SERVIS
Určite vám dali v servise správny olej? Pýtali sme sa odborníka aj špecifiká olejov pre hybridné autá
Ako si vybrať olej pre svoje auto? Kvalitný motorový olej predlžuje životnosť motora a pomáha znížiť náklady na jeho budúcu údržbu a servis. Ako teda správne vybrať motorový olej pre svoje auto, prípadne kedy ho doplniť?
Vydané Text: Erik Stríž
1. PRAVIDELNÁ VÝMENA OLEJA JE ZÁKLAD
Dĺžku výmenného intervalu vždy stanovuje výrobca konkrétneho vozidla. Olej sa obvykle mení v časovom intervale 1 – 2 roky alebo po najazdení 15 000 – 30 000 km. Výmenný interval je stanovený na základe interných skúšok a testov výrobcu vozidla. Ak si nie ste istí, aký motorový olej použiť alebo po koľkých kilometroch ho vymeniť, odporúčame vám navštíviť autorizovaný servis, kde vám odborne poradia.
2. AKO ZVOLIŤ VHODNÝ OLEJ?
Pri výbere motorového oleja sa riaďte pokynmi výrobcu. Špecifikáciu motorového oleja pre svoje auto nájdete:
- v návode či príručke na obsluhu vozidla,
- v servisnej knižke.
S vhodným výberom vám dozaista pomôže aj značkový servis. Pri výbere vhodného oleja sa držte normy odporúčanej výrobcom pre vaše auto (napr.: VW504.00/507.00; PSA B71 2290; RN720 atď.) a odporúčaného viskozitného rozsahu SAE (napr.: 0W-20; 5W-30 atď.), ak je uvedený
Inzercia
3. PRAVIDELNÁ KONTROLA OLEJA V MOTORE
Odporúčame pravidelnú kontrolu množstva oleja, aby ste odhalili prípadnú vyššiu spotrebu oleja. Pri kontrole množstva motorového oleja musí auto stáť na rovine. V prípade, že pred kontrolou motor bežal, odporúčame počkať približne 2 minúty, kým olej stečie do olejovej vane. V prípade studeného oleja môže byť stečenie oleja do vane trvať dlhšie. Výška hladiny oleja (množstvo) sa kontroluje ručne alebo elektronicky:
- Ručne (odmerka na motore) Pri ručnom meraní vytiahneme olejovú odmerku z motora, utrieme ju a zasunieme späť do motora na cca 3 sekundy a znovu ju vytiahneme. Hladina oleja by mala byť medzi minimom a maximom na odmerke, ideálne bližšie k maximu (pre rezervu).
- Elektronicky (senzor množstva motorového oleja) Pri elektronickom meraní sa množstvo oleja v motore väčšinou graficky ukazuje na displeji palubnej dosky, presný postup závisí od konkrétneho typu vozidla.
4. AKO OLEJ DOPLNIŤ DO VOZIDLA
Olej doplníte do motora nalievacím otvorom (obvykle označený znakom olejničky) na úroveň maxima na olejovej odmerke – nie viac. Olej na doliatie vyberieme podľa rovnakých parametrov a zásad ako pri výmene. Ideálne rovnaký, aký už je v motore. Ak to nie je možné, druhé najlepšie riešenie je použiť oleje, ktoré majú rovnaké továrenské schválenie (OEM approval) a poprípade zodpovedajú výrobcom vozidla schváleným viskozitným rozsahom SAE. Technicky ich je možné ľubovoľne miešať. Niekedy sa môže stať, že nutne potrebujeme doliať olej a nemáme k dispozícii žiadny výrobok, ktorý spĺňa požadovanú továrenskú normu alebo viskozitný rozsah. Čo potom? V tomto prípade môžete na doliatie použiť akýkoľvek príbuzný olej, kde sa odporúča dodržať aspoň požiadavku na:
- tzv. low saps olej (norma ACEA Cx) pre vozidlá vybavené FAP fi ltrom,
- štandardný popolnatý olej (ACEA Ax/ Bx; API Sx/Cx) pre vozidlá bez FAP fi ltra,
- predpísaný letný viskozitný rozsah SAE (napr. xW-30).
V prípade ozajstnej núdze môžete použiť akýkoľvek olej, aký máte k dispozícii. Dôvodom je, že akýkoľvek olej v motore je totiž lepší než žiadny olej.
