozog a pečeň. Ak je telo takejto teplote vystavené po dlhšiu dobu, tieto orgány začnú pomaly zlyhávať. Počas testu, ktorý sme robili 1 hodinu a 15 minút sme sa dostali až na teplotu 51,4 stupňa. V tomto bode sme sa rozhodli test prerušiť, pretože sme hodnoty, ktoré sa len ťažko dajú zlúčiť zo životom, dostali už po pár minútach. Je potreba však brať do úvahy, že v niektorých autách môže teplota v interiéri vystúpiť aj vysoko nad nami namerané hodnoty. Nie je problém sa dostať na 60 a viac stupňov.

Ako informuje portál tvnoviny.sk, niektoré povrchy v aute dokážu prekonať aj teplotu viac ako 80 stupňov. Reč je najmä o tmavých plochách vystavených priamemu slnečnému žiareniu. Môžeme teda brať do úvahy palubnú dosku, obloženie dverí, volant či napríklad aj sedadlá.

rozpálené auto, hotúčava, teplo, teplota, teplomer, test, slnko, leto

Pozor aj na elektroniku

Jedným dychom treba dodať, že vysokými teplotami v aute netrpí len organizmus. Viacerí výrobcovia elektroniky upozorňujú na letné horúčavy.

Drvivá väčšina elektronických prístrojov, ktoré so sebou bežne nosíme, má optimálnu prevádzkovú teplotu okolo 20 až 25 stupňov. Vystavenie teplotám, ktoré môžu v interiéri auta kľudne vystúpiť až na hranicu 70 stupňov, môže viesť k poškodeniu niektorých komponentov a to predovšetkým batérie alebo displeja.

V najhoršom prípade sa môže stať, že vám v dôsledku vysokej teploty exploduje batéria a tým pádom zničí celý interiér auta, prípadne auto ako celok.

Poškodilo extrémne počasie vaše auto? Takto by ste mali postupovať pri nahlasovaní škody.

Nebezpečné sú aj tlakové nádoby

Nemusí ísť pritom len o elektroniku. Pri ceste na dovolenku si mnohí doprajú prestávky, pričom v aute, ktoré je na slnku, nechávajú napríklad rôzne deodoranty alebo opaľovacie krémy v tlakových nádobách. Tie taktiež môžu pri vystavení vysokým teplotám explodovať. V lepšom prípade vám vybuchnú v batožine a zašpinia okolité veci. V tom horšom vám to vybuchne priamo v aute a zničí interiér. Treba si preto dávať obrovský pozor najmä teraz v lete.

Za žiadnych okolností nenechávajte deti alebo zvieratá v aute čo i len na 5 minút bez zapnutej klimatizácie. Už týchto 5 minút dokáže z auta urobiť pec a vy to potom môžete ľutovať. Tvrdenia, že v saune býva vyššia teplota v tomto prípade neobstoja. Rozpálený interiér auta totiž nie je určený na podobné pobyty. Zatiaľ čo saunu môžete pri pocite nevoľnosti kedykoľvek opustiť, dieťa sa z interiéru rozpáleného auta dostať nemusí. Sauna má navyše kontrolované prostredie s určitou vlhkosťou.





Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.


ODPORÚČANÉ