Elektromobilita so ZSE Drive
Elektromobilom na lyžovačku? Žiadna utópia, vypočítali sme náklady na cestu aj koľkokrát budete nabíjať
Vďaka možnostiam roamingu, sieti nabíjacích staníc a čoraz lepším elektromobilom to nie je žiadna utópia.
Poradíme vám, ako na to a čo vás to bude stáť.
Vydané Text: Juraj Hrivnák
Zimné mesiace sú pre autá všeobecne viac zaťažujúce. Platí to pre autá so spaľovacím motorom aj pre elektromobily. Obe koncepcie dlhšie dosahujú svoju prevádzkovú teplotu a najmä počas zahrievacej fázy spotrebujú viac energie.
Výhodou „spaľovákov“ je, že teplo produkujú ako odpadovú energiu. A je to zároveň ich nevýhoda. Elektromobily sú oveľa účinnejšie, ale časť tepla si musia vyrobiť dodatočne.
Moderné elektromobily s čoraz dokonalejšími tepelnými čerpadlami však hospodária s energiou čoraz lepšie a dopad zimy na ich dojazd je menej drastický než kedysi, no aj tak treba počítať s tým, že ich maximálny dojazd sa v porovnaní s letnou prevádzkou skráti. Je to dané chemickými procesmi v batérii, ktoré najlepšie fungujú pri teplote medzi 20 a 30°C (v závislosti od konkrétneho modelu/batérie). Pod touto hranicou zo seba batéria nevie vydať to najlepšie a ani nie je schopná tak efektívne prijímať energiu.
AKO NA EFEKTÍVNU PREVÁDZKU EV V ZIME?
Ešte než si teda povieme, čo obnáša cesta na lyžovačku či už v rámci Slovenska alebo pri výlete do Rakúska z hľadiska nabíjania a jeho ceny, pripomeňme si pár jednoduchých tipov pre bezproblémovú jazdu elektromobilom v zime a rýchle nabíjanie:
1. Udržujte auto v teple, aj keď nešoférujete Ak je to možné, zaparkujte auto v garáži alebo na parkovacom mieste niekde v podzemí a predhrejte vozidlo počas nabíjania niekoľko minút pred jazdou.
2. Využite inteligentné funkcie vášho auta Mnohé elektromobily ponúkajú funkciu diaľkového predohrevu, ktorá dokáže predhriať batériu na plánované prestávky v nabíjaní počas cesty, čo skráti čas nabíjania.
3. Používajte kúrenie s rozumom Kúrenie spotrebuje oveľa viac elektriny ako vyhrievanie sedadiel či volantu. Každý stupeň navyše skracuje váš dojazd, zvlášť ak vaše vozidlo nedisponuje tepelným čerpadlom. Skúste teda nastaviť o niečo nižšiu teplotu a svoj komfort zvýšiť práve pomocou vyhrievania sedadiel či volantu.
4. Šetrite čas a urobte si ďalšiu zastávku Životnosť lítiovej batérie je najvyššia, ak sa používa hlavne v intervale medzi 20 – 80 % maximálnej kapacity. Nabíjanie nad 80% je navyše výrazne pomalšie. V skutočnosti vám zaberie menej času, ak si pri dlhšej ceste urobíte extra prestávku na ďalšie nabíjanie, akoby ste nabíjali na 100 % a snažili sa prejsť cestu pomalším tempom na jeden záťah.
5. Nenechajte úplne vybité ani úplne nabité vozidlo v mraze V zime by ste sa mali úplne vyhýbať stavu, kedy by kapacita vašej batérie klesla pod 20 %. Ak necháte takmer vybitý elektromobil v mraze, v článkoch podbitej batérie môžu nastať chemické reakcie, ktoré ju môžu vážne poškodiť. Rovnako sa neodporúča nechať na mraze vozidlo s úplne nabitou batériou. Batéria bude mať dlhšiu životnosť, ak ju budete nabíjať na max 80 %.
6. Nabíjajte pomaly, ideálne doma alebo v práci Pomalé nabíjanie 7 alebo 11 kW na wallboxe, ktorý je dokonca vo vykurovaných priestoroch, je v zime najideálnejšie.
7. Jazdite plynulo Zbytočná prudká akcelerácia si z batérie ťahá energiu. Síce pri prudkom brzdení rekuperujete, v zime je takéto spomalenie obzvlášť nebezpečné a môže škodiť aj batérii. Ak je studená, silné nabíjanie pri brzdení jej neprospieva. Snažte sa jazdiť plynulo.
8. Kontrolujte pravidelne tlak v pneumatikách Chladné počasie môže mať na následok pokles tlaku v pneumatikách. To má najmä pri ťažších elektromobiloch za následok zvýšený valivý odpor, vyššiu spotrebu a teda skrátenie dojazdu.
KOĽKO TO STOJÍ?
Kde nabíjať a koľko vás vyjde cesta za lyžovačkou u nás či v Rakúsku? Vybrali sme tie najvyhľadávanejšie lyžiarske strediská, vytipovali nabíjacie lokality a vypočítali náklady na nabíjanie pri spotrebe 25 kWh/100 km.
K najobľúbenejším lyžiarskym strediskám na Slovensku aj v Rakúsku sa bežným elektromobilom s dojazdom 200 km dostanete bez problémov. Vďaka širokej sieti nabíjačiek ZSE Drive a ich roamingových partnerov bude vaša cesta nielen pohodlná, ale aj výhodná.
LYŽIARSKÉ STREDISKÁ – JASNÁ A VYSOKÉ TATRY
Pri ceste za lyžiarskymi zážitkami do Jasnej či Vysokých Tatier môžete využiť na nabíjanie tieto lokality ZSE Drive:
- ZSE PP Autobusová stanica Tatranská Lomnica (1x AC, 1x CHAdeMO, 1x CCS)
- ZSE PP AquaCity Poprad (1x AC, 1x CHAdeMO, 1x CCS)
- ZSE PP Štrbské Pleso 4x AC
- ZSE RK Kozí vŕšok (2x CCS Hypercharger + 1x AC)
A koľko vás to vyjde? S odporúčaným programom Partner s cenou 0,29 €/kWh pri AC a DC nabíjaní (pred cestou a v destinácii), a 0,39 €/kWh pri ultra nabíjaní (na diaľnici) je priemerná cena nabíjania 0,34 €/kWh.
Náklady na cestu sú cca 8,50 €/100 km, takže cesta z Bratislavy do Jasnej (292 km) vyjde vodičov elektromobilu spolu 49,60 €. Do Tatranskej Lomnice (345 km) sú náklady 58,60 €.
LYŽIARSKÉ STREDISKÁ – RAKÚSKO
Roamingový program ZSE Drive umožňuje využiť pevnú cenu 25 € za nabitie nezávisle od rýchlosti a načerpanej energie.
ZAUBERBERG SEMMERING
Výlet z Bratislavy do Semmeringu, vzdialeného 167 km, a naspäť zvládnete na 2 nabitia.
Stačí ak pred cestou nabijete v Bratislave a následne po 200 km využijete jednu z nabíjacích lokalít roamingových partnerov ZSE Drive:
-
- ÖAMTC Stützpunkt Wr. Neustadt (ÖAMTC Verbandsbetriebe GmbH) 150 kW Adresa: Neunkirchner Str. 200, Wiener Neustadt, AUT
- Ultra-Highspeed-Ladestation BILLA, Wiener Neustadt (SMATRICS GmbH & Co KG (CPO)) 8 x 300 kW Adresa: Gerasdorfergasse 31, Wiener Neustadt, AUT
Výpočet nákladov na cestu (334 km dokopy – tam aj späť): 1 x nabitie vozidla v Bratislave pred cestou, program Partner, cena 0,29€ / kWh, zostávajúcich 134 km = 9,70€; 1 x nabitie vozidla na spiatočnej ceste v Rakúsku kartou ZSE Drive, 200 km, cena 25€. Celkové náklady na cestu = 34,70 €
DACHSTEIN
Chystáte sa navštíviť o niečo vzdialenejší Dachstein? 740 km dlhý výlet zvládnete len s 3 nabíjaniami.
Prvé nabitie po 130 km odporúčame zrealizovať tu:
-
- ÖAMTC Stützpunkt Wr. Neustadt (ÖAMTC Verbandsbetriebe GmbH) 150 kW
Na druhé nabíjanie a prestávku na občerstvenie po ďalších 165 km sa môžete zastaviť na nabíjačkách IONITY:
-
- IONITY Trieben 300 kW
Pri ceste naspäť odporúčame nabitie po 170 km:
-
- IONITY St. Lorenzen 300 kW
Výpočet nákladov na cestu (740 km dokopy – tam aj späť): 3 x nabitie vozidla v Rakúsku kartou ZSE Drive v cene 25 € / 1 nabitie. Celkové náklady na cestu = 75 €
MÖLLTALER GLETSCHER
Ak vyrazíte za lyžovačkou do Molltaler Gletscher, celkovo prejdete 900 km a postačia vám 4 nabíjania.
Prvé nabitie po 130 km odporúčame zrealizovať tu:
-
- ÖAMTC Stützpunkt Wr. Neustadt (ÖAMTC Verbandsbetriebe GmbH) 150 kW
Druhé doplnenie energie je vhodné po 165 km:
-
- IONITY Trieben 300 kW
Lokalitu na nabíjanie nájdete aj priamo pred lyžiarskym strediskom:
-
- IONITY Eisentratten 300 kW
Pri ceste naspäť odporúčame zrealizovať rovnako 2 nabíjania na rovnakých miestach – po 200 km v Triebene a po ďalších 165 km vo Wiener Neustadt.
Výpočet nákladov na cestu (900 km dokopy – tam aj späť): 5 x nabitie vozidla kartou ZSE Drive v cene po 25 €. Celkové náklady na cestu = 125 €
ZÁVER
Bežným elektromobilom sa dá bez problémov dostať do viacerých obľúbených lyžiarskych stredísk s 20 – 30 min prestávkou po 200 km.
Náklady na nabíjanie so ZSE Drive pri ceste v rámci Slovenska sú nižšie ako u vozidiel so spaľovacím motorom.
Pri ceste v zahraničí so ZSE Drive sú náklady porovnateľné ako u spaľovákov.
Juraj Hrivnák
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.