SERVIS / ELEKTROMOBILY

5 tipov, ako predĺžiť dojazd vášho elektromobilu

Obavy pri kúpe elektrického auta sú spojené najmä s dlhými trasami. Batérie v najnovších modeloch však na jedno nabitie zvládnu až 500 km. Pri priemernej dĺžke jednej cesty autom, ktorá je 16 km, tak dokážu na jedno nabitie prejsť túto trasu niekoľkokrát za týždeň. S našimi tipmi sa vám navyše ešte podarí dojazd o niečo viac predĺžiť.

Vydané  Text: 

1. Jazdite pomalšie

Samotná rýchla jazda nie je pre elektromobily žiadny problém. Vyhýbajte sa najmä prudkému pridávaniu rýchlosti. Čerpá totiž energiu z batérie oveľa rýchlejšie ako postupné zrýchľovanie alebo udržiavanie stabilného tempa. Rovnako sa vyvarujte náhlemu spomaľovaniu.

Nesnažte sa však za každú cenu zrýchľovať alebo spomaľovať. Zásada plynulej jazdy bez zbytočného zrýchľovania a prudkého brzdenia sa vzťahuje najmä na jazdu strmým terénom. Tam vás môže lákať zrýchľovanie do kopca a následné prudké brzdenie. Síce rekuperácia pracuje na plné obrátky a niečo z energie zachráni, no značne viac pri takýchto manévroch z nej spotrebujete.

2. Nabíjajte správne

Najpríťažlivejší spôsob dopĺňania „šťavy“‘ do elektroauta je rýchlonabíjanie. To ponúka DC konektor, ktorý dokáže do niekoľkých minút nabiť novšie modely. Síce s ním ušetríte veľa času, radšej sa mu vyhnite a používajte ho len v núdzi. Vysoké napätie v nabíjacích staniciach s DC konektormi ničí spoje v batérii, a tým znižuje jej životnosť.

Ak chcete udržiavať batériu dlhodobo v dobrej kondícii, nabíjajte auto s AC prípojkami. Hoci klasické konektory nabíjajú auto dlhšie, osem rokov štandardného používania by vám však malo ušetriť 10 % kapacity batérie. Pomalšie nabíjanie pri nových modeloch stále trvá len o niekoľko minút naviac.

Zdroj: pexels.com / Kindel Media

3. Žiadny Sibír ani Sahara

Extrémne horúčavy alebo chlad ovplyvňujú elektrické autá pre reguláciu teploty batérie. Systémy používané v týchto vozidlách udržiavajú batériu v optimálnej prevádzkovej teplote a tým ju vybíjajú. V lete ušetrite energiu tým, že sa budete vyhýbať parkovaniu na slnečných parkovacích miestach. Pár minút na tomto mieste vám auto nevybije, celodenné vyhrievanie na slnku by ste však na dojazde jednoznačne pocítili. V zime stačí optimalizovať používanie vyhrievania.

Pri teplom počasí a nedostatku parkovacích miest je najlepším riešením nechať auto v nabíjacej stanici. Vaše auto si cez ňu dokáže regulovať teplotu batérie.

4. Sledujte percentá

To, že baterku svojho auta nenecháte vybiť na nulu, by malo byť zrejmé – nechcete predsa zostať stáť na polceste do cieľa. Nečakaná zastávka na okraji cesty však nie je jediný dôvod, prečo si dávať na percentáž pozor. Takéto vybíjanie, ako pri všetkej elektronike, výrazne škodí kapacite batérie. Typy batérií, ktoré sú používané v elektrických vozidlách totiž najlepšie fungujú v rozpätí 20 až 80 percent. Každé nabitie nad 80 % totiž uberá batérii z celkovej kapacity. Tieto malé úpadky výkonu po čase ovplyvnia dojazd auta.

Nabíjanie elektrických vozidiel doplna je pri starších modeloch vážny problém. Výrobcovia novších modelov si s tým šikovne poradili. Elektromobily si samy regulujú rýchlosť nabíjania. Čiže ak sa blíži k plnej kapacite, auto jednoducho spomalí nabíjanie.

5. Dajte batérii pauzu

Každý potrebuje občas oddych, to isté platí aj pre batérie v elektrických autách. Ak ste práve zastavili po dlhšej trase a hneď svoje vozidlo nabíjate, robíte chybu. Aj v tomto prípade sa batéria poškodzuje následkom vyššej teploty, ktorú by ste mali pred nabíjaním nechať aspoň trochu klesnúť.

Doprajte mu pauzu aj od zbytočného pripojenia na zdroj. Ak energia ešte neklesla na 20 %, ušetríte nielen peniaze, ale aj životnosť batérie. Elektroautá nemajú aj pri takejto percentáži problém s bežnou prevádzkou. Ak sa však chystáte na dlhšiu trasu, nabíjanie radšej neodkladajte.







Inzercia

Inzercia