Stáčanie kilometrov: Efektívna prevencia vs. nefungujúca represia
S rastúcim dopytom po ojazdených vozidlách rastie aj potreba ochrany práv spotrebiteľov, a to najmä pred podvodmi súvisiacimi s manipuláciou stavu odometra (počítadlo prejdenej vzdialenosti, často chybne označované ako tachometer). Ide o problém, ktorý v národnom aj medzinárodnom meradle poškodzuje kupujúcich, bráni férovej súťaži na trhu a v konečnom dôsledku kriví sekundárny trh s automobilmi. V neposlednom rade je príčinou miliardových hospodárskych strát.
Vydané Text: Redakcia (s)
Enormné straty na úkor spotrebiteľa
Cieľom tejto praktiky je vyvolať dojem, že predávané vozidlo najazdilo nižší počet kilometrov ako v skutočnosti, čo zákonite vedie k neodôvodnenému zvyšovaniu hodnoty auta v priemere o 3 000€ (zdroj: ADAC) a podvodu na kupujúcom. Odhady rozsahu tohto javu sú rôzne, v závislosti od členského štátu, no pohybujú sa v rozmedzí od 10% do viac ako 50% z celkového počtu áut obchodovaných na sekundárnom trhu (Montag, 2017; Bellucci, 2015; Ereg 2014a). Tieto čísla sú dôkazom závažnosti problému „stáčania“ kilometrov s významnými dôsledkami naprieč celou Európou.
Veľkosť trhu s ojazdenými vozidlami je v Európskej únii omnoho väčšia ako trh s novými autami. Odhaduje sa, že nezákonná manipulácia odometra znížením zobrazovaného počtu kilometrov postihuje až 50% áut obchodovaných na vnútornom európskom trhu (European Commission, Impact Assessment accompanying the Roadworthiness Package, staff working paper, SWD(2012) 206).
Jedna z najkomplexnejších štúdií realizovaná CRM automotive retail v mene belgického Car-Passu v roku 2010 poukazuje na škody prameniace z manipulácie počítadla kilometrov pri cezhraničnom predaji a odhaduje kumulatívnu stratu z nej plynúcu v rozmedzí 5,6 – 9,6 miliardy EUR zahŕňajúc nadmernú cenu vozidla a zvýšené náklady na údržbu a opravy (CRM Used Car Management – Impact study of mileage fraud with used cars (October 2010)).
Inzercia
Dôsledky takéhoto konania siahajú ďaleko za hranice čísel. Informácia o najazdených kilometroch je jedným z kľúčových faktorov, ktoré ovplyvňujú technický stav vozidla, amortizáciu a teda jeho trhovú hodnotu. Manipulácia s týmto ukazovateľom vedie k následkom pre spotrebiteľov. Nielen že za vozidlo platia neúmerne veľa, ale mnohokrát musia čeliť aj zvýšeným nákladom na údržbu prameniacim z nadmerného opotrebenia a ohrozeniu bezpečnosti v dôsledku nedodržania servisných intervalov.
Kľúčom je prevencia
Represívne opatrenia v podobe sankcií a stíhania zatiaľ v žiadnej z krajín nepreukázali požadovaný výsledok – zníženie automobilovej kriminality v spojitosti s manipuláciou stavu odometra. Preukázať vinu konkrétnej osobe je veľmi ťažké, priam nemožné. Kľúčom k úspechu je transparentná história vozidla poskytnutá kupujúcemu pred predajom vozidla.
Zvyšovanie frekvencie zaznamenávania prevádzkových záznamov vedie k zmenšeniu, až eliminácii priestoru pre podvod. Profit z neho sa minimalizuje a skutok sa stáva ľahko odhaliteľný. Dostupnosťou podrobnejšej histórie sa manipulácia stane transparentnou a overiteľnou, čo odrádza od manipulácie samotnej. Kupujúcemu to umožní vyjednať férové podmienky kúpy, hlavne cenu zodpovedajúcej reálnemu nájazdu kilometrov.
