Technológie
Umelá inteligencia na cestách: Pokrok alebo hrozba?
Začala sa nová éra kamiónovej prepravy. Je to správny alebo chybný krok?
Vydané Text: Redakcia (PK)
O autonómnych osobných autách sa už popísalo veľa. Ich funkcie, stupne autonómnosti. Ale vedeli ste, že po cestách niektorých krajín jazdia aj nákladne automobily v autonómnom režime? Samozrejme, nie sú to kamióny masovej produkcie, ale testovacie exempláre.
Aktuálne sa stále spoliehame na osvedčené klasické kamióny a zodpovedných prepravcov. Avšak umelá inteligencia mení nákladnú dopravu revolučne a hlavne rýchlejšie, ako by sme si mysleli. Autonómne alebo samoriadiace nákladné vozidlá sú už realitou. Cieľom testovania takýchto typov nákladných automobilov v diaľkovej preprave je predovšetkým odbremenenie vodičov od únavy, záťaže a zníženie emisných stôp CO2.
Taktiež s pokračujúcim vývojom AI a technológií sa má nákladná preprava stať inteligentnejšou, bezpečnejšou a ekologickejšou.
Prvá lastovička
Scania ako prvá európska automobilka začala v roku 2016 z testovaním autonómnych nákladných vozidiel. Po rokoch úspešných testov si tento švédsky výrobca si opäť pripísal prvenstvo. Od polovice tohto mesiaca totiž spustila Scania objednávkový systém na 40-tonové sklápače, ktoré sú schopné samostatnej jazdy.
Peter Hafmar, viceprezident a riaditeľ oddelenia autonómnych riešení podotkol, že „Scania za posledných desať rokov výrazne investovala do vývoja samoriadiacich vozidiel. Inovácie zahŕňajú aplikácie pre dopravu z bodu A do bodu B po diaľniciach, ako aj autonómne vozidlá pre obmedzené oblasti, ako sú bane“.
Predaj týchto nákladných vozidiel sa začína najprv v Austrálii, kde budú prvé vozidlá dodané už v roku 2026. Postupne sa predaj rozšíri do Južnej Ameriky. To, že prvou lastovičkou sú sklápače, neznamená že vývoj nebude prebiehať ďalej. Aktuálne spoločnosť testuje v spolupráci so spoločnosťou HAVI autonómny nákladný automobil, ktorý prepravuje tovar v bežnej premávke medzi dvoma logistickými centrami švédskych miest Södertälje a Jönköping (vzdialenosť približne 300 kilometrov). Počas celej trasy je zapnutý autopilot, okrem prvého a posledného kilometra. Tie šoféruje vodič.
Konkurencia nezaháľa
V roku 2023 udelil Spolkový úrad pre motorovú dopravu v Nemecku testovaciu licenciu nemeckému výrobcovi MAN na testovanie autonómneho ťahača, resp. jazdnej súpravy. V súčasnosti prebiehajú testy v plnom prúde a podľa vyjadrenia výrobcu, ak pôjde všetko podľa plánu, tak v roku 2030 spustia objednávkový systém na autonómne ťahače.
„Dnes robíme ďalší veľký krok smerom k autonómnym úžitkovým vozidlám, čo je druhá veľká oblasť budúcnosti popri prechode na pohony bez emisií CO2. Tento rok spúšťame na diaľnici prvé testy s prototypmi. Ďalšie projekty typu hub-to-hub budú nasledovať od roku 2025. Na realizáciu autonómneho riadenia však musíme úzko spolupracovať aj s prevádzkovateľmi infraštruktúry, ako je Autobahn GmbH. Len spoločne môžeme dať na cesty autonómne riadenie,“ hovorí Alexander Vlaskamp, predseda výkonnej rady MAN Truck & Bus SE.
Pri súčasnom rýchlo vývoji AI je len otázkou čas (optimisticky zopár rokov), keď po európskych cestách budú jazdiť okrem autonómnych osobných automobiloch aj nákladné autonómne automobily.
Avšak,ckým sa tak stane, je potrebné vyriešiť mnoho problémov. Okrem legislatívy sú to určte:
- cestná infraštruktúra, ktorá sa bude musieť upraviť pre takéto typy vozidiel,
- kybernetická bezpečnosť, keďže kamióny môžu byť terčom útokov. Právne otázky okolo zodpovednosti pri nehodách sú tiež nejasné, čo komplikuje ich širšie nasadenie.
Zdroje: https://www.scania.com/group/en/home/newsroom/press-releases.html, https://press.mantruckandbus.com