O elektromobilite so ZSE Drive
Elektrická budúcnosť nákladnej dopravy
Elektromobilita sa pomaly rozširuje aj nad rámec osobnej dopravy. Práve pri nákladiakoch môže dôjsť k najväčším úsporám.
Ako je na tom naša infraštruktúra?
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 12/2023
Vydané Text: Juraj Hrivnák
Podľa výskumov sa celosvetovo doprava podieľa na štvrtine emisií skleníkových plynov. Na tom majú nemalý podiel cestné vozidlá, kam patria aj dodávky a nákladiaky. Tie sa v rámci cestnej dopravy podieľajú na tvorbe 40 % emisií.
Kým podiel novo registrovaných osobných automobilov poháňaných elektrickou energiou raketovo stúpa, v oblasti nákladnej dopravy je nástup elektromobility pomalší. To sa však môže čoskoro zmeniť.
V hľadáčiku
Nákladné vozidlá prejdú denne často stovky kilometrov. Prirodzené obavy a argumenty proti elektromobilite v tomto segmente stavajú na krátkom dojazde, dlhých časoch nabíjania a chýbajúcej infraštruktúre. Prvé dva body sa dajú adresovať jedným argumentom: vodiči na dlhých cestách v Európe si musia po štyri a pol hodinách jazdy urobiť povinnú prestávku na odpočinok v trvaní 45 minút.
Za predpokladu, že existuje potrebná infraštruktúra, batériu elektrického nákladného vozidla je možné počas tejto prestávky nabiť bez toho, aby vodič strácal čas, pričom sa bude nabíjať dostatočne pomaly, aby batériu výrazne nezaťažovalo.
Technológia by to mala umožniť už v roku 2025, keď sa odhadovaná potrebná doba na nabitie batérie skráti práve na spomínaných 45 minút.
Čo sa týka infraštruktúry, tú má v hľadáčiku napríklad spoločnosť ZSE Drive. V súčasnosti ZSE Drive vo svojej verejnej nabíjacej sieti prevádzkuje viacero lokalít, ktoré je možné využiť aj na nabíjanie nákladného auta či kamiónu. Ide o lokality D4 Rovinka, Beladice, Tanker Čaradice, Kozí Vŕšok pri Ružomberku, Bratislava – Slovnaft Tuhovská, Bratislava – Petržalská tržnica, Roaming MB Panónska v Bratislave a Roaming Skukálek v Trnave a Rovinka. Tento zoznam sa bude, samozrejme, postupne rozširovať.
Nedávno boli prijaté nové zákony EÚ, ktoré zavedú verejné nabíjačky pre elektrické nákladné vozidlá v pravidelných intervaloch na hlavných/vedľajších ťahoch a vo veľkých mestách po celej Európe. Do roku 2030 musia európske vlády poskytnúť minimálne 3 600 kW nabíjacej kapacity pre nákladné vozidlá každých 60 km pozdĺž hlavných diaľnic EÚ a 1 500 kW nabíjacej kapacity pre nákladné vozidlá každých 100 km na vedľajších diaľniciach.
Prenájom nabíjačky
K rozšíreniu potrebnej infraštruktúry môžu prispieť aj samotní dopravcovia. Napríklad tým, že si vybudujú nabíjaciu stanicu priamo u seba v depe. Tu totiž dosiahnu najvýhodnejšie nabíjanie. Podľa dĺžky zastávky (nočné státie alebo vykládka/nakládka tovaru) je na tieto účely vhodné využívať nabíjacie stanice s výkonom od 50 kW do 400 kW.
Investícia do nabíjacej stanice je značná, preto ZSE Drive ponúka unikátnu službu, ktorá odstráni riziká z privysokej jednorazovej investície a umožní dopravcom bez väčšieho riskovania vyskúšať, ako sa im oplatí prechod na elektromobilitu, ako budú vyťažené nabíjacie stanice a získajú aj možnosť flexibilne reagovať na meniace sa potreby.
V prechodnom období, ktoré už osobné autá majú takpovediac za sebou, je to potrebný ústretový krok. Ide o možnosť prenajať si nabíjaciu stanicu. Zákazník platí iba za kabeláž a ističe. Nabíjacia stanica, zapojenie, prevádzka a servis sú v réžii ZSE Drive, pričom v cene má zákazník aj online služby a servis.
Potom už platí iba za prenájom nabíjacej stanice, rezervovanú kapacitu a samotnú spotrebovanú energiu.
Prečo práve elektrina?
Prechod na elektromobilitu je podľa ZSE Drive najefektívnejším spôsobom, ako ušetriť náklady a zároveň emisie CO2.
Vodíkový kamión je síce možné natankovať za 10 minút, ale to je ledva výhoda, keďže vodič musí aj tak stáť 45 minút. Elektrina navyše ponúka najvyššiu efektivitu využitia energie na pohon vozidla a vďaka tomu nižšie prevádzkové náklady. Tie sú pre porovnanie zhruba polovičné oproti nafte a až štvrtinové oproti syntetickým palivám či vodíku.
Juraj Hrivnák
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.