Elektromobilita so ZSE Drive
Požiar pri nabíjaní? Netreba sa báť
Horiace elektromobily sú fenoménom na internete, z ktorého sa tešia najmä odporcovia alternatívnej mobility. Skutočné riziká sú však malé a aj tie sa vďaka novej technológii darí minimalizovať.
Vydané Text: Juraj Hrivnák
Prečo sa nám zdá, že elektromobily často horia? Je to jednoduché. Odporcom elektrických vozidiel to jednoducho vyhovuje, a tak sa správa o horiacom elektromobile šíri oveľa rýchlejšie a ďalej.
V skutočnosti sú štatisticky požiare elektromobilov zanedbateľné. Aj malé riziko je logicky najväčšie pri vysokej záťaži.
Pre elektromobil a jeho batériu predstavuje túto záťaž nabíjanie. Kvalitné moderné EV sú vybavené celým zástupom senzorov, ktoré neustále monitorujú každý článok batérie a dokážu veľmi presne vyhodnotiť, či všetko prebieha v poriadku. Nezabúdajme, že pri nabíjaní podstupuje vysokú záťaž aj samotná nabíjacia stanica.
Inzercia
Aj tu, ako pri akomkoľvek elektrickom zariadení (či už je to tlačiareň, varná kanvica, počítač, poistková skriňa atď.) môže dôjsť k požiaru.
Riziko je všade
Pre spoločnosť ZSE Drive je bezpečnosť prvoradá. Bezpečná jazda je kľúčová pre ochranu života a zdravia všetkých účastníkov cestnej premávky. Rovnakú dôležitosť však má aj bezpečné nabíjanie.
Preto podniká nevyhnutné kroky, aby sa predišlo riziku vzniku požiaru a iných nebezpečenstiev. Tento cieľ bolo možné dosiahnuť vďaka spoločnosti BlazeCut, ktorá zabezpečuje automatický hasiaci systém T Séria. Tento systém sa postupne inštaluje do nabíjacích staníc.
BlazeCut systém T Séria je určený na ochranu malých uzavretých priestorov s väčším rizikom požiaru, akými sú elektrické zariadenia alebo motorové priestory vozidiel, strojov a rekreačných plavidiel.
Malé elektrické zariadenia ako sú elektrické rozvádzače, poistkové skrine, racky, 3D tlačiarne možno nájsť v každej domácnosti, kancelárií či výrobnej budove.
Každé z týchto zariadení predstavuje zvýšené riziko vzniku požiaru a potencionálnu hrozbu pre okolité zariadenia a samotnú budovu. Inštalácia systému BlazeCut T Séria je jednoduchá.
Jednoduchý princíp
Systém pracuje automaticky na princípe detekcie vysokých teplôt, nezávisle od elektrického napájania. Hasiaca látka je uskladnená priamo v hadičke, ktorá zároveň plní aj funkciu detekcie požiaru.
Keď teplota v chránenom priestore dosiahne kritickú hranicu, teplocitná hadička sa v mieste s najvyššou teplotou pretaví a vytvorí otvor, cez ktorý sa celý obsah hasiva pod tlakom uvoľní priamo do ohniska požiaru. Hasiaci systém je vhodný pre hasenie požiarov triedy A, B aj C a elektrických zariadení pod napätím, čím umožňuje chrániť akýkoľvek priestor. Systém obsahuje čistú a účinnú plynovú hasiacu látku.
Hasivo je nevodivé, nekorozívne, odolné voči zmenám teploty, bezpečné pre ľudí, nezanecháva zvyšky, nepoškodzuje hasené predmety a zariadenia a nepoškodzuje ozónovú vrstvu. Zariadenie nepotrebuje napájanie a je v nepretržitej prevádzke. Spúšťa sa automaticky na základe zvýšenej teploty nad 100°C.
Bezpečné nabíjanie
„S pribúdajúcou popularitou elektrických vozidiel (EV) sa potreba efektívneho protipožiarneho zabezpečenia priestorov s nabíjaním EV stáva kľúčovou pri ochrane ľudí a majetku. Slovenská spoločnosť BlazeCut s.r.o. vyrába hasiace systémy so špecializáciou na lokálnu protipožiarnu ochranu. To znamená, že sa sústredíme na zachytenie a uhasenie požiaru priamo v mieste jeho vzniku a zabráneniu tak jeho rozšíreniu do okolitého priestoru.
Hasiaci systém BlazeCut T Sériu sme v tomto prípade inštalovali do nabíjacej stanice, aby sme predchádzali požiaru v dôsledku skratu, preťaženia alebo iného problému na nabíjacej stanici. Následný požiar by sa mohol preniesť na nabíjané vozidlo, okolité vozidlá alebo priestor garáže.‘‘ doplnil výkonný riaditeľ Branislav Minárik.
Ako firma zameraná na elektromobilitu, elektrické autá a nabíjacie stanice je nevyhnutné zákazníkom ponúkať aj bezpečnosť pri ich užívaní. Týmto spôsobom zabezpečuje ZSE Drive nie len ochranu zákazníkov a ich majetku, ale aj dlhodobú spoľahlivosť a efektívnosť nabíjacích zariadení.
Juraj Hrivnák
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.