DIGITALIZÁCIA TAXISLUŽIEB
Slovenské taxislužby bojujú o zákazníka, využívajú aj jazdy s celebritami, otvorenú podporu Ukrajine či promo kódy na toaletách v baroch
Zatiaľ čo hlavné mesto sa stalo lukratívnym priestorom pre moderné taxislužby, v regiónoch naďalej fungujú aj lokálne pôsobiace spoločnosti a jednotlivci.
V konkurenčnej snahe ponúkajú nielen zľavy, ale aj kuriózne benefity, ako jazdy so známymi osobnosťami.
Vydané Text: Erik Stríž
Digitalizácia je príležitosť, ale aj ohrozenie
Zatiaľ čo pred pätnástimi rokmi mohli Slováci využívať na prepravu konvenčné taxíky a najmä v regiónoch známe vozidlá „bezpečnej prepravy“, dnes je situácia podstatne odlišná.
Nielen veľké spoločnosti poskytujúce prepravné služby, ale aj tie menšie pôsobiace na výlučne lokálnej úrovni svoje služby digitalizovali a priniesli zákazníkom väčšiu transparentnosť, s tým spojenú bezpečnosť a tiež lepší zákaznícky komfort.
Silným marketingovým nástrojom týchto taxislužieb, ktoré využili éru digitalizácie, je predovšetkým ich schopnosť byť neustále po ruke zákazníka priamo v mobile. Prostredníctvom webovej stránky alebo mobilnej aplikácie s registráciou a objednávkou služieb, ktorá nevyžaduje osobnú komunikáciu, si zákazník môže objednať dopravu v danej chvíli alebo plánovane, vopred poznať vozidlo aj jeho vodiča, poznať cenu celej služby a prostredníctvom aplikácie aj rovno zaplatiť – bez použitia hotovosti.
Na Slovensku dnes pôsobí hneď niekoľko zahraničných spoločností, ktoré možno považovať za novú generáciu taxislužieb, nemožno však hovoriť o ich monopole. Prítomnosť ich vozidiel mimo hlavného mesta totiž nie je ideálna, čím naďalej existuje priestor pre menšie lokálne pôsobiace spoločnosti a jednotlivcov. Ale aj v Bratislave je vždy priestor pre „menšie taxi aplikácie“, príkladom je POME TAXI Slovensko pre zákazníkov dvoch taxislužieb.
Iným zasa doba a nastavenie trhu nepraje, známa platforma zdieľaných elektrických skútrov Blinkee.city už medzičasom na Slovensku z ulíc stiahla všetky svoje vozidlá a prestala poskytovať služby.
Ani zákazníkom nemusí digitalizácia taxislužieb vyhovovať. Napríklad český politik vyjadril pred časom pohoršenie nad tým, že preferovanou taxislužbou na pražskom letisku je práve Uber. Bývalý minister financií Miroslav Kalousek kritizoval, že na jazdu z letiska je nutné použiť aplikáciu alebo je potrebné sa registrovať. Podľa spoločnosti Uber a letiska však nie je potrebné ani jedno, ani druhé, ex-minister sa jednoducho splietol. Je však pravdou, že mnohí zákazníci môžu preferovať skôr jednoduché nasadnutie do voľného taxíka a následnú platbu v hotovosti.
Pred niekoľkými rokmi sme tiež boli svedkami boja slovenských taxikárov proti spoločnosti Uber, ktorí kritizovali štát, že vodiči tejto služby nemusia mať riadne licencie či psychotesty. Kritici konvenčných taxislužieb zasa pripomínali časté podvodné praktiky taxikárov. Niektoré reálie sa medzičasom zmenili a hoci sa na čas Uber z nášho trhu stiahol, neskôr sa vrátil.
Hodnotovo orientované kampane
Toto sa dnes má za dobrý štandard, preto taxislužby prirodzene hľadajú ďalšie spôsoby, ako zaujať zákazníka. Zatiaľ čo v Spojených štátoch sa spoločnosti ako Uber aktívne angažujú v celospoločenskom dianí a reagujú na hnutia vyzývajúce k nulovej tolerancii rasizmu či homofóbie, u nás viac podobných hodnotovo orientovaných kampaní nenachádzame.
Výnimkou môže byť Bolt, ktorý pri každom spustení mobilnej aplikácie zobrazí grafiku srdca vo farbách Ukrajiny a poskytuje krajine konkrétnu podporu. Je nepochybné, že týmto prístupom určitú časť zákazníkov získava a zdanlivo menej ich odrádza. Spravidla sa má za to, že fanatickí podporovatelia ruskej vojnovej agresie nevyužívajú podobné služby, pretože buď preferujú služby verejnej dopravy, alebo sa pohybujú v relatívne malom priestore.
Napríklad Hopin v minulom roku spustil kampaň so značkou alkoholu Borec, v rámci ktorej ponúkal päťeurové promo kódy na jazdy vo vozidlách tejto taxislužby v prípade, že si návštevník baru zakúpil práve alkohol uvedenej značky. Dodnes môžete na toaletách v baroch nájsť nálepky upozorňujúce na túto kampaň, hoci už nie je platná. Myšlienka kampane bola vskutku hodnotná – ponúknuť konzumentom alkoholu v podnikoch dostatočne silný dôvod na to, aby necestovali domov vlastným vozidlom.
Taxislužba RYDE zasa avizuje kurióznejšiu aktivitu, ktorej výnosy venuje občianskemu združeniu Domov pre každého, ktoré poskytuje pomoc a domov osamelým matkám s deťmi.
Čo robiť, keď nabúrate do AlzaBoxu, Packeta Z-Boxu, BalíkoBOXu, GLS Balíkomatu a podobných?
Kľúčová je stále cena prepravy
Zdá sa však, že slovenský zákazník je citlivejší skôr na priame cenové akcie, než kampane zamerané na hodnoty.
Taxislužby sa preto snažia ponúkať zákazníkom zľavové kupóny na jazdy či iné benefity vplývajúce na cenu prepravy, ako predplatné (Bolt) alebo zdieľaný rodinný účet (Uber).
Ako silné nástroje sa tiež ukazujú doplnkové služby, ako doručovanie tovarov či jedla, ktoré v uplynulom období predovšetkým vo veľkých mestách zažívajú rozmach.
Jazda s cudzími ľuďmi alebo celebritami a pomoc matkám s deťmi
Pre určitú časť zákazníkov môže byť atraktívne využívať aj menej tradičné formy individuálnej prepravy. Najmä v minulosti išlo o stopovanie, ktoré dnes funguje tiež, ale aj v modernejšej podobe a za peniaze.
Aplikácia s názvom BlaBlaCar umožňuje cestovať s „cudzími“ ľuďmi v automobiloch aj na dlhšie vzdialenosti za vskutku za prekvapivo nízke ceny. Napríklad cesta z Bratislavy do Trnavy v čase nášho testu stála od 2 do 4 eur (screenshot vyššie), pričom všetci poskytovatelia prepravy – jednotlivci – boli overení a mali hodnotenie od už existujúcich zákazníkov 4,9 až 5 z celkového počtu 5 hviezdičiek. Celkom lákavé, ak uvážime, že jazda autobusom prepravcu Flexibus z Bratislavy do Trnavy stojí v čase vydania tohto príspevku presne 4 €.
Zákazník môže byť totiž motivovaný nielen podstatne nižšou cenou ako v prípade využitia tradičného taxíka, Boltu či Uberu, ale aj samotnou príležitosťou stretávať nových ľudí v bezpečnom prostredí.
Vyššie zmienená aktivita RYDE posúva tento koncept ešte ďalej: spúšťa jazdy taxíkom zdieľané s populárnymi osobnosťami. Má to fungovať tak, že zákazník si objedná taxík, o ktorom vie, ktorá známa osobnosť sa v ňom bude v danom čase voziť. Celebrity takto mienia budovať vzťah s verejnosťou, pričom zákazník získava ako hodnotu nielen samotnú prepravu, ale aj nevšedný zážitok. Spoločnosť zatiaľ neupresňuje, aké osobnosti sa projektu zúčastnia, ale informuje, že to práve oni si stanovia témy, o ktorých sa bude možné rozprávať.
Problém na STK pre nálepky a fólie na aute: Záleží na tom, kde nálepky sú a čo na nich je
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk