SERVIS
Je alebo nie je potrebné zahrievať motor auta pred jazdou? Nemeckí odoborníci sa vyjadrili k odvekej otázke štartovania vozidiel
Zahriať či nezahriať?
Prečo je stále nevyhnutné zahriať motor pred jazdou?
Vydané Text: Redakcia (n)
Zimné počasie opäť nastupuje na scénu a s ním sa objavujú staré otázky týkajúce sa prevádzky vozidiel za takýchto podmienok.
Výrobcovia moderných spaľovacích vozidiel môžu tvrdiť, že zahrievanie pred jazdou je zbytočné, ale je to naozaj pravda?
Nemeckí odborníci teraz vysvetlili, prečo je stále nevyhnutné zahriať motor pred jazdou pri moderných autách.
Inzercia
Tohtoročné zimné obdobie pôsobí neobvykle
Po minuloročnom klasickom začiatku zimy, kedy sa jej príchod ohlásil už koncom októbra, a nasledovalo teplejšie obdobie, sme začali tento rok s pomerne mrazivým nástupom. Následne síce prichádza mierne oteplenie, avšak ranné zimy pretrvávajú.
Ak nemáte vyhrievanú garáž, v týchto dňoch sa mnoho z vás musí vydať na ranné cesty autom, ktoré je premrznuté až na kostru.
Tým sa vracia stará otázka: Je lepšie naštartovať studený motor a hneď vyraziť, alebo radšej počkať, kým sa motor poriadne zahreje?
Výrobcovia majú svoje dôvody
Výrobcovia moderných áut, ktorí sa snažia predovšetkým prezentovať svoje vozidlá ako čo najviac user-friendly, často odporúčajú prvú možnosť, teda naštartovať a ísť, ale realita je zložitejšia.
Podľa nemeckého motoristického časopisu nie je ani jedna rada úplne správna.
Olej s obvyklou viskozitou je ako studený tuhší, čo znamená, že nemá optimálne mazacie schopnosti – hoci aj v chladných podmienkach svoju funkciu spravidla naplní.
Existuje totiž optimálne rozmedzie prevádzkových teplôt, v rámci ktorých sa má automobil počas prevádzky pohybovať.
Kontraproduktívne prehrievanie
Dlhé prehrievanie na mieste môže byť kontraproduktívne, pretože moderné autá so vstrekovaním paliva môžu mať príliš bohatú zmes, čo vedie k vyššej spotrebe paliva.
Benzín sa tiež v praxi môže dostávať do oleja, čo spôsobuje jeho riedenie a zhoršuje mazacie vlastnosti.
Preto je zahrievanie motora na mieste dnes považované za neefektívne.
Nemeckí odborníci odporúčajú ľuďom sadnúť si do auta, naštartovať, pripútať sa, následne zľahka vyraziť a jazdiť mierne dovtedy, kým sa na prístrojovom paneli ručička ukazovateľa teploty (či už digitálna alebo analógová) ustáli na správnej prevádzkovej teplote.
Ako zarábať na vlastnom vozidle: Aktívny a pasívny príjem pre motoristov
Dekarbonizácia vracia motoru život. Ako sa robí a prečo by ste ju mali spraviť aj vy na svojom aute?
Zdroj: Němci vysvětlili, proč je u studeného moderního auta pořád nutné před jízdou zahřát motor