Ako takmer každý rok, aj teraz si BMW pripravilo rad noviniek. Azda najhorúcejšia je nová generácia ikony R 1300 GS s väčším motorom, neprehliadnuteľným jedným svetlom a kopou elektroniky. Záujem vzbudila aj M verzia modelu S 100 XR, niečo ako BMW X6M na dvoch kolesách. Popri všetkom ostatnom nás zaujal aj nový cruiser R12. Čistá puristická klasika, ktorá využíva nezameniteľný motor boxer naladený na 70 kW (95 k) a 110 Nm. Novinka sa zameriava na pokojné jazdenie. Rúrkový rám dopĺňa obrátená vidlica vpredu a jednoramenná kývka s kardanom vzadu.
Harley-Davidson Road Glide ST
Američania oslavujú 25 rokov od založenia programu Custom Vehicle Operations, ktorý sa zameriava na všetky možné a najmä nemožné úpravy motocyklov podľa najdivokejších predstáv zákazníkov. A tak predstavili štyri modely prekypujúce doplnkami: Road a Street Glide, športovú Road Glide ST a dobrodružný model Pan America. Extra kúsok Road Glide ST poháňa motor naladený na 94 kW (127 k) a 193 Nm. Pochádza zo sveta pretekárskych strojov a spolu s kratším koncovým prevodom a upraveným podvozkom prinesie extra dávku adrenalínovej zábavy.
Kawasaki Ninja Z7 Hybrid
Zelený výrobca sa tento rok zameral na viacero segmentov. Ninja oslavuje 40 rokov s viacerými kubatúrami v modeloch ZX-4RR, ZX-6R a ZX-10R, nechýba ani verzia s 500-vkovým objemom. Medzi cruisre mieri oživený Eliminator 500. A keďže doba velí elektrifikovať, príde aj hybridný Ninja a to rovno v nahej (Z), aj kapotovanej verzii. Napriek objemu dvojvalcového motora 451 cm3 sľubuje dynamiku 700-vkovej kubatúry a výkon 43,5 kW (60 k), k čomu prispieva súhra s elektromotorom. Na elektrinu prejde 12 km. Kawasaki hovorí, že za to všetko si vypýta fakt minimum paliva.
Honda NX500
Japonci na tento rok pripravili takú spŕšku noviniek, že by sme s nimi zaplnili celú prílohu venovanú motocyklom. Za zmienku stojí vynovená a silnejšia Africa Twin, Hornet s litrovým motorom, či návrat superšportovej 600 RR. Crossover NX500 prichádza vo verzii A2, čiže pre začínajúcich jazdcov s výkonovým obmedzením na 35 kW (48 k), dopĺňa ho krútiaci moment 43 Nm, čo stačí na dostatočne svižnú jazdu. Nechýba obrátená predná vidlica Showa, možnosť pripojiť si mobilný telefón a už sa tešíme, ako si v noci vyskúšame podsvietený 4-smerný ovládač infotainmentu.
KTM 1390 Super Duke R
Spojenie KTM a motor s označením LC8 a 1390 znamená všetko možné, len nie pokojnú jazdu. Veď čo iné by ste čakali od motora s objemom 1 350 cm3, ktorý doluje výkon 140 kW (190 k) a krútiaci moment 145 Nm z dvoch valcov a 10 000 ot./min. pre neho neznamená, že by sa mal krotiť? Divokejší vzhľad vytvára kompletne prepracované predné LED svetlo, ktoré sa vzdalo krycieho skla, ušetrilo 700 g a posvieti vám na cestu domov, keď pôjdete od motocykla. Aerodynamiku zlepšujú krídelká, vďaka 17,5 l nádrži sa vraj dostanete do vzdialenosti 300 km.
Moto Guzzi Stelvio
Keď Taliani postavia niečo, čo chce jazdiť po diaľniciach, kľukatých cestách a nezľakne sa terénu, nazvú to Stelvio. Má široké riadidlá, päť jazdných režimov vrátane OffRoad s vypnutým ABS na zadnom kolese. Poháňa ho litrový dvojvalec do V s valcami koketne vystrčenými do priestoru. Pohodlie jazdca zvyšuje komfortné sedadlo a elektronicky výškovo nastaviteľný štít tvarovaný vo veternom tuneli. Bezpečnosť strážia príplatkové asistenčné systémy, medzi nimi radarový tempomat, stráženie mŕtveho uhla, predkolízny asistent a asistent pri preradení.
Inzercia
Inzercia
Yamaha XSR900 GP
Na tento rok pripravila Yamaha upravené verzie MT-09 a MT-09 SP. K tomu ešte terénnejšiu verziu Ténéré 700 Extreme a do mesta 125-kový skúter RayZR. A na čo sa pozeráte? Stelesnenú krásu, ktorá sa odvoláva na históriu veľkých víťazstiev z 80-tych rokov, no s nanajvýš aktuálnou technikou. To znamená motor s objemom 890 cm3, 6-osový snímač z modelu R1 a asistenčné systémy, ktoré vedia, ako sa majú správať, keď motocykel položíte do náklonu. K tomu plne nastaviteľná obrátená predná vidlica, aj zadná vidlica, brzdy od Bremba a tri jazdné režimy.
Suzuki GSX-S 1000 GX
Väčšina tohtoročných noviniek Suzuki vznikla okolo motora s objemom 800 cm3, no cestovateľov poteší litrový motor a označenie, ktoré si vystačí s trom písmenami. So vzpriamenejším posedom a množstvom asistenčných systémov založených na 6-osom snímači. Nechýba ani tempomat, či obojstranné rýchloradenie. Elektronika sa postará, aby sa motocykel správal vychovane a tlmiče sa urýchlene prispôsobili povrchu, na ktorý ste práve nabehli, ako aj záťaži, ktorú práve vezie. Údaje hovoria o výkone 112 kW (152 k), krútiacom momente 106 Nm a palivovej nádrži s objemom 19 l.
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.