Poradca pri kúpe

Nová ŠKODA KODIAQ: Máme tipy, ako ušetriť pri kúpe ideálnej verzie

Nová Škoda Kodiaq neprišla v novej generácii ani o kúsok svojho všestranného charakteru. Práve naopak, vďaka elektrifikácii a technologického pokroku prekonala podstatné zlepšenie. Pomôžeme sa vám zorientovať v obchodnej ponuke na Slovensku.

Vydané  Text: 

Nová Škoda Kodiaq je v slovenskom predaji a ponuka je vskutku pestrá -môžete si vybrať z celkovo ôsmich verzií. Ktorá z nich je najlepšia? A ktorá má najlepší pomer ceny a ponúkanej hodnoty či najnižšie prevádzkové náklady? Prečítajte si náš príspevok o tom, ako si vybrať najlepšiu verziu SUV Kodiaq.

Pre koho je nový Kodiaq určený?

Keď Škoda v roku 2016 na autosalóne v Paríži odhalila prvú generáciu modelu Kodiaq, rozhodne tým zmenila európsky trh s SUV. Z prvej generácie sa napokon predalo viac než 790-tisíc kusov a automobilka započala éru výroby skutočných SUV – nasledovali modely Karoq, Kamiq a Enyaq iV. Pred odhalením modelu Kodiaq mala značka v portfóliu iba jeden zvýšený automobil, Yeti, ktorý sa niekedy dočkal aj označenie SUV, hoci ním nebol. V prípade Kodiaqu už ale nikto pochybovať nemohol, pretože bol priestranný, s vysokým podvozkom, vysokým posedom, navyše prišiel ako vôbec prvá a doteraz jediná 7-miestna Škoda a tiež s pohonom 4×4.

A čoskoro sa ukázalo, že tieto vlastnosti spravili z Kodiaqu mimoriadne všestranný model pre nevšedne široké spektrum zákazníkov. Hodí sa do mesta aj na vidiek, na cesty aj necesty, ponúka športový luxus a zároveň dokáže odtiahnuť jachtu.

Druhá generácia modelu pritom zlepšuje azda všetky parametre – nový Kodiaq je priestrannejší, výkonný, s novými užitočnými funkciami na palube a pritom naďalej verný svojmu všestrannému charakteru. Excentrický prvoplánovo moderný dizajn sa nekoná, namiesto toho ostáva Kodiaq v hľadáčiku aj konzervatívnych zákazníkov pre vyvážený vzhľad. Ako sme to zhodnotili v predchádzajúcej časti nášho miniseriálu o modeli Kodiaq, jeho dizajn je nielen estetický, ale aj účelný.

Striktný predný pohľad na nový Kodiaq odhaľuje, že je to naozaj priestranné SUV. Napriek svojej veľkosti dosahuje koeficient odporu vzduchu Cd iba 0,282.

Rozmery (dĺžka/šírka/výška) 4 758/1 864/1 659 mm ()
Rázvor 2 791 mm
Batožinový priestor 910/2 105 litrov (verzia PHEV 745/1 945 l)
Hmotnosť brzdeného prívesu pri 12 % stúpaní 1 800 – 2 500 kg
Nosnosť (užitočná hmotnosť s vodičom 75 kg) 447 – 708 kg

Aké motory ponúka?

Nová Škoda Kodiaq je na Slovensku v predaji v štyroch verziách motorizácií. Zahŕňajú benzín, benzínový plug-in hybrid a dve naftové verzie, na výber je pohon predných kolies aj 4×4. Poteší, že bez ohľadu na motorizáciu a stupeň výbavy dostanete Kodiaq vždy s automatickou prevodovkou. Jej ovládač je na novom mieste – napravo za volantom.

Nový volič automatickej prevodovky.

Základom je štvorvalcový benzínový motor 1.5 TSI ACT e-TEC s max. výkonom 110 kW (150 k), ktorý je štandardne dodávaný s automatickou prevodovkou 7 DSG. Ide o motorizáciu, ktorú bude väčšina zákazníkov považovať za ideálnu, pretože popri vysokom výkone a krútiacom momente 250 Nm pri 1 500 – 3 500 ot./min je táto verzia aj tou najlacnejšou – od cenníkových 38 470 €, respektíve akciových 36 170 €.

Prekvapivo už na druhom mieste v cenníku figuruje plug-in hybrid. Kombinuje 85 kW elektrický motor napájaný trakčným akumulátorom a benzínový motor 1.5 TSI 110 kW, pričom systémový výkon dosahuje až 150 kW (204 k), prevodovka je 6-stupňová automatická. Tiež ide o dvojspojkovú prevodovku DSG, ktorú môžeme smelo označiť za najlepšiu na trhu. Silnou stránkou tejto motorizácie je jej schopnosť prevádzkovať toto priestranné SUV len na elektrinu na veľmi dlhú vzdialenosť – automobilka avizuje dojazd viac ako 100 km, čo je hodnota hodná luxusných nemeckých plug-in hybridov. Vysokonapäťový akumulátor s kapacitou 25,7 kWh (netto 19,7) sa dá navyše nabíjať vysokým výkonom až 50 kW, takže za ideálnych podmienok ju nabijete za menej ako pol hodinu. Toto je veľmi silná zbraň v rukách Škodovky a argumentačné eso, prečo si spomedzi plug-in hybridných SUV vybrať práve Kodiaq iV. Nevýhodou PHEV verzie je, že sa nedá objednať v 7-miestnom vyhotovení a pod podlahou nemožno mať rezervné koleso. Škoda Kodiaq iV sa na Slovensku predáva od cenníkových 45 070 € a akciových 42 770 €.

Priestor pre všetko. Základný objem je 910 litrov, vo verzii plug-in hybrid 745 litrov – stále skvelá hodnota.

Nasledujúce dve motorizácie sú postavené na rovnakom motore, naftovom „nezmare“ 2.0 TDI SCR EVO. Na výber sú dve verzie výkonu, 110 a 142 kW, pričom tá vyššia sa dodáva s pohonom všetkých kolies 4×4. Líši sa aj sila motora, teda najvyšší krútiaci moment, a to významne: 360 a 400. Tých 40 Nm navyše spoločne s vyšším celkovým výkonom sa podpísali pod prudšiu akceleráciu z 0 na 100 km/h takmer o dve sekundy. Obe verzie motora sú pritom štandardne dodávané s automatickou 7-stupňovou prevodovkou DSG a sú k dispozícii v oboch stupňoch výbavy, Selection aj Top Selection. Naftová verzia začína na cenníkových 41 270 €, resp. akciových 38 970 €. Za vyšší výkon a pre mnohých nevyhnutný pohon 4×4 doplatíte ďalších štyritisíc eur.

Stupne výbav pre všetky motorizácie

Rozdiel medzi najlacnejšiou a najlepšie vybavenou Škodou Kodiaq je 10 540 € – teda celkom solídna suma. Je v nej zahrnutý nielen pohon 4×4, ale aj vyšší výbavový stupeň s položkami, ktoré by sme si ako zákazníci neradi nechali ujsť.

Totiž, základná výbava Selection je naozaj bohatá a verzia PHEV má niekoľko cenných položiek navyše (voľba jazdných módov, nabíjací kábel Mode 3 Typ 2), lenže Top Selection ľudia v automobilke navrhli naozaj šikovne. Samotný stupeň výbavy Top Selection je od základného drahší iba o 3 740 € a zahŕňa aj Matrix-LED predné svetlomety s nasvecovaním do zákrut, Full LED zadné svetlá s dynamickými ukazovateľmi smeru, elektricky ovládané piate dvere, bezkľúčové odomykanie, zamykanie a štartovanie KESSY Advanced, 13″ obrazovku s navigáciou, strešný nosič či vyhrievanie sedadiel aj vzadu. Lákavá ponuka, dokonca až tak, že zákazník nemá dôvod zvažovať kúpu verzie Selection.

Popri štandardne dodávaných 17″ zliatinových diskoch ponuka Kodiaqu zahŕňa 7 ďalších kolies s priemermi 18 až 20″ v cenovom rozpätí 839 až 2 392 €.

Kde ušetriť peniaze?

Vďaka tomu, že obchodná ponuka pre Kodiaq je prehľadná a podľa nášho názoru nacenená dobre, vždy môžeme nájsť spôsoby, ako ušetriť.

V prvom rade sa oplatí Kodiaq kúpiť čo najskôr pre kampaň s uvádzacím cenovým bonusom 2 300 €. Platný je do 30. júna 2024, odpočíta sa od cenníkovej ceny automaticky a platí pre všetky verzie a motorizácie.

Potom tu máme otázku priorít. V základnej výbave Selection toho Kodiaq ponúka veľmi veľa, odporúčame vám podrobne si prejsť cenník modelu, napríklad 17″ zliatinové disky, obrovský bezpečnostný balíček s tempomatom , LED svetlá, parkovacie senzory vzadu aj vpredu, kameru, trojzónovú automatickú klimatizáciu, 10,4″ stredovú obrazovku s predprípravou na navigáciu a konektivitou Android Auto/Apple CarPlay či vyhrievané predné sedadlá.

Niekomu môžu chýbať matrixové LED svetlá, ktoré si obyčajne nevieme vynachváliť. Namiesto kúpy vyššej výbavy Top Selection si môže zákazník vybrať paket Light & View za 1 326 €, ktorý obsahuje predné Matrix LED a zadné dynamické LED s uvítacím efektom, prípadne Light & View Plus za 1 471 €, ktorý obsahuje už aj prednú masku s horizontálnym svetelným pásom. Užitočný adaptívny tempomat stojí ako samostatná položka 296 €.

Suma sumárum, samostatným výberom paketu Light & View Plus a adaptívneho tempomatu ušetríte 1 973 €. Na druhej strane prichádzate o ďalšiu hodnotnú výbavu, ktorú má Top Selection v cene.

Na zváženie

Pre niekoho môže byť zvlášť žiadaný adaptívny podvozok, ktorý je súčasťou Performance paketu za 876 € (732 € pri hybride) a je výbavou na želanie aj v prípade výbavy Top Selection.

Nielen pre technologických nadšencov stojí za pozornosť balíček Technology 13″ Plus, ktorý zahŕňa aj head-up displej. Jeho cena začína na 626 €.

Škoda ostáva naďalej verná svojim rodinne orientovaným zákazníkom a do ponuky Kodiaqu zahrnula aj Family paket len za 554 €, ktorý obsahuje tieniace roletky, bočné airbagy vzadu, ochranu hrán bočných dverí, kôš na odpadky, držiak na tablet a odkladací box v zadnom tuneli.

Dodajme, že metalické farby sú príplatkovou opciou za 677 € a nádherný červený lak Velvet figuruje v cenníku za 1 128 €.

Interiér Suite Cognac s 13″ infotainmentom uprostred palubnej dosky. Pod ním sú inteligentné ovládače Smart Dials, ktoré Škoda považuje za súčasť praktickej výbavy Simply Clever.

Na rozhodovaní zákazníka je tiež výber interiéru. Kodiaq ich ponúka dovedna štyri: východiskový Loft a potom Lounge, Suite v čiernej farbe a Suite vo farbe Cognac na želanie. Luxusne pôsobiaci Suite Cognac v hnedej koži a umelej koži perfektne ladí s minimalistickým štýlom interiéru, ktorý veľkorysé priestorové pomery využíva v prospech odkladacích priestorov. Sedemmiestna konfigurácia je k dispozícii za doplatok 1 100 €.

Ideálna verzia?

Rovnako, ako v prípade nového Superbu, aj výber ideálnej verzie SUV Kodiaq je výsostnou záležitosťou osobných preferencií. Skvelou správou, že už základná motorizácia a najnižšia výbava toho ponúkajú veľmi veľa a zákazník nemusí robiť žiadne vážne kompromisy. Pre ľudí, ktorým záleží na prevádzkových nákladoch, bude ideálom plug-in hybridná verzia, pretože tú môžu používať prevažne ako elektromobil, zároveň sa so 45-litrovou nádržou na benzín spoľahnúť na dlhý celkový dojazd.

Verzia 4×4 je poháňaná naftovým motorom s výkonom 142 kW (193 k). Automatická prevodovka je štandardom.

Nakoniec 4×4 v nafte s automatom je stále vysnívanou motorizáciou Slovákov, ktorých povinnosti a záujmu presahujú hranice urbanizovaného prostredia a pekných ciest. Nielen na papieri – tento Kodiaq je ako jediný vybavený jazdným režimom Off-road. Mimochodom, Kodiaq ponúka riešenia aj pre zlé cesty – popri adaptívnom tempomate s veľmi komfortným nastavením tlmičov je to aj paket pre zlé cesty za 274 €, ktorý ochráni spodné partie vozidla pred kamienkami.

Zistite viac o novom SUV Škoda Kodiaq na webstránke automobilky alebo si vyberte svoj vysnívaný model v online konfigurátore.





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk


ODPORÚČANÉ