K manipulácii najčastejšie dochádza počas prepravy z krajiny pôvodu, pred predajom a preregistráciou v krajine dovozu. Preto je nevyhnutné, aby posledná hodnota stavu odometra bola zaznamenaná tesne pred, alebo v čase ukončenia registrácie v krajine pôvodu. Na Slovensku toto zabezpečuje inštitút kontroly originality pred vývozom ojazdeného vozidla.
Belgický Car-Pass ako inšpirácia pre RPZV
Slovenský Register prevádzkových záznamov vozidiel (RPZV) bol vytvorený podľa belgického modelu Car-Pass a je jedným z prvých implementovaných národných systémov pre transparentnosť histórie vozidiel v Európe, ktoré sú zapojené do cezhraničnej výmeny dát prostredníctvom platformy Eucaris. Úspešná spolupráca funguje medzi Holandskom, Belgickom, Slovenskom, Lotyšskom, Litvou a Estónskom.
Právny základ pre belgický model bol položený v roku 2004 a je spojený s povinnou fyzickou kontrolou vozidla pred prepisom a povinnosťou doložiť certifikát Car-Pass. Na Slovenku sa pri prepise aktuálne nevykonáva žiadna kontrola a nevyžaduje sa ani certifikát. „So zavedením fyzickej kontroly vozidiel pred zmenou majiteľa, ako najúčinnejšieho systémového opatrenia na elimináciu a odhaľovanie podvodov s najazdenými kilometrami, sa zatiaľ nepočíta, hoci to niektoré krajiny uplatňujú.“ uviedol Róbert Zrubák, konateľ Iris Ident, s.r.o. – prevádzkovateľ RPZV. „Namiesto toho je reálnejšia ochrana práv spotrebiteľa vytvorením akejsi záchrannej siete v podobe možnosti zneplatniť kúpnu zmluvu k vozidlu v prípade, ak ODO-Pass (výpis z RPZV preukazujúci históriu najazdených kilometrov) nebude prílohou k zmluve.“
Dodáva, že „RPZV pri svojom vzniku v roku 2018 vykazoval v priemerne 5 záznamov ku každému na Slovensku zaregistrovanému vozidlu. V súčasnosti je to už priemerne 12. Vytvorenie ,,siete prispievateľov“ zabezpečilo vyššiu frekvenciu záznamov, čo výrazne znížilo možnosť manipulácie, ktorá sa stáva nezaujímavou.“
V Belgicku zavedením Car-Passu a kontrolou pred prepisom vozidla eliminovali 97% podvodov s počítadlami najazdených kilometrov (Štúdia Odometer manipulation in motor vehicles in the EU, EPRS Január 2018). Vďaka svojej preukázanej efektivite a výsledkom sa belgický model stal vzorovým systémom odporúčaným Európskym parlamentom. Spočíva v kooperatívnom prístupe, ktorý spája verejné a súkromné organizácie s preukázanou mierou redukcie podvodov z 8,6% na 0,2%. Zdroje pre financovanie celého systému získava z vydávania certifikátu Car-Pass (Impact study of mileage fraud with used cars & Adaptability of the Car-Pass model in other EU-countries, Car-Pass 2010).
Zdroj: The impact of Car-Pass on the second-hand market in Belgium, PWC
Cezhraničná spolupráca pre efektívnejšiu ochranu
Prax ale ukázala, že zavedenie opatrení na vnútroštátnej úrovni nepostačuje, oveľa dôležitejšia je medzinárodná výmena informácií. Na úrovni jednotlivých členských štátov EÚ je potrebné zriadenie národných registrov, ich vzájomné prepojenie a zaznamenávanie údajov o životnom cykle vozidla v krajinách jeho registrácie. Cieľom nie je represia, ale prevencia.
