INTELIGENCIA NA KOLESÁCH. Nový Mercedes-Benz Triedy E je festivalom technológií
Trieda E je tu s nami už 75 rokov a za ten čas sa z nej stalo synonymum auta pre podnikateľov. A to je kompliment sám o sebe.
Znamená, že vždy dokázala spoľahlivo plniť náročné úlohy ľudí, pre ktorých je čas najvzácnejšia komodita. Novinka ho chce zákazníkom šetriť tým, že bude efektívnym a inteligentným spoločníkom schopným nielen previezť vás z bodu A do bodu B.
Vydané Text: Juraj Hrivnák
Mercedes-Benz Trieda E. Napriek tomu, že nejde o vlajkovú loď značky, je to veľmi silný pojem. Jej história a rokmi získaný imidž sú veľmi rôzne – od auta, v ktorom trávia hodiny úspešní podnikatelia, cez luxusný rodinný automobil, až po najlepšie auto pre profesionálnych šoférov a vodičov taxi služieb.
Trieda E nikdy nepatrila medzi lacné autá, a predsa patrí medzi najobľúbenejšie, ktoré na streche nosia typické žlté označenie. Profesionálni vodiči totiž rýchlo zistili, že hodnota investovaná do kvalitného náradia sa im vráti a Trieda E tak patrí na vrchol spoľahlivosti. Doteraz jazdia perfektné exempláre s nájazdom cez 1 milión kilometrov!
Nová Trieda E je opäť stvorená tak, aby bola spoľahlivým spoločníkom svojej posádky. A to doslova. Už nejde len o metaforu, ale auto, ktoré naozaj vďaka použitiu umelej inteligencie dokáže odbremeniť vodiča od mnohých úkonov a umožňuje mu tak tráviť čas v aute efektívnejšie a zároveň v maximálnom bezpečí a plnom komforte.
Inzercia
Trieda E je festivalom technológií, ale zároveň nezabúda na podstatné vlastnosti, ktoré z nej robia dobré auto. Prepracovaný podvozok, skvelá aerodynamika a najmodernejšie pohonné jednotky každého druhu sú základom toho, aby auto dobre jazdilo. Priestor v kabíne, dielenské spracovanie, poctivé materiály a pohodlné sedadlá sľubujú posádke komfortné cestovanie.
A potom prichádza nadstavba, ktorá je taká charakteristická pre značku Mercedes-Benz. A najlepšie vynikne, keď sa zotmie. Ocitnete sa totiž v kabíne, ktorá je krásne presiaknutá náladovým osvetlením. To môže teraz dokonca dotvárať váš hudobný zážitok. Teraz ho precítite až tromi zmyslami: hudobné skladby a zvuky fi lmov alebo aplikácií môžete počuť (na želanie s technológiou Dolby Atmos®), cítiť (prostredníctvom taktilných meničov voliteľne dodávaného 4D obklopujúceho ozvučovacieho systému Burmester®) a najnovšie aj vidieť.
Vizualizácia prebieha na svetelnom páse aktívneho náladového osvetlenia (mimoriadna výbava). V Triede E je tento proces prvýkrát kontinuálny. Napríklad rýchle sekvencie zvukov môžu vyvolať rýchle zmeny svetla a plynulé rytmy môžu vytvárať jemne sa prelínajúce svetelné atmosféry.
Za špeciálnu zmienku stojí použitie umelej inteligencie, ktorá pozoruje opakujúce sa správanie vodiča v rôznych situáciách (rutiny) a časom ho automatizuje. Pri štarte novej Triedy E môžu zákazníci využívať predlohy (Templates) štandardných rutín. Okrem toho majú možnosť vytvárať si vlastné rutiny. Cestujúci môžu pritom vzájomne prepojiť viaceré funkcie a podmienky. Napríklad ak je teplota v interiéri nižšia ako 12 stupňov Celzia, zapnúť vyhrievanie sedadiel a náladové osvetlenie nastaviť na teplú oranžovú farbu. Upokojujúce zvuky, mobilizujúca masáž, aktivujúce svetlo – výrobca vozidiel Mercedes-Benz ponúka obsiahly wellness program s rozmanitými programami KOMFORT ENERGIZING, ako aj individuálnymi odporúčaniami funkcie KOUČ ENERGIZING.
V Triede E má premiéru program proti kinetóze systému KOMFORT ENERGIZING, ktorý dokáže pomôcť postihnutým cestujúcim zmierniť príznaky nevoľnosti. Trieda E sa predstavila už aj ako kombi, ktoré v štandardnej výbave ponúka vzduchové odpruženie zadnej nápravy.
Ložný priestor štandardne poháňaných verzií má v základe objem 615 litrov a možno ho rozšíriť až na 1 830 litrov. Model s hybridným pohonom dobíjateľným zo siete (plug-in hybrid) má objem ložného priestoru 460 až 1 675 litrov a aj jeho ložný priestor má rovné dno.
Nová generácia špičkového modelu Mercedes-Benz Trieda E príde na náš trh na jeseň.
Pre viac informácii o novinke navštívte webovú stránku modelu alebo autorizovaného partnera predaja značky Mercedes-Benz.
Sedan par excellence
Dlhá kapota, krátky predný previs, dozadu posadená kabína a trojpriestorová karoséria.
Klasické krivky, ktoré nikdy nevyjdú z módy, dostali moderné prvky a sú aerodynamicky optimalizované tak, aby sa Trieda E prerezávala vzduchom ticho a bez námahy.
- Dvojdielne zadné svietidlá s LED s novým obrysom a špeciálnym dizajnom: vzhľad hviezdy v obidvoch častiach svietidiel ponúka špeciálny denný a nočný dizajn.
- Riadenie zadnej nápravy v rozsahu 4,5° (za príplatok) zmenšuje priemer otáčania až o 90 cm.
- Zapustené kľučky dverí zlepšujú aerodynamiku (cw = 0,23) a znižujú hluk. Pri aeroakustickom vývoji použil výrobca vozidiel MercedesBenz takmer 500 mikrofónov.
- O 2 cm dlhší rázvor pre viac priestoru v kabíne.
- Štvorprvková náprava vpredu, päťprvková vzadu. Na želanie technický balík obsahujúci podvozok so vzduchovým pružením AIRMATIC s kontinuálne nastaviteľným tlmením ADS+ a riadením zadnej nápravy.
- Do vozidla sa dostanete aj prostredníctvom Digitálneho kľúča cez zariadenie iPhone alebo Apple Watch. Digitálny kľúč možno zdieľať až so 16 osobami.
- Sériovo LED svetlá, na želanie svetlomety DIGITAL LIGHT bez alebo s funkciou projekcie.
- Osvetlený rám masky chladiča je súčasťou mimoriadnej výbavy. Maska môže mať klasický alebo progresívny dizajn v závislosti od línie výbavy.
Pod kapotou
Trieda E prichádza