PREDSTAVUJEME
MAZDA AUTOGRAND: Ako sa podniká po 10 a 30 rokoch a ako získať zľavu 8-tisíc pri kúpe nového auta
Dnes sa podniká horšie ako pred 30 rokmi a elektromobily nepotrebujú servis. Vytrhnuté z kontextu pôsobia tieto konštatovania kuriózne, po prečítaní celých odpovedí však dobre porozumiete, čo nám ľudia z Mazda Autogrand chceli povedať. Trh sa mení, ale zodpovednosť v podnikaní pretrváva.
Mazda Autogrand oslavuje 10. výročie a Autogrand ako taký 30. To je dosť dlhý čas na bilancovanie i skúmanie perspektív.
Autogrand prevádzkuje predaj a autorizovaný servis vozidiel značiek Mazda a Toyota.
Vydané Text: Erik Stríž
Automobilový priemysel prináša prácu nielen zamestnancom tovární na autá, ale celému reťazcu dodávateľov. Na úplnom konci celého reťazca, ktorý začína ťažbou surovín na výrobu dielov a vrcholí prvou jazdou zákazníka na novom aute, sú predajcovia a servisy – zvyčajne pod jednou strechou. Predajcovia automobilov majú v celom procese nespochybniteľný význam, pretože sú to práve oni, kto je miestom prvého kontaktu, dôslednej komunikácie s potenciálnych zákazníkom a napokon zabezpečenia samotného obchodu – kúpy nového auta.
Podnikanie v predaji automobilov nie je behom na krátku vzdialenosť, ale skôr ultramaratónom, ktorý nevyhnutne obnáša priebežné inovovanie a aktívne budovanie vzťahov s klientmi.
Jednou zo spoločností, ktoré sa zaoberajú predajom automobilov s veľkým úspechom, je AUTOGRAND.
AUTOGRAND je pre mnohých synonymom predaja značiek Mazda a Toyota a prvou voľbou v prípade, že sa tieto vozidlá rozhodujú zakúpiť. Budovanie vzťahu s klientom znamená, že odchodom z parkoviska na novom aute sa nič nekončí, ale začína – vzťah má podobu pravidelných stretnutí na servisných prehliadkach a neskôr pri prípadnom pozáručnom servise.
Zákazníci ušetria na nákupe Mazdy až do 8 000 €
AUTOGRAND aktuálne má dôvod na oslavy, pretože má 30. výročie založenia firmy a 10. výročie spustenia predaja vozidiel značky Mazda. Okrem toho, že má v portfóliu takmer 90 skladových, predvádzacích a jazdených áut značky Mazda, zaujme aj kampaňou EXTRA BALÍK VÝHOD. Autogrand má pripravené akciové modely Mazda2, Mazda2 Hybrid, Mazda3, Mazda6, Mazda CX-30, Mazda CX-5 a Mazda CX-60 s benefitmi až do 8 000 eur s predĺženou zárukou až na 6 rokov / 150 000 km zdarma a asistenčnou službou Mazda Europe Service zdarma.
Na naše otázky o podnikaní s Mazda Autogrand odpovedali Ing. Miroslav Belica, PhD, predseda predstavenstva AUTOGRAND, a.s., Iveta Žáková, vedúca predaja Mazda a Mgr. Petra Hanzlovičová, vedúca servisu Mazda, dozviete sa napríklad aj, že:
- Prečo začal Autogrand podnikať aj so značkou Mazda;
- či sú zákazníci značky Mazda lojálni;
- či elektrické pohony v Mazdách potrebujú servis;
- ako vidia špecialisti z Autogrand budúcnosť predaja áut, či môže prebiehať len cez internet;
- akú budúcnosť majú predajcovia a malé autoservisy, keď autopriemysel prechádza veľkými zmenami.
Pán Belica, Autogrand v roku 2024 oslavuje už 30. výročie a zároveň 10 rokov Mazda Autogrand. To sú významné časové míľniky. Prezradíte nám, ako sa začínalo s podnikaním pred 30 rokmi?
Pred 30 rokmi sa podnikalo dobre. Mal som správny vek, vzdelanie, odvahu a ženu, ktorá ma podporovala. Naviac, boli tu Dzurindove reformy. Veľa podnikateľov na Slovensku sa rozhodlo dane platiť. Nešpekulovali, ako dane neplatiť. Sústredili sa na to, aby mali z čoho platiť. Oplatilo sa im to. Aj mne. Viete, 1. januára 2004 vláda Mikuláša Dzurindu zrušila 3 druhy daní a 14 daňových sadzieb. Nahradila ich jedinou sadzbou 19 percent. Zafungovalo to! Podnikatelia uverili. Ekonomika rástla, príjmy z daní stúpali. Podnikatelia, obyvatelia a Slovensko bohatli.
A ako sa to odvtedy zmenilo?
Máte pocit, že sme ďalej? Bohatneme? Nie. Máme za sebou rôzne vlády, a pozícia Slovenska v porovnaniach HDP na obyvateľa, školstvo, zdravotníctvo, životná úroveň, istoty? Pokles. Vyspelé krajiny vysávajú naše talenty, a reagovať nemá kto. Podmienky na podnikanie sa zhoršili.
Prečo ste sa pred 10 rokmi rozhodli práve pre predaj značky Mazda?
Je to jednoduché: mal som prázdny salón, na Vajnorskej zavreli salón Mazda, oslovil ma šéf importu pán Kiriakovský a dohodli sme sa. Neľutujem. Mazda je pekná, športová a spoľahlivá. Má svojich zákazníkov a prináša nám primeraný podiel peňazí.
Momentálne budujete salón určený pre predaj značky Mazda. Kedy bude dokončený?
Nie je to úplne nový salón, je to prestavba existujúceho salónu, ktorý slúžil predtým iným značkám. Dokončený mal byť ešte v zime, ale zdá sa, že sa to podarí až na jar, alebo najneskôr v lete.
Pani Žáková, je pre zákazníkov dôležité, v akom priestore im je automobil odprezentovaný a vôbec v akom komforte sa dojednáva kúpa?
Určite je to dôležité. To, aký dojem si zákazníci odnesú, často ovplyvňuje, či si u nás vozidlo kúpia. A je to vidno aj v ich následných hodnoteniach nás ako predajcov. Pri rušivých momentoch percento pozitívnej odozvy klesá. Kúpa vozidla nie je každodenná transakcia, okrem finančných nákladov v sebe obsahuje aj veľa investovanej energie pri výbere toho správneho modelu, výbavy… Zákazník sa potrebuje cítiť komfortne, mať pocit, že je v diskrétnej zóne.
Trend je neúprosný, zákazníci nakupujú cez internet a niektoré automobilky otvorene špekulujú o zmene obchodného modelu na priamy predaj bez sprostredkovateľa. Pozorujete tieto tendencie a ak áno, ako sa týmto novotám prispôsobí napríklad Autogrand?
Nákup vozidla cez internet nie je celkom to isté ako kúpiť si takto knižku či oblečenie. Vozidlo si záujemca môže vybrať online, dokonca osemdesiat percent z nich to tak aj robí. Ale potom chce vidieť auto na vlastné oči, sadnúť si doň, vyskúšať si ho. Ak máme zákazníka zo vzdialenejšieho regiónu, poskytujeme možnosť videoprezentácie, prípadne fotografie konkrétneho vozidla, o ktoré má záujem. Odovzdávanie vozidiel na diaľku sa podľa mňa zatiaľ nedá na Slovensku masovo realizovať, a zrejme ani v blízkej budúcnosti nebude tento trend u nás prevládať. Je známe, že niektoré automobilky ho zvažujú alebo už aj testujú, Mazda ako značka zatiaľ nič podobné v pláne nemá.
Chcem sa spýtať na vzťah so zákazníkom. Ako si Autogrand udržiava tento vzťah po tom, čo prebehne kúpa, sledujete aj spätne, ako zákazníci reagujú a či ostávajú lojálni?
Zákazníka kontaktujeme po kúpe vozidla s dotazníkom spokojnosti, je to súčasť nášho predajného procesu a jedno z kritérií hodnotených importérom Mazda. Sledujeme tiež percento návratnosti zákazníka. Dá sa povedať, že Mazda je značka s vysokým percentom lojality.
Čo je podľa vášho názoru to, čo robí rozdiel medzi priemerným a naozaj dobrým predajcom automobilov?
Naozaj dobrý predajca počúva zákazníka a snaží sa zistiť jeho potreby, na základe ktorých mu odporučí najlepšie riešenie pre neho. Častokrát zákazník nemá presnú predstavu toho, čo vlastne hľadá, a je preto na dobrom predajcovi, aby preňho to správne riešenie našiel, a aby zákazník nielen odchádzal spokojný, ale aj zostal spokojný dlhodobo. Musí byť teda hlavne vnímavý, lebo komunikácia občas prebieha aj neverbálne. V dnešnej dobe nových technológií a elektromobility sa predajca musí vzdelávať oveľa viac a častejšie ako inokedy. Vývoj v autobiznise napreduje veľmi rýchlo a neustále vzdelávanie je podmienkou pre dobrého predajcu. Dôležitý je tiež už spomínaný spätný kontakt a jeho udržiavanie po kúpe. Prejavenie záujmu funguje vo všetkých oblastiach a rovnako je to aj v predaji áut.
Aké modely značky Mazda sa v Autogrande predávajú najlepšie? O čo majú ľudia záujem?
Už veľa rokov sú v trende vozidlá typu SUV a zdá sa, že to tak pretrvá aj naďalej. V prípadne značky Mazda sú to modely CX-5, CX-30 a najnovšia CX-60. V druhej polovici tohto roka naše portfólio obohatí príchod nového SUV modelu, ktorým bude šesť alebo až sedemmiestne rodinné auto Mazda CX-80 v úctyhodnej dĺžke takmer 5 metrov. K dispozícii bude vo verzii diesel a plugin hybrid. Trend SUV je taký silný, že vytláča z trhu doterajšie modely. Napríklad Mazda6 aktuálne končí ako model po dvadsiatich rokoch bez adekvátnej náhrady, a nie je to len z dôvodu neustále prísnejších emisných noriem. Momentálne dopredávame posledné skladové kusy modelu Mazda6.
Pani Hanzlovičová, vieme, že je to už 10 rokov, čo funguje Mazda Autogrand. Koľko rokov ale prevádzkujete aj servis Mázd?
Servis aj predaj vozidiel Mazda prevádzkujeme ako firma rovnako dlho, teda desať rokov, hoci ja osobne tu tak dlho ešte nepracujem.
Mazda má v ponuke aj elektromobil a elektrifikované pohony. Čo tieto moderné pohony znamenajú pre autorizované servisy ako je Autogrand?
Nášmu autorizovanému servisu prinášajú nové elektromobily hlavne oživenie dizajnu, keďže sa vrátili späť k otváraniu zadných dverí ako mal model RX-8. Z ich opráv nemáme zatiaľ takmer žiadne príjmy. Autá sú ešte nové, opravy vyplývajúce z opotrebovania, napríklad brzdného či iných systémov, ešte nepotrebujú. Štandardnú údržbu vozidiel so spaľovacími motormi, s výnimkou pneuservisu, nastavenia geometrie alebo dezinfekcie klimatizácie, takisto nepotrebujú. Mazda má k dnešnému dňu v ponuke jediný elektrický model MX-30, ktorý je aktuálne obohatený o jedinečnú motorizáciu. Verzia R-EV kombinuje inovatívny elektrický pohon s rotačným motorom, ktorý funguje výlučne v úlohe generátora energie, aby ste si mohli elektrický zážitok užiť na akejkoľvek ceste s vysoko konkurenčným dojazdom až 600 km.
Zákazník má dnes na výber viacero servisov, kam môže ísť so svojou Mazdou, prečo by sa mal rozhodovať práve pre Autogrand aj po uplynutí továrenskej záruky?
Auto značky Mazda servisované v značkovom servise má garantovanú asistenčnú službu v rámci celej Európy. Okrem toho so stúpajúcim vekom vozidla stúpa aj percentuálna zľava na niektoré vybrané náhradné diely.
V našom servise zákazníkom poskytujeme bezplatný dovoz a odvoz v rámci Bratislavy. V areáli máme aj stanicu technickej a emisnej kontroly, takže záujemcom vieme v rámci servisnej prehliadky alebo opravy sprostredkovať aj tieto zákonom vyžadované úkony.
Zisťovali sme, prečo nás občas navštevujú aj zákazníci, ktorí predtým chodili do konkurenčných značkových servisov. Ukázalo sa, že u nás sa stretnú s väčšou ochotou, či už pri riešení problémov s ich vozidlom, alebo napríklad aj pri objasnení a zdôvodnení jednotlivých položiek faktúry.
Zatiaľ čo dlhé desaťročia si ľudia vedeli autá opravovať svojpomocne a vznikli mnohé garážové autoservisy, moderné autá plné technológií je nepomerne náročnejšie udržiavať niekdajšími metódami. Majú podľa vášho názoru malé nezávislé a neautorizované servisy udržateľnú budúcnosť?
Iba pokiaľ majú schopnosti udržať krok s týmto trendom. Nebude to však jednoduché. My ako značkový servis máme pravidelné školenia personálu a informácie od výrobcu z prvej ruky, sme teda vo výhode. Je možné, že k stále zložitejším opravám bude navyše potrebná dielenská výbava, ktorú už si malé servisy nebudú môcť dovoliť.
Aké servisné úkony vykonáva Autogrand najčastejšie?
Medzi najčastejšie poskytované služby zákazníkom radíme bezpochyby pravidelné ročné prehliadky, prezúvanie, opravy brzdných systémov, meranie a nastavovanie geometrie, opravy náprav a diagnostiku.
Za poskytnutie rozhovoru a zaujímavých odpovedí ďakujeme a želáme veľa úspechov v roku 2024!
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk