Fabien Goulmy z Renaultu: „Pracujeme na tom, aby ceny klesali!“
Fabien Goulmy je generálny riaditeľ spoločnosti Renault pre východný klaster. Na autosalóne IAA v Mníchove sme sa s ním rozprávali o novinkách značky Renault, o elektromobilite, cenotvorbe a ponuke produktov pre náš špecifický trh.
Vydané Text: Juraj Hrivnák
Máte perfektnú znalosť trhov strednej a východnej Európy. Ako vieme, k elektromobilite sa tu pristupuje veľmi opatrne a s veľkým množstvom otázok. Bude Renault používať na týchto trhoch inú stratégiu?
Myslím si, že stratégia môže byť rovnaká, ale rýchlosť adaptácie môže byť odlišná. Vždy dáme zákazníkovi dostatočne na výber vďaka širokej ponuke pohonných jednotiek cez značky Dacia a Renault – od tradičných motorov cez hybridy až po elektrické autá. Samozrejme, v niektorých krajinách bude prechod na elektrické autá určite rýchlejší ako v iných krajinách, ale celkovo očakávam, že príťažlivosť nových modelov Renault bude akcelerátorom prechodu na elektromobilitu vo všetkých krajinách. Má to dve roviny: Po prvé, fakt, že ponúkame napríklad batériu, ktorá umožňuje dojazd viac ako 600 kilometrov, priláka širšiu cieľovú skupinu, pre ktorú boli doteraz ponúkané dojazdy elektromobilov nedostačujúce. Druhý bod je, že máme veľmi silný dizajn. Prvým krokom po modeli Megane E-Tech bude Scenic, ktorý už v mnohých prípadoch spĺňa atribúty na to, aby bol jediným autom v rodine. Druhým krokom bude model Renault 5, ktorý bude mimoriadne atraktívnym menším a konkurencieschopným produktom. Ten určite taktiež dopomôže k zrýchleniu prechodu na elektrické autá, aj keď neočakávame, že tempo bude také ako v prípade Nórska, Fínska, či dokonca Francúzska. Uvidíme, budeme pripravení reagovať na potreby zákazníkov. Pre nás bude dôležité byť prítomní pri zmenách v rôznych oblastiach, pretože pre Renault bol vždy veľmi silný segment LCV (ľahké nákladné vozidlá). Sme číslo jeden v tomto segmente. A to je dobrý východiskový bod, pretože obchodní klienti sú nároční. Ak budeme dobrí v poskytovaní služieb, údržbe a sprevádzaní profesionálnych zákazníkov, mali by sme zrýchliť aj získavanie náročných zákazníkov osobných áut. Takže základnými výzvami sú pre nás rast podielu na trhu so značkou Renault a získanie segmentov C a D, kde sme boli posledné roky trochu slabší, ale kde bojujeme s veľmi silnými produktmi.
Spomínate, že Scenic otvára nové možnosti pre nových zákazníkov, ale zároveň ste spomenuli väčšiu batériu. S väčšou batériou prichádza vyššia cena a na tú zákazníci v našom regióne reagujú citlivo. Scenic bol dlhodobo známy ako auto, ktoré bolo nielen veľmi priestranné, ale zároveň za veľmi rozumnú cenu. To sa asi zmení, keďže vieme, koľko stojí Megane E-Tech. Takže čo s tým budete robiť? Pretože Renault bol doteraz rodinnou značkou, bol výrobcom pre všeobecné použitie. A teraz sa stáva viac dizajnovým výrobcom zameraným na špecializované segmenty. Budete sa vracať k zákazníkom, ktorí hľadajú hodnotu za svoje peniaze, ale nie v rovnakom rozsahu ako zákazníci značky Dacia?
Máte úplnú pravdu. Je to naozaj výzva a musíme bojovať, aby sme našli správnu rovnováhu. Zatiaľ nevieme, aká cena bude akceptovateľná pre uvedenie modelu Scenic na trh. Ale ako hovoríte, keďže ide o väčšie rodinné elektrické auto, bude drahšie ako iné typy motorizácii. Pracujeme však na tom, aby ceny postupne klesali. Odvádzame nemalú prácu v oblasti zlepšenia nákladov a dúfame, že časom dosiahneme aj výraznejšie úspory z rozsahu, aby sme napríklad model Renault 5 vedeli ponúknuť za skutočne atraktívnu cenu. Avšak nemôžeme byť iba rodinnou cenovo dostupnou značkou, snažíme sa aktualizovať na značku so silnejšími a atraktívnejšími produktami.
Takže cieľom modelu Renault 5 nie je iba vynikajúci dizajn, ale cieľom je aj urobiť ho cenovo dostupným, ako bol pôvodný Renault 5.
Áno, bude to auto segmentu B a teda musí byť cenovo dostupné.
Inzercia
Máte veľmi dobrý hybridný motor, ktorý poznáme z modelov Espace a Austral. Uvažujete o vytvorení auta, ktoré bude prirodzene cenovo dostupnejšie pre rodiny (niečo ako Scenic) s týmto pohonným ústrojenstvom?
Nemyslím si, pretože naša technológia – hybridná technológia – je podľa odborníkov najlepšia na trhu, ale aj niečo stojí. Našou technológiou sme dokonca prekonali špičkovú japonskú konkurenciu. A to nie je len tak. Má to svoju cenu a ak chceme modernizovať značku, musíme mať aj najlepšiu technológiu a rentabilne ju predávať. Renault je značka s jasnou stratégiou. Avšak nezabúdajme, že tu máme aj značku Dacia práve preto, aby sme vedeli uspokojiť ľudí, ktorí vyhľadávajú dostupnejšie produkty alebo ktorí nepotrebujú za každú cenu najmodernejšie technológie. Dacia je úžasná značka s úžasným postavením.
Nemyslíte si, že existuje priestor niekde medzi tým, kam by ste mohli zaradiť niektoré produkty? Hovoríme o výrazných extrémoch – Scenic, ktorý je veľmi technologický, veľmi orientovaný na dizajn. A potom máte značku Dacia, ktorá je pekná, ale zas jasne zameraná na náklady.
Myslím si, že Dacia sa tiež trochu vyvinie, najmä s novým modelom Duster a s Bigster. Takže sa snaží pokryť aj širší segment a práve miesto, ktoré spomínate.
Ako veľmi sa obávate nových startupov? Ako veľmi beriete do úvahy ich konkurenciu?
Mám rád konkurenciu. Konkurencia je stimuláciou. Ak začnete mať strach z konkurencie, robíte to správne. A viete, dokonca aj veľmi známe odvetvia majú nových hráčov. Dám vám dva príklady: v odvetví telefónov ste mali Apple, ktorý priniesol naozaj nový koncept, a v prípade vysávačov na prach spomeniem Dyson. Prišli do zabehnutého prostredia s technológiou a inováciou, a nakoniec z toho prosperovali všetci, čo naskočili na novú vlnu. Takže OK, súťažme! Prineste nám súperov, pozrime sa, čo robia a pozrime sa, či sa z toho niečo môžeme naučiť a robiť to ešte lepšie. Je to stimulujúce! Nemám s tým žiadny problém.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!