Servis
Aký je rozdiel medzi mild-hybridom, full hybridom a plug-in hybridom? Správajú sa celkom odlišne!
Aký je rozdiel medzi mild hybridom a full hybridom v praxi?
Má vôbec zmysel priplácať si za elektrifikáciu v nových autách?
Vydané Text: Redakcia (n)
Začalo to Toyotou Prius pred 22 rokmi, tá je od svojho uvedenia na trh je vrcholným symbolom hybridného pohonu a ekonomicky založení Japonci nemali dlho prakticky žiadnu konkurenciu.
Ponuka sa teraz výrazne rozrástla a zvýšil sa aj dopyt. Vodiči hybridného auta oceňujú jeho rýchlu akceleráciu a nízku spotrebu paliva.
Čo je to vlastne hybridný pohon?
Hybridný pohon je kombináciou rôznych princípov pohonu alebo zdrojov energie.
Spravidla to znamená kombináciu benzínového motora alebo zriedkavejšie naftového motora s jedným alebo dvomi elektromotormi.
Okrem toho môžeme za hybridy považovať aj autá, ktoré kombinujú spaľovanie benzínu a plynu (LPG, CNG).
Ako funguje hybridný pohon?
Prebytočný výkon spaľovacieho motora a kinetická energia z brzdenia a spomaľovania sa ukladajú ako elektrická energia v batérii. Funguje to tak, že generátorom energie je samotný elektrický motor, ktorý sa inokedy používa ako zdroj pohonu.
Softvér neustále vyberá optimálny prevádzkový režim, aby využil výhody hybridného pohonu a kompenzoval jeho nevýhody.
Hybridné auto môžete natankovať na každej bežnej čerpacej stanici – nie však dobíjať. To je možné len pri plug-in hybridnom aute.
Aké sú výhody hybridného pohonu?
Hybridný pohon má dve hlavné výhody: nízku spotrebu paliva a častokrát lepšiu akceleráciu.
Pretože je inštalovaný aj elektromotor, stačí v hybridnom aute menší spaľovací motor s nižším výkonom a teda aj nižšou spotrebou.
Pri hybridnom aute je tak možné ušetriť 15 až 25 percent paliva v porovnaní s bežným benzínovým autom.
Krútiaci moment elektromotora je navyše neustále vysoký, zatiaľ čo spaľovací motor potrebuje na správne zrýchlenie vyššie otáčky.
Navyše, oba motory spolu dokážu zrýchliť auto o 10 až 20 percent.
V perinke / Dlhodobý test Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Mild Hybrid 4 × 4 Elegance (2. časť)
Aké sú nevýhody hybridného pohonu?
Viac technológií znamená aj vyššie náklady: hybridné auto je o niekoľko tisíc eur drahšie ako porovnateľné vozidlo s klasickým motorom.
Peniaze sa teda ušetria len vďaka výhodám spotreby pre tých, ktorí naozaj veľa cestujú – a ak je to možné, nie po diaľnici.
Tu môže vyššia hmotnosť, ktorú so sebou prináša najmä batéria, viesť dokonca k vyššej spotrebe ako pri aute s bežným spaľovacím motorom.
Batéria sa navyše dobíja najmä pri častejšom brzdení – čo sa vodičovi na diaľnici podarí s menšou pravdepodobnosťou ako napríklad v mestskej premávke.
Každý, kto pravidelne jazdí dlhé trasy relatívne konštantnou rýchlosťou, teda len ťažko využije výhody hybridného pohonu.
Ich výroba navyše silno zaťažuje životné prostredie – rovnako ako ich recyklácia.
TEST: Peugeot 5008 dostal ku koncu životnosti skvelý hybridný pohon
Aký je rozdiel medzi mild-hybridom a hybridom?
Hybridné autá sú rozdelené na mild a plné hybridy podľa toho, ako fungujú.
Zatiaľ čo konvenčné full hybridy sú schopné jazdiť na elektrinu počas rozbiehania, cúvania a tiež počas jazdy s malou záťažou, mild-hybridy nevedia jazdiť čisto elektricky. Ich elektrický motor, teda skôr štartér-generátor, je na to jednoducho príliš slabý.
Funguje to tak, že hlavným zdrojom pohonu je benzínový alebo naftový motor, ktorý má elektrickú podporu pre znižovanie emisií CO2, znižovanie spotreby paliva a tiež, eventuálne, na podporu akcelerácie. O to, do akej miery sa elektrický motor zúčastní na prevádzke, rozhoduje softvér a vodič spravidla nemá možnosti tieto zásahy ovplyvňovať.
Čo je to plug-in hybrid?
Plug-in hybrid je v súčasnosti najvyššia forma elektrifikácie automobilov, ktoré využívajú aj spaľovací motor, aj elektrický pohon.
Na rozdiel od mild-hybridu a hybridu sa plug-in hybrid môže nabíjať pomocou elektrického adaptéra, niektoré lepšie plug-in hybridy nabijete aj na výkonnej nabíjacej stanici.
Plug-in hybridy sú obyčajne schopné prejsť čisto na elektrinu 30 až 100 kilometrov, dojazd je závislý na kapacite trakčnej batérie. Napríklad nové Mercedesy či automobily značky Škoda sú schopné prejsť viac ako 100 kilometrov na jedno nabitie práve vďaka veľkej batérii, zatiaľ čo Peugeot 508 fastback PHEV sme počas nášho redakčného testu v čisto elektrickej prevádzke v meste počas 57 kilometrov. Počas tejto doby plug-in hybridné vozidlo funguje ako elektromobil, pričom naštartovanie benzínového alebo naftového motora nie je potrebné.
Plug-in hybridy sa teda aj tankujú, aj nabíjajú, avšak nabíjanie nie je nevyhnutné.