Spolupráca medzi členskými krajinami pri výmene dát o najazdených kilometroch v medzinárodnom meradle bola pribrzdená ekonomicko-politickými udalosťami posledných rokov. Jej existencia a rozvoj by značne minimalizovali riziká spojené s kúpou problémového vozidla a viedli posilneniu ochrany spotrebiteľa na trhu s ojazdenými vozidlami v celej EÚ. Nástrojom pre uľahčenie výmeny informácií je európska platforma Eucaris.
- Zrubák vysvetľuje, aké kroky boli za týmto účelom prijaté a realizované u nás: „Na Slovensku sme absolvovali a prakticky úspešne zrealizovali všetky predchádzajúce kroky, od prípravy a schválenia legislatívy, vzniku a prevádzky národného registra, vytvorenia siete prispievateľov, rozšírenia zaznamenávaných údajov, pripojenia a výmeny údajov cez EUCARIS, získavania údajov na základe bilaterálnych dohôd ako napr. výmena s Českom, až po aplikovanie sankcií a vytvorenie súdneho precedensu právoplatným odsúdením páchateľa.“ Dodáva, že téma automobilovej kriminality musí byť chápaná v širšom aspekte a je potrebné vymieňať nielen dáta o najazdených kilometroch, ale celé spektrum prevádzkových záznamov vozidiel napríklad na zvýšenie transparentnosti a kvality opráv.
Jeho odporúčania pre zabezpečenie efektívnejšej medzinárodnej spolupráce sú:
- prijať pripravované nariadenie Komisie o boji s neoprávnenou manipuláciou s počítadlom kilometrov v motorových vozidlách, v ktorom zaviaže členské štáty k realizácii nevyhnutných krokov,
- postupné dobudovanie národných registrov zodpovedných za zber a správu dát o histórii vozidiel v každom členskom štáte, do ktorého budú subjekty poskytujúce služby v automobilovom sektore zaznamenávať hlavne údaje o najazdených kilometroch (a iné, napr. servisnú históriu, vážne poškodenia haváriou, právne stavy, atď.)
- zapojenie národných registrov do celoeurópskeho systému a koordinovaná medzinárodná výmena údajov s ostatnými členskými krajinami (v súčasnosti prostredníctvom EUCARISu),
- dáta o histórii vozidla by mal predávajúci poskytnúť kupujúcemu ešte pred kúpou vozidla, vrátane možnosti overenia pravosti údajov kupujúcim. Na základe poskytnutých dát môžu spotrebitelia prijímať informované rozhodnutia a identifikovať potenciálne problémy alebo riziká.
Ako funguje RPZV
Denne do RPZV pribúda viac ako 10 000 záznamov od 2.600 oficiálnych prispievateľov, medzi ktorých patria stanice TK, EK, KO, poisťovne, lízingové spoločnosti, autobazáre, autoservisy, polícia SR a iní. Princíp fungovania registra je nasledovný:
- údaj odčítaný z odometra sa zaznamenáva spolu s fotografiou stavu km,
- väčšina údajov sa prenáša automatizovane z IS prispievateľov,
- údaje zaznamenávajú povinné subjekty pri každej službe na vozidle,
- povinné subjekty môžu poskytovať záujemcom výpis histórie najazdených km a relevantných udalostí,
- spotrebiteľ môže získať a overiť výpis (ODO-Pass alebo AUTO-Pass) na webovom sídle PRZV.
Zdroj: rpzv.sk
„Som presvedčený, že prevencia je správnou cestou na zvýšenie transparentnosti sekundárneho trhu s vozidlami a zvýšenie dôvery kupujúcich. Represívne opatrenia v žiadnej z krajín, kde sú zavedené nepreukázali efektivitu, navyše páchateľa je veľmi náročné usvedčiť. Potreba cezhraničnej spolupráce pri výmene dát naberá na význame. Rovnako tak šírenie povedomia o tejto téme, o ktorej spotrebitelia často nemajú veľké vedomosti. Kľúčovým v národnom meradle je konanie predávajúceho, ktorý by mal konať s odbornosťou a znalosťami, a predávajúcemu priamo poskytnúť oficiálne informácie o histórii vozidla“, sumarizuje R. Zrubák.