DOPRAVNÁ PORADŇA

Môžem dostať pokutu za rýchlosť už jeden meter za značkou obce?

Môžu policajti merať rýchlosť hneď za značkou obce? Je vyhradený úsek, počas ktorého je čas na spomaľovanie? Odpovedáme v našej Dopravnej poradni.

Aktualizované
Vydané  Text: 

Keď šoférujete, zvyknete po dopravnej značke s maximálnou dovolenou rýchlosťou napríklad na 50 km/h znížiť rýchlosť okamžite alebo zotrvačnosťou necháte vozidlo spomaliť až na túto rýchlosť? Existuje nejaký štandard, do akej vzdialenosti po takejto značke musíme ako motoristi spomaliť a po ktorej nám už hrozí regulérna pokuta za rýchlosť?

Na tieto otázky odpovedáme v našej Dopravnej poradni, čítajte ďalej.

Zákon chce od nás jedno aj druhé

Ak nám ide o bezpečnosť pri jazde autom alebo motocyklom, mali by sme znižovať rýchlosť postupne a bezpečne, aby ste neohrozili seba ani ostatných účastníkov cestnej premávky.

Nechať vozidlo spomaliť zotrvačnosťou až na požadovanú rýchlosť je obvykle bezpečnejšie a plynulejšie než okamžité brzdenie.

Ak by ste to chceli mať čierne na bielom, takúto možnosť ponúka priamo Zákon o cestnej premávke. V zmysle § 4 ods. 2) písm. l) vodič nesmie znížiť náhle rýchlosť jazdy alebo náhle zastaviť, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky.

Zároveň však platí § 16 ods. 5), ktorý uvádza, že vodič nesmie prekročiť najvyššiu dovolenú rýchlosť jazdy vozidiel určenú dopravnou značkou alebo dopravným zariadením.

Štandardná vzdialenosť, v ktorej by ste mali dosiahnuť novú rýchlosť po prechode značky s maximálnou dovolenou rýchlosťou, nie je stanovená v legislatíve, čo znamená, že platnosť danej regulácie, v tomto prípade rýchlosti v jazde, je okamžite za dopravnou značkou.

V praxi to znamená, že ak vidíme dopravnú značku regulujúcu maximálnu rýchlosť napríklad na 50 km/h a my jazdíme rýchlosťou 90 km/h, mali by sme v dostatočnom časovom predstihu začať plynule spomaľovať práve tak, aby sme v okamihu prejazdu okolo značky už mali adekvátnu rýchlosť.

Inzercia

Že to je tak svedčia policajné hliadky merajúce rýchlosť vozidiel práve tesne za takýmito dopravnými značkami.

Polícia a obec môžu použiť rôzne metódy na kontrolu rýchlosti, ako sú statické rýchlostné radary, ručné meranie rýchlosti alebo meracie zariadenia v policajnom vozidle počas jazdy.

Rýchlosť by ste mali dodržiavať na celom úseku cesty, kde je platná konkrétna dovolená rýchlosť, teda až po reguláciu vyplývajúcu z ďalšej značky, ktorá dovolenú rýchlosť mení, alebo k najbližšej križovatke.

Porušenie povolenej rýchlosti vás môže postihovať pokutou alebo inými sankciami v súlade s miestnymi predpismi o cestnej premávke. O pokutách ukladaných v blokovom konaní sme písali už viackrát v našej sekcii POKUTY alebo aj v tomto príspevku: Dostanete ich za rýchlosť, státie aj bránenie v jazde. Aktuálny sadzobník pokút ukladaných políciou v blokovom konaní (2023)

Opačný prípad: ako rýchlo musíme zrýchliť? Napríklad na diaľnici.

V praxi sa vyskytujú aj situácie, kedy je potrebné dodržať minimálnu dovolenú rýchlosť, obyčajne je to na diaľnici.

Ak to nie je dopravnými značkami regulované inak, na diaľnici nesmiete jazdiť pomalšie ako rýchlosťou 80 km/h (podľa § 35 ods. 1). To znamená, že ak motorové vozidlo nemá v osvedčení o evidencii, takzvanom techničáku, najvyššiu rýchlosť aspoň 80 km/h, na diaľnicu nesmie. Cestu pre motorové vozidlá (rýchlostné cesty) môžu používať len vodiči motorových vozidiel s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou najmenej 60 km/h.

Mnohé staršie alebo slabšie mestské automobily síce dosahujú rýchlosť na úrovni rýchlostného limitu na diaľnici (napr. nová Dacia Spring jazdí max. 130 km/h), ale akcelerácia na rýchlosť aspoň 80 km/h im trvá aj desať alebo viac sekúnd. Zvlášť vtedy, ak vodič nie je celkom zručný.

Otázka znie, ako je to s vjazdom na diaľnicu – musíme hneď už prekonaní dopravnej značky diaľnice ísť aspoň 80 km/h alebo poskytuje zákon určité tolerancie?

Možno vás poteší, že táto tolerancia existuje priamo v Zákone o cestnej premávke.

Podľa § 35 ods. 4) platí nasledovné:

Rýchlosť jazdy podľa odseku 1 (min. 80 km/h) sa nevzťahuje na vodiča motorového vozidla vchádzajúceho na diaľnicu, vychádzajúceho z diaľnice, pri súbežnej jazde a v iných prípadoch, ak je to potrebné z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.

Rýchlosť jazdy podľa odseku 1 (min. 80 km/h) sa nevzťahuje ani na vodiča motorového vozidla použitého pri vykonávaní činností spojených so správou a údržbou diaľnice, s odťahovaním vozidiel a činností spojených so záchranou života, zdravia a majetku a na vodičov kolóny vozidiel ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov a ozbrojených zborov.

Na záver dodajme, že ak vodič motorového vozidla počas jazdy zistí na vozidle alebo na náklade chybu, pre ktorú nemožno dosiahnuť na rovine rýchlosť aspoň 80 km/h, musí diaľnicu opustiť na najbližšom výjazde; to neplatí, ak sa pred výjazdom z diaľnice nachádza parkovisko, kde musí vozidlo odstaviť.

Ďalej platí, že vodičovi motorového vozidla je na diaľnici zakázané zastavenie a státie, otáčanie, cúvanie a vchádzanie na stredný deliaci pás vrátane miest, kde je pás prerušený.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia