Poradíme vám s výberom
Neporaziteľný priestor / Poradca pri kúpe Ford Tourneo Courier
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024
Vydané Text: Juraj Hrivnák
Segment rodinných vanov, alebo inak MPV, chytá do plachiet nový vietor. Zákazníci si postupne uvedomujú, že keď je priorita priestor, tomuto typu vozidiel sa konkuruje iba veľmi ťažko. Podobné úžitkové parametre totiž väčšinou nakoniec dosiahnete až v oveľa väčšom a drahšom SUV. Lásku k štýlu SUV však Ford rozhodne neignoruje.
Aj preto ponúka svoj nový model Tourneo Courier vo dvoch verziách: Titanium dáva do popredia elegantný mestský štýl, kým Active sa viac inšpiruje svetom SUV. Pozrieme sa na ne bližšie. Obe verzie ponúkajú na túto kategóriu veľmi svieži a nápaditý dizajn plný zaujímavých prvkov, ktoré z modelu Tourneo Courier robia funky van na všetky príležitosti.
SPOLOČNÉ ČRTY
Ešte predtým si však povedzme, čo majú tieto verzie spoločné. Je to najmä priestor. Ford Tourneo Courier medzigeneračne narástol na dĺžku až o 180 mm, vďaka čomu sa objem jeho batožinového priestoru zväčšil až o 44 % na výsledných 570 litrov. Ale pozor, to je údaj VDA, ktorý platí po veko batožinového priestoru. Nad ním sú ďalšie stovky litrov. Konkrétne sa dozadu po naložení až po strop zmestí 1 188 litrov batožiny.
Keď napokon sklopíte sedadlá, zmestí sa do priestoru za prednými sedadlami neuveriteľných 2 162 litrov batožiny. Sedadlá sa pritom dajú nielen klasicky sklápať, ale aj vyklápať smerom dopredu, aby ste získali cenné centimetre úplne rovnej podlahy navyše.
Kabína je maximálne priestranná. Myslí na bohaté úložné možnosti, ale nezabúda na správnu dávku digitalizácie. Verzia Active má ľahko čistiteľné poťahy sedadiel. Šikovné odkladacie schránky v batožinovom priestore vám pomôžu udržiavať poriadok. Sedadlá môžete sklopiť aj vyklopiť v pomere 70 : 30.
Medzi spoločné črty zahrnieme aj motor. Ten je totiž zatiaľ k dispozícii iba jeden. Ide o litrový preplňovaný trojvalec 1.0 Ecoboost s výkonom zvýšeným o 25 % na fi nálnych 92 kW (125 k) a so slušným krútiacim momentom 200 Nm dostupným už od 1 750 otáčok. K dispozícii je buď so šesťstupňovou manuálnou, alebo novou sedemstupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou. Pre minimalizovanie spotreby využíva systém štart-stop, ako aj aktívne lamely v mriežke chladiča, ktoré nielen prispievajú k rýchlejšiemu zohriatiu motora, ale aj dopomáhajú k lepšej aerodynamike a teda nižšej spotrebe benzínu. Neskôr pribudne do ponuky aj čisto elektrická verzia.
Čo sa týka pohonu, jediné, čo vás bude trápiť, je, či siahnuť po manuálnej, alebo automatickej prevodovke.
Medzi spoločné črty zahrnieme aj motor. Ten je totiž zatiaľ k dispozícii iba jeden. Ide o litrový preplňovaný trojvalec 1.0 Ecoboost sBEZPEČNOSŤ SO ZÁRUKOU! Nezávisle od zvolenej verzie dostanete predĺženú záruku Ford Protect na 5 rokov, alebo 150 000 km zadarmo, plus k tomu Ford Pass na 5 rokov.
Ford Pass umožňuje cez aplikáciu zistiť polohu vozidla, odomknúť/ zamknúť dvere a v spojení s automatickou prevodovkou a alarmom dokonca na diaľku naštartovať, čo umožní predchladiť si auto v lete, alebo zohriať v zime, čo je pre autá so spaľovacím motorom v tejto triede unikátne!
Ukazovateľ stavu paliva, servisné hlásenia, či upozornenie na spustený alarm sú ďalšie z mnohých dostupných funkcií. Mimochodom, Ford Tourneo Courier získal v nárazových testoch Euro NCAP najvyššie hodnotenie 5 hviezdičiek,výkonom zvýšeným o 25 % na fi nálnych 92 kW (125 k) a so slušným krútiacim momentom 200 Nm dostupným už od 1 750 otáčok. K dispozícii je buď so šesťstupňovou manuálnou, alebo novou sedemstupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou.
Pre minimalizovanie spotreby využíva systém štart-stop, ako aj aktívne lamely v mriežke chladiča, ktoré nielen prispievajú k rýchlejšiemu zohriatiu motora, ale aj dopomáhajú k lepšej aerodynamike a teda nižšej spotrebe benzínu. Neskôr pribudne do ponuky aj čisto elektrická verzia.
BEZPEČNOSŤ SO ZÁRUKOU!
Nezávisle od zvolenej verzie dostanete predĺženú záruku Ford Protect na 5 rokov, alebo 150 000 km zadarmo, plus k tomu Ford Pass na 5 rokov. Ford Pass umožňuje cez aplikáciu zistiť polohu vozidla, odomknúť/ zamknúť dvere a v spojení s automatickou prevodovkou a alarmom dokonca na diaľku naštartovať, čo umožní predchladiť si auto v lete, alebo zohriať v zime, čo je pre autá so spaľovacím motorom v tejto triede unikátne! Ukazovateľ stavu paliva, servisné hlásenia, či upozornenie na spustený alarm sú ďalšie z mnohých dostupných funkcií. Mimochodom, Ford Tourneo Courier získal v nárazových testoch Euro NCAP najvyššie hodnotenie 5 hviezdičiek, pričom ponúka už v základe 7 airbagov (vrátane centrálneho) a množstvo asistenčných systémov prispievajúcich k aktívnej bezpečnosti.
TITANIUM, ALEBO ACTIVE?
Pri rozhodovaní to nebudete mať také ťažké. Obe verzie dostali už v základe mimoriadne štedrú vybavu. V triede nemajú konkurenciu. Cena verzie Titanium sa začína na úrovni 22 248 € s DPH už po započítaní spomínaného uvádzacieho bonusu vo výške 1 500 €. Cena verzie Active sa začína na hranici 23 808 €. Tieto dve verzie sa od seba líšia najmä štýlom. Kým Titanium vďaka chrómovým detailom okolo masky chladiča a uhladenej karosérii krásne zapadne do moderného veľkomesta, Active vymieňa chróm za čiernu farbu a pridáva štýlové ochranné plasty na karosériu spolu s upravenými nárazníkmi a špeciálne, ľahko čistiteľné poťahy sedadiel v interiéri. Verzia Active je vyššia o 19 mm, dlhšia o 7 mm a karoséria je rozšírená o 13 mm.
Drobné rozdiely však nájdete aj vo výbave. Verzia Titanium má napríklad v základe automatickú klimatizáciu. Active iba manuálnu, aj keď za automatickú si môžete priplatiť (300 €). Ak plánujete s autom ťahať príves, voľte určite Titanium, pretože na Active sa nedá namontovať ťažné zariadenie (588 €). Active však má v základe zas sieťku v batožinovom priestore a navigáciu, aby ste sa dobrodružne mohli vybrať do neznáma, aj ak by ste náhodou nevlastnili mobilný telefón s navigáciou. Obe verzie totiž ponúkajú bezdrôtovú konektivitu cez Apple CarPlay aj Android Auto, plus bezdrôtovú nabíjačku k tomu. Multimediálny systém SYNC 4 s 8-palcovou dotykovou obrazovkou je tiež štandard. Dodajme, že Active jazdí v základe na 17-palcových kolesách, Titanium na 16-kach. Bezpečnostná výbava je v prípade oboch áut mimoriadne bohatá, no Active ponúka v základe aj sledovanie mŕtveho uhla, adaptívny tempomat, udržiavanie v strede pruhu, upozornenie pri cúvaní na vozidlá prichádzajúce zboku a asistent vyhýbacieho manévra. Vo verzii Titanium si za balík s týmito prvkami zaplatíte 1 428 €, dostanete však aj navigáciu a elektricky sklopné spätné zrkadlá. Z príplatkov pre obe verzie odporúčame balík Winter za 348 €, ktorý zahŕňa vyhrievané čelné okno, volant, predné sedadlá a ako bonus aj automaticky stmievateľné zrkadlo. V cenníku vám potom z príplatkových prvkov zostanú už iba drobnosti ako rezerva a lapače nečistôt. Za metalízu je rozumný príplatok 588 € a zaujímavosťou je možnosť voľby dvojfarebného lakovania s bielou, alebo čiernou strechou. Príplatok je veľmi rozumných 348 €.
MOTORIZÁCIE PRE KAŽDÉHO
Ford Tourneo Courier je auto, ktoré sa nedá neodporučiť. Iste, väčšia ponuka pohonných jednotiek by potešila. Tento problém čiastočne rieši pripravovaná elektrická verzia. Momentálne je hlavným bodom výberu dilema Active vs. Titanium a manuál verzus automat. V tomto prípade zaváži najmä váš rozpočet a preferencie. Preštudujte si dobre cenník alebo tohto poradcu a zvoľte si vhodné prvky výbavy. Najzásadnejším rozdielom je, že Active nemôže mať ťažné zariadenie. Všetky ostatné prvky výbavy sa dajú dorovnať cez príplatky.
Aj keď komfort automatickej prevodovke nemožno uprieť, relatívne vysoký príplatok a nezanedbateľný rozdiel v spotrebe znamenajú, že naša voľba by padla na manuál. Výber medzi verziou Active a Titanium je skutočne na vás, podľa vkusu a preferencií.
Verzia 1.0 EcoBoost (AT)
- Karoséria MPV
- Usporiadanie/počet valcov R/3 turbo
- Palivo benzín
- Prevodovka/počet stupňov M/6 (A/7)
- Zdvihový objem cm3 999
- Najvyšší výkon kW (k) pri ot./min. 92 (125)/6 000
- Najvyšší krút. moment Nm pri ot./min. 200/1 750 – 3 000
- Dĺžka × šírka × výška/rázvor mm 4 337 × 1 876 x 1 817/2 692
- Batožinový priestor dm³ 570/1 188/2 162
- Najvyššia rýchlosť km/h 175 (175)
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h s –
- Kombinovaná spotreba l/100 km 6,7 – 6,8 (7,2 – 7,3)
- Emisie CO2 g/km 152 – 154 (163 – 167)
- Cena € 22 248 (24 048)
Juraj Hrivnák
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.