SERVIS
Čo sa stane so všetkými použitými batériami v autách? Tie nové vydržia oveľa dlhšie, ako sa očakávalo
Problém s veľkým množstvom nepoužiteľných batérií nakoniec nie je tak pálčivý, ako kritici spočiatku avizovali.
Nové generácie batérií vydržia oveľa dlhšie, ale otázku ich ďalšieho života je stále potrebné zodpovedať.
Kuriózne je, že používaná batéria dnes môže byť drahšia ako tá čisto nová od automobilky.
Vydané Text: Redakcia (s)
Rýchly vzostup elektrických vozidiel vyvoláva obavy o to, kde nájdeme suroviny na výrobu toľkých batérií a čo s nimi budeme robiť, keď už nebudú použiteľné.
Obe otázky si vyžadujú fundované odpovede, ale zdá sa, že druhá sa nestane problémom tak skoro, ako si mnohí ľudia myslia – a pravdepodobne to vôbec nebude taký vážny problém.
Recyklácia batérií môže byť ťažká, ale ich opätovné využitie pre menej náročné účely, známe ako „druhý život“, je oveľa jednoduchšie a malo by to vyriešiť mnoho ďalších problémov.
Nepochybné je, že objem použitých batérií z elektrických áut, s ktorými sa bude treba vysporiadať, sa nakoniec stane obrovským. Elektrické vozidlá v súčasnosti predstavujú 16 percent svetového trhu a predpokladá sa dramatický rast v Európe a Číne. Keď pridáme batérie pre autobusy, nákladné vozidlá a motocykle, svet vyrába batérie s ohromujúcou rýchlosťou, ktorú bude treba nakoniec riešiť.
Slovenská verzia príspevku od Stephena Luntza na IFLScience.
Batérie nakoniec vydržia dlhšie, než sa očakávalo
Prvým omylom je však to, ako rýchlo sa tento problém stane vážnym. Doba života batérie elektrického auta kedysi bola 5 rokov. Po tom, ako sa v roku 2021 predalo 6,7 milióna elektrických áut (presahujúc 5 percentnú hranicu), mohli by sme očakávať obrovský objem odpadu už čoskoro. Avšak batérie napokon vydržia dlhšie, ako sa očakávalo, a preto sa zdá, že v väčšine prípadov je realistické očakávať výmenu až po 8 až 10 rokoch. A nové technológie by mohli tento čas ešte predĺžiť.
Avšak to len odkladá problém. Ak sa zvolí zrejmé riešenie – recyklácia batérií na suroviny – je zrejmé, že sme od toho ešte ďaleko. Svetská úroveň recyklácie menších batérií na telefóny a notebooky nie je povzbudivá. V roku 2021 BBC informovala, že len približne 5 percent batérií sa v súčasnosti recykluje. Väčšina batérií zatiaľ nie je navrhnutá tak, aby umožňovala jednoduché recyklovanie prostredníctvom rozobratia a separácie.
Akumulátory v elektrických vozidlách musia fungovať takmer na svojej pôvodnej kapacite. Ak batéria auta dokáže uchovávať len 70 percent svojej pôvodnej energie, je obmedzená vzdialenosť, ktorú môže prejsť pred ďalším nabíjaním.
Nie je praktické pridať ďalšie batérie na obnovenie pôvodného dojazdu. To ale neplatí pre hromadné skladovanie elektrickej energie.
Druhý život batérií je dobrý koncept, ale má aj nedostatky
Batérie druhého života, používané pre skladovanie elektrickej energie v sieti, môžu počas poludnia zbierať slnečnú energiu, ktorá sa neskôr využije počas večerného špičkového dopytu. Ak počas svojho pôsobenia v elektrickom vozidle stratia tretinu svojej kapacity, existuje jednoduché riešenie: použiť tri batérie tam, kde by ste inak použili dve.
Aj v tomto koncepte stále vyvstávajú niektoré prekážky: Banky batérií fungujú najlepšie, keď sú čo najviac podobné, či už zložením alebo spôsobom ich použitia. Spoločnosti preto skúmajú spôsoby testovania a triedenia batérií, aby ich mohli čo najefektívnejšie kombinovať.
Vyzerá to ako jeden z ľahších problémov na vyriešenie, ale ani nájdenie spoľahlivého riešenia nemusí byť odpoveďou na otázky týkajúce sa dlhodobého skladovania batérií.
Batérie druhého života pravdepodobne nevyriešia problém dlhodobého skladovania obnoviteľnej energie na týždne, keď sú slnečné svetlo a vietor slabé. Očakáva sa, že na dosiahnutie 100-percentnej uhlíkovej neutrality sietí budú potrebné rôzne ďalšie technológie. Batérie druhého života môžu dramaticky znížiť spotrebu fosílnych palív používaných na výrobu elektrickej energie.
Použité batérie drahšie ako nové?
Momentálne priemysel čelí problému nedostatku znehodnotených batérií, skôr než problému príliš veľa batérií, pričom dopyt tlačí ceny nahor.
Cena batérií druhého života nedávno presiahla cenu nových batérií priamo z továrne pre autá – ťažko uveriteľný stav, ktorý je však výsledkom viacerých faktorov, napríklad vysokých nákladov na ich prepravu a regeneráciu.
Spoločnosti, ktoré dúfali, že vo svojom biznis modeli využijú na skladovanie energie v použité batérie, musia o tieto batérie bojovať s ich využitím v lodnom priemysle, izolovaných domoch a s kupujúcimi ojazdených áut s krátkymi dojazdmi.
Úloha pre naše deti
Je možné predpokladať, že nakoniec sa batérie stanú tak preťaženými, že nebudú vhodné ani pre druhý, ani pre tretí život.
Vtedy bude recyklácia jedinou možnosťou, ale keďže sa očakáva, že väčšina batérií druhého života vydržia podstatne dlhšie ako v automobile, tento deň je ešte veľmi vzdialený. Konštatovanie, že problém s batériami ponechávame na nasledujúce generácie, sa tak stáva zodpovedajúce realite.