Vlastnícke vzťahy medzi automobilkami
Kto vlastní koho? Veľký prehľad vlastníkov automobiliek (2024)
Ak niekoho počujete kritizovať automobilky a pritom vyzdvihovať jednu konkrétnu, ukážte mu tento zoznam vlastníckych pomerov. Možno ho prekvapí.
Kto vlastní značky Kia, Volvo, Jaguar, Peugeot či Renault?
Vydané Text: Redakcia (s)
Kto patrí komu? To je nesprávne položená otázka
Aj tí, ktorí sa nezaujímajú o automobilový priemysel, s vysokou pravdepodobnosťou vedia, že Lexus je luxusná odnož automobilky Toyota a česká Škoda je vo vlastníctve nemeckej automobilky Volkswagen.
Týmto sa však vzťahy medzi automobilkami nekončia. Sú pestré a zaujímavé, občas sa menia a niekedy sa stane, že majiteľom automobilky sa stane koncern z celkom inej exotickej krajiny (prípady značiek Volvo či Jaguar).
Aktuálny vývoj autopriemyslu naznačuje, že budeme svedkami spájania viacerých nových automobilových značiek. Je na to hneď niekoľko dôvodov.
V prvom rade je to globálny apel na rozvoj elektromobility, ktorá automobilky núti zanechať ďalší vývoj spaľovacích motorov a investovať do vývoja elektrických pohonov a akumulátorov, ktorý je takisto drahý. Vďaka spájaniu a úzkej spolupráci tak vedia automobilky ponúknuť trhu konkurencieschopné riešenia, ktoré prispôsobia svojim potrebám.
Potom je tu prirodzená dynamika trhu a snaha veľkých spoločností rásť, čo obnáša akvizície automobilových značiek.
A napokon sú tu novovznikajúce značky (Mercedes-EQ, Tank, Ora, Wey) alebo tie reinkarnované (MG, svojím spôsobom Cupra, Polestar), ktoré sa spravidla nestávajú od začiatku celkom nezávislými, ale patria pod strechu väčšieho koncernu s finančným a technologickým zázemím.
Nie je pritom správne domnievať sa, že nezávislé samostatné značky celkom vymiznú. Ak sa im podarí udržať dostatočný objem predajov a takpovediac pevne uchopia opraty inovatívnosti, môžu byť nezávislé celé ďalšie desaťročia – hoci je možné, že to už nebudú automobilky ako také, ale skôr spoločnosti so širokým obchodným modelom, ktorého súčasťou bude poskytovanie mobility. Takúto cestu si dnes razí koncern Hyundai Motor Group, ktorý pred časom akvizoval aj spoločnosť Boston Dynamics zaoberajúcu sa robotikou, či Kia, ktorá v rámci svojej stratégie Plán S mieni ponúkať širokospektrálne služby a produkty mobility.
Dodajme tiež dôležitú skutočnosť, že krajina pôvodu koncernu dnes nemusí nepriaznivo ovplyvňovať pôvod samotnej automobilky. Príkladom sú značky Jaguar, Land Rover, Volvo, Hyundai či Kia. Tieto značky sa nestali menej britskými a švédskymi len preto, že ich vlastní čínska spoločnosť, a rovnako nemožno povedať, že Hyundai a Kia sú výhradne ázijské značky, keďže výrobu, vývojové aj dizajnové centrá majú v Európe a produkujú modely špeciálne vytvorené pre starý kontinent.
Svet totiž nie je čierno-biely a platí to aj pre automobilový priemysel.
Samostatné značky:
- Honda
- Suzuki
- Ford
- BYD
- Tesla
- Mazda
- Ferrari
- Subaru
Toyota
- Toyota
- Lexus
- Daihatsu
General Motors
- Chevrolet
- Buick
- Cadillac
- GMC
Volkswagen Group
- Volkswagen
- Audi
- Lamborghini
- Italdesign
- Bentley
- Škoda
- Porsche
- Bugatti (spolu s Rimac)
- SEAT
- Cupra
Stellantis (vznikol v r. 2021 spojením FCA a PSA)
- Fiat (FCA)
- Abarth (FCA)
- Chrysler (FCA)
- Dodge (FCA)
- Jeep (FCA)
- Alfa Romeo (FCA)
- Lancia (FCA)
- Peugeot (PSA)
- Citroën (PSA)
- Opel (PSA)
- Vauxhall (PSA)
Mercedes-Benz Group (predtým Daimler)
- Mercedes-Benz
- AMG
- EQ
- Smart (joint venture s Geely Auto)
- Maybach
BMW Group
- BMW
- Mini
- Rolls-Royce
Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance
- Renault
- Nissan
- Infiniti
- Mitsubishi
Tata Motors
- Land Rover
- Jaguar
- Tata Motors
Hyundai Motor Group
- Hyundai
- Kia
- Genesis
Geely
- Volvo
- Polestar
- Geely Auto
- Lynk&Co
- Smart (s Mercedes-Benz)
Mahindra
- Mahindra
- Pininfarina
- Automobili Pininfarina
KG Group
- SsangYong
SAIC
- MG
- Maxus
- LDV
- Roewe
- spolupráca s VW (Skoda, Audi) a General Motors (Cadillac, Chevrolet, Buick)
GWM
- Haval
- WEY
- ORA
- TANK
Vingroup
- Vinfast
- VinBus
Chýbajúce značky a výrobcovia
Vyššie uvedený zoznam vlastníkov a značiek automobilov zďaleka nie je kompletný, pretože automobilových značiek sú stovky. Je potrebné uvedomiť si, že najmä ázijské trhy sú na automobilové značky bohatšie a občas býva netriviálnou úlohou rozpoznať, či ide o vyhradenú automobilku alebo iba subznačku niektorej inej značky. Mnohé sa v uplynulých rokoch začali etablovať na ruskom trhu postihnutom sankciami a blokáciami dodávok nových automobilov zo západu i Japonska. Tento zoznam je preto predovšetkým orientačný a pre čitateľa, ktorý má záujem spoznať vlastnícke vzťahy aj medzi americkými, ázijskými a domácimi značkami pôsobiacimi v Európe.
Zdroje: whichcar.com.au/car-advice/car-manufacturer-brands-family-tree