EXTRA | Honda XL750 Transalp: Stará láska

Honda Transalp bol motocykel, ktorý ma kedysi dávno v začiatkoch môjho jazdenia veľmi upútal. Pohodlný, so vzpriameným posedom, schopný jazdiť po cestách, no nezľakne sa, keď sa asfalt skončí.

Vydané  Text: 

Preto ma veľmi zaujímalo, kam sa za tie roky, keď nebol v ponuke, posunul. Pretože minulý rok sa vrátil a priniesol si niekoľko zmien. Najmä dvojica valcov motora už nevytvára písmeno V, ale pracujú vedľa seba. Taktiež už na prednej kapote nenájdete súradnice Col de la Bonette, najvyššie položeného cestného priesmyku v Európe. Namiesto toho vás kapota pod sedadlom spolujazdca vyzýva, aby ste vyrazili do hôr.

Keď tam pôjdete, naplánujte si trasu po asfaltových cestách. Transalp síce vyzerá, že by zvládol aj nejaký terén, no najlepšie sa bude cítiť na asfalte. Na podvozku si nastavíte iba predpätie, ABS vypnete iba na zadnom kolese a aj pneumatiky si viac tykajú s asfaltom, k čomu prispieva aj obrátená predná vidlica. Vpredu rátajte s 20 cm zdvihom, vzadu ešte o centimeter nižším. To vôbec nemusí prekážať. Sám sa radšej vydám do diaľky po asfalte. A Transalp je na takéto dobrodružstvá pripravený. Širokými riadidlami, pohodlným sedadlom, aj keď po dlhšej trase vás bude nenápadne zosúvať smerom dopredu. Osobne by som volil vyšší štít z ponuky doplnkov, no verím, že štandardným postavám postačí aj ten, ktorý vám pripravila Honda.

Zmena konštrukcie motora nepredstavuje až taký problém. Sily má dosť na väčšinu požiadaviek, ktoré na neho v rozumných rýchlostných limitoch naložíte, dynamike v meste niet čo vyčítať. Rovnako tak ani ovládateľnosti. Prepletanie hustou premávkou motocyklu ide, akoby sa pre to narodil a radenie si veľmi rýchlo obľúbite. Zvlášť pre bezproblémové triafanie neutrálu. Všetky ostatné radiace úkony existujú iba preto, aby vám zvýšili potešenie z jazdy. Keď sa vám prehnane rozihrajú žilky, spoľahnete sa na brzdy. Tie sa veľmi dobre dávkujú a podporujú pocit istoty.

A keď chcete mať veci podľa seba, môžete si vybrať spomedzi štyroch jazdných režimov vrátane užívateľského. Ešte aj zobrazenie na digitálnej prístrojovke ponúka viacero možností. To ak by vás zaujímali aj iné veci ako jazdenie.

No a zvuk motora? Viem si predstaviť aj emotívnejšie prejavy. Na druhej strane, okrem samotného potešenia z jazdy vás Transalp poteší aj spotrebou. Dostať sa pod 5 l/100 km nepredstavuje vôbec problém. A to už vyzerá ako veľmi silná motivácia, aby ste vyrazili. Vo mne zanechal Transalp veľmi dobrý dojem cestného univerzála, ktorý vás s radosťou zoberie na objaviteľské cesty po kontinente. Čím budú cesty viac vedľajšie, o to viac zábavy na nich zažijete.

Inzercia

Technické údaje Honda XL750 Transalp
Motor R2, 755 cm3
Výkon motora 67,6 kW (92 k) pri 9 500 ot./min.
Krútiaci moment 75 Nm pri 7 250 ot./min.
Pohon reťaz
Prevodovka M6
Objem nádrže 16,9 l
Palivo benzín
Pneumatiky predná; zadná 90/90 R21; 150/70 R18
Hmotnosť 208 kg
Cena  od 9 990 eur




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.



Inzercia

Inzercia