Nový lacný benzín E10 vyvoláva v Poľsku obavy. ACEA zverejnila zoznam áut, do ktorých sa tankovať nemá, jazdia aj u nás
Informácia, že na poľských čerpacích staniciach sa čoskoro objaví nový benzín E10, vyvolala medzi vodičmi rozruch.
Majitelia starších áut sa boja, že im E10 zničí autá.
Rovnaké obavy sa pred časom vyskytovali aj na Slovensku, prax ich však zmiernila.
Vydané Text: Redakcia (s)
„Naše autá môžu jazdiť na benzín E10,“ je momentálne najbežnejšia správa vydávaná výrobcami automobilov v Poľsku. Iní uvádzajú konkrétne modely, pri ktorých môže byť nový benzín problematický. Správa Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) však naznačuje, že väčšina vodičov sa nemá čoho obávať.
Najčastejšie sa predpokladá, že benzín E10 je možné natankovať do väčšiny áut vyrobených pre európsky trh od roku 2000, čo potvrdil aj medzinárodne rešpektovaný nemecký automobilový klub ADAC.
Benzín E10 nie je žiadnou novinkou, v skutočnosti je už dnes v Európe bežný
Na E10 už jazdia Holanďania, Nemci, Dáni, Rakúšania, Belgičania a Španieli, ale aj Briti a Nóri. Ďalej benzín E10 nájdete aj na staniciach v Bulharsku, Estónsku, Fínsku, Litve, Lotyšsku, Rumunsku, Maďarsku a, samozrejme, na Slovensku.
Do tohto zoznamu krajín, kde bude najlacnejším a najobľúbenejším benzínom práve E10, sa teraz zaraďuje Poľsko ako v poradí 18. krajina.
Poľské médiá označujú benzín E10 ako lacný aj preto, že bude fakticky najlacnejším – hoci jeho cena bude kolísať rovnako, ako tomu bolo v prípade E5.
Médiá, ACEA, výrobcovia automobilov aj autokluby v uplynulom období poľských motoristov edukujú v tom, aké sú praktické rozdiely medzi benzínmi E5 a E10 a že tankovať ho do väčšiny automobilov je celkom bezpečné.
Rozdiel medzi benzínom E5, E10 a Natural 95
Bezolovnatý benzín E5, ktorý poznáme aj ako Natural 95 obsahuje maximálne 5 percent biozložky, motorová nafta maximálne 7 percent biokomponentov. Názov E10 informuje o 10 percentách obsahu biozložiek v benzíne.
E10 sa preto považuje za ekologickejší krajiny EÚ prechádzajú na toto nové palivo, ktoré Slováci tankujú od 1. januára 2020. Odborníci si pochvaľujú zníženie negatívneho vplyvu na životné prostredie a zároveň upozorňujú, že spotreba nového ekologického benzínu je nižšia. Rozdiel môže byť 1 až 2 percentá.
Prax po štyroch rokoch ukázala, že benzín E10 nepoškodzuje motory moderných automobilov, avšak sú známe prípady, kedy tento relatívne malý rozdiel v množstve obsiahnutých biozložiek poškodzuje tesnenia palivového systému starších automobilov.
A obavy poľských motoristov dnes vyvoláva fakt, že štatisticky jazdia na starších autách.
Benzín E5 a E10 – dajú sa miešať?
Poliaci sa teraz často pýtajú, čo majú robiť, ak už majú v nádrži benzín E5 a ocitnú sa na stanici, ktorá má len E10? Odborníci zdôrazňujú, že benzíny E5 a E10 sa môžu miešať. Nič sa teda nestane, ak si takéto palivo nalejete do nádrže a zmiešate ho so starším typom.
Ako skontrolovať, či benzín E10 nepoškodí motor?
V novších autách je otázka kompatibility s benzínom E10 jednoduchšia. V prvom rade by s E10 nemali mať vôbec žiadne problémy. Po druhé, po otvorení dvierok palivovej nádrže uvidíte príslušné technické usmernenia. Väčšina áut tam má symboly E5 aj E10. Vždy si môžete kompatibilitu overiť priamo od výrobcu, ale užitočný zoznam zverejnilo Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) – nižšie je uvedených niekoľko výnimiek, ktorým nový benzín „nechutí“.
O vládnom webe e10.klimat.gov.pl, ktorý pripravilo ministerstvo pre klímu a životné prostredie ako šikovný nástroj pre motoristov, momentálne v Poľsku koluje veľa vtipov. Stále sú v ňom chyby, napríklad niektoré elektromobily a naftové autá zaraďuje do skupiny áut schopných jazdiť na E10. Nástroj sa má ďalej vyvíjať a už teraz má byť užitočným pomocníkom.
Do ktorých áut sa benzín E10 nehodí?
Poďme sa teda pozrieť na správu ACEA a pozrieť sa, ktoré modely asociácia uvádza ako nekompatibilné s benzínom E10. Ak značka neuvádza určitý model, znamená to, že nebolo vydané žiadne varovanie.
- Ford Mondeo 1.8 SCI z rokov 2003 – 2007.
- Volvo S40/V40 s motorom 1,8 GDI s priamym vstrekovaním paliva.
- Toyota Avensis 2.0 1AZ-FSE a Avensis 2.4 2AZ-FSE. Boli vytvorené od júla 2000 do októbra 2008.
- Lexus IS250 2,5 V6 4GR-FSE (august 2005 – september 2007), GS300 3,0 V6 3GR-FSE (január 2005 – september 2007) a LS460 4,6 V8 1UR-FSE (august – september 2006).
- Volkswagen Golf IV 1,6 FSI 81 kW (11/2001 až 05/2004), Golf IV Variant 1,6 FSI 81 kW (10/2001 až 10/2006).
- Volkswagen Golf V 1,4 FSI 66 kW (11/2003 až 11/2004), Golf V 1,6 FSI 85 kW (08/2003 až 05/2004), Golf V 2,0 FSI 110 kW (01/2004 až 05/2004).
- Volkswagen Touran 1,6 FSI 85 kW (11/2002 až 05/2004), Touran 2,0 FSI 110 kW (10/2003 až 05/2004).
- Seat Leon 2,0 FSI 110 kW (od 07/2005 do 11/2006), Toledo 2,0 FSI 110 kW (od 09/2004 do 11/2005).
- Audi A2 1.6 FSI (2003 – 2005), A3 1.6 FSI (2004), A3 2.0 FSI (2004), A4 2.0 FSI (2003 – 2004), A4 sedan a A4 Avant (2001 – 2008) s nezávislým kúrením od výroby.
- Mercedes E10 až C200 CGI (W203), séria CLK 200 CGI (C209) od roku 2002 – 2005
- Renault Laguna 2 2.0F4R 764 Turbo, Laguna 2 2.0 F4R 765 Turbo vyrábané od 1. januára 2000 do 31. decembra 2002.
- Fiat Barchetta: 1,8 16V, Bravo/Brava (182): 1,6 16V, Doblo: 1,6 16V, Marea: 1,6 16V, 2,0 16V, Multipla: 1,6 16V, Palio: 1,6 168: 1,6 16V, Punto (18,88) 16 V (1 596 cm³), 1,8 16 V, 2,4 20 V.
Zdroje: https://moto.pl/MotoPL/7,88389,30505804,nowa-tania-benzyna-e10-czyli-wielka-panika-o-prawie-nic.html