5. VYBERTE PREVERENÚ ZNAČKU OLEJA
Teraz už viete, podľa akých požiadaviek by ste mali vybrať vhodný olej pre svoje auto. Dôležitú rolu však hrá aj značka. S ohľadom na prísne požiadavky zmienených továrenských testov výrobcovia neznámych značiek a podozrivo lacných produktov často lživo uvádzajú splnenie továrenských špecifikácií alebo priamo vlastníctvo továrenského schválenia (OEM approval). Na rozdiel od týchto značiek sú renomovaní výrobcovia schopní doložiť továrenské schválenia konkrétnych výrobcov vozidiel a motorov, ktoré garantujú splnenie týchto náročných požiadaviek. TotalEnergies má za sebou viac než 50 rokov vývoja a výskumu nielen v oblasti automobilových olejov, ale aj spoluprácu s výrobcami vozidiel pri vývoji nových typov mazív pre moderné motory. Nemožno nespomenúť vývoj a výrobu mazív pre vrcholový motošport, ako aj spoluprácu s poprednými výrobcami priemyselných zariadení, nákladných, stavebných a poľnohospodárskych strojov. A to je už solídna referencia.
Odborník radí: Pri voľbe oleja dodržujte továrenské normy!
Pavel Universal, technik TotalEnergies pre ČR a SR, technická podpora pre automobilové a letecké mazivá
Pri voľbe oleja do vášho auta nestačí dodržať viskozitu, treba dodržiavať aj vyžadované schválenie výrobcu automobilu. Výrobcovia, prípadne ich motory, majú totiž špecifické požiadavky na oleje vychádzajúce z ich rozdielnej konštrukcie, použitých materiálov a podobne. Na základe týchto požiadaviek jednotlivé automobilky motorové oleje vyvíjajú a testujú. Napríklad požiadavky normy VW 504.00/507.00, PSA B71 2290 alebo Renault RN 720 sú veľmi špecifické a tieto oleje obvykle spĺňajú iba túto konkrétnu alebo príbuznú normu a sú teda určené výlučne pre konkrétne motory spomínaných značiek. Naopak, norma Mercedes MB 228.51 nie je taká individuálna a spĺňa ju väčšina bezpopolnatých (low saps) olejov viskóznej triedy SAE 5W-30. Z týchto dôvodov nie je technicky možné, aby jeden olej splnil požiadavky všetkých výrobcov vozidiel a ich normy.
Taktiež by som rád upozornil na zásadný rozdiel v schváleniach olejov – továrenských normách. Ak je na obale alebo technickom liste uvedené Approval (schválenie) a je uvedená konkrétna norma, napríklad VW 504.00/507.00, potom to znamená, že tento olej tohto konkrétneho výrobcu testovala priamo automobilka a spĺňa všetky výkonové požiadavky uvádzanej normy. Tu máte úplnú istotu, že bude fungovať v celom rozsahu pracovných teplôt, že má zodpovedajúcu aditiváciu a poskytne maximálnu ochranu vášmu motoru. Ak je na obale napísané „Meets the requirements“ (spĺňa požiadavky), potom tento výrobok nemá továrenské schválenie, pravdepodobne nebol testovaný konkrétnou automobilkou a záleží iba od solídnosti výrobcu oleja či daný olej naozaj spĺňa všetky spomínané požadované parametre a normy. Oleje sú totiž veľmi špecifické aj v závislosti od typu paliva či emisnej normy daného motora. Každý typ pohonu má svoje požiadavky.
Moderné benzínové motory si okrem iného vyžadujú aj ochranu proti LSPI a iné detergentné a disperzantné aditíva než dieselové motory. Motory vybavené filtrom pevných častíc (dnes už aj benzínové) vyžadujú takzvané bezpopolnaté (low saps) oleje. Pri hybridných vozidlách je požiadavka napríklad na rýchly nábeh mazania, keďže sa motor často vypína a štartuje, často aj pri nízkych teplotách oleja. Preto výrobcovia automobilov pre tieto motory odporúčajú nízkoviskózne oleje SAE 0W-20, ale už aj 0W-6, 0W-12 či dokonca 0W-8.
Pri voľbe oleja do vášho auta dôsledne dodržujte vyžadované normy a schválenia, inak môže dôjsť k poškodeniu systému redukcie emisií vášho auta (katalyzátor, filter pevných častíc), alebo nadmerné opotrebovanie motora či jeho komponentov.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk