Kuriozity zo sveta áut: Viete koľko ľudí sa vojde do Smartu či akou rýchlosťou vystreľuje airbag? (2. časť)
Airbag, ktorý sa pohybuje rýchlosťou lietadla pri štarte? Aj to je jedna z kuriozít, ktorú vám prinášame v nasledujúcich riadkoch.
Vedeli ste, že stierače sú patentované ženou pred viac ako 110 rokmi?
Každý sa mu smial za jeho rozmery, no Smart ForTwo dokáže "schovať" množstvo ľudí ako autobus.
Vydané Text: David Hecl
Druhá časť miniseriálu o najväčších zaujímavostiach zo sveta automobilového priemyslu sa tentokrát zameriava na veci, ktoré používame každodenne, a tak im nevenujeme prílišnú pozornosť. Málokto totiž vie, že samotný airbag je vlastne poriadne nebezpečný. V daždi nás naopak ochraňuje vec, ktorá je patentovaná ženou a má viac než 110 rokov. No a v neposlednom rade nemsieme zabudnúť ani na tradičnú otázku. Nie, nie je to klasika o tom, či bolo skôr vajce alebo sliepka. Skôr prinesieme odpoveď na otázku či bol skôr elektromobil alebo spaľovacie auto…
Rýchlosť vystrelenia airbagu
Pilotovi F1, ktorý jazdí po strope tunelu, by sa nepochybne hodil aj airbag. Vedeli ste, že samotný vak dosiahne v istom okamihu rýchlosť nafukovania viac ako 300 km/h? Jeho kompletné nafúknutie musí v priemere prebehnúť za 40 milisekúnd. To je totiž čas, za ktorý je schopný vytvoriť bariéru medzi pevnými panelmi auta a cestujúcim, aby absorboval jeho náraz. Samotný airbag využíva akýsi náboj obsahujúci pevné palivo a elektronickú rozbušku slúžiacu na jeho zapálenie. Spomeňte si na to hlavne vtedy, ak svojmu potomkovi v autosedačke na prednom sedadle zabudnete airbag deaktivovať. Alebo ak si na mieste spolujazdca vyložíte na palubnú dosku nohy.
Stierače vymyslela žena
Nežnejšiemu pohlaviu môžeme poďakovať za ďalší konštrukčný prvok, bez ktorého si dnes auto nevieme predstaviť. V roku 1903 si totiž na patentovom úrade v New York City nechala vôbec prvý stierač zaregistrovať Mary Andersenová. Išlo o ručne ovládanú tyčku s gumovou lištou, ktorá mala slúžiť na odstraňovanie vody z okna. Paradoxne Mary s týmto vynálezom príliš nepochodila. Ihneď po udelení patentu sa totiž rozhodla, že svoj nápad predá automobilkám, tie ju ale odbili slovami, že o podobný vynález nikto nestojí. V záznamoch sa okrem iného uvádzalo, že je toto zariadenie určené pre autá, lokomotívy i elektromobily.
Inzercia
Elektromobily tu boli skôr ako autá so spaľovacími motormi
Vedeli ste, že batériami poháňané vozidlo je staršie ako bežné auto so spaľovacím motorom. Prvý nápad na auto poháňané elektromotorom pochádza už z roku 1828. Maďarský fyzik Ányos Jedlik vytvoril jeden z prvých elektromotorov, ktorý demonštroval na malom prototype niečoho, čo mohlo byť dnešnou optikou považované za auto. Prvý reálny elektromobil vznikol medzi rokmi 1832 až 1839. Prvé auto so spaľovacím motorom bolo oficiálne zaregistrované až v roku 1885 v nemeckom Mannheime, v dielni Karla Benza.
Prvá automatická prevodovka
Ostaňme na chvíľu ešte v histórii. Prvá komerčne nasadená automatická prevodovka prišla v roku 1939. Revolučný systém uviedla na trh spoločnosť General Motors uviedla pre autá modelového roka 1940. Išlo o štvorstupňový automat využívajúci planetárne prevody. Samozrejme prvé pokusy o vytvorenie automatu sú skoršieho dáta, ale tento počin GM je považovaný za prvý reálny vstup na trh. Mimochodom, na severoamerickom trhu nájdete dnes prevažne automaty. Odhaduje sa, že až 95 percent všetkých áut v USA má automatickú prevodovku.
Koľko ľudí sa vojde do Smartu?
Čerešnička na záver. Jedno z najmenších áut na svete, Smart ForTwo, mnohí neberú príliš vážne. Vedeli ste však, že do tohto dvojmiestneho mini sa vojde až 20 ľudí? Vážne. Síce je to takpovediac na Weissa, ak ale máte radi adrenalín a nebojíte sa jazdy naslepo, môžete do malého Smartu ForTwo napratať ďalších 19 kamarátov. Tento rekord je samozrejme zapísaný aj v Guinnessovej knihe rekordov.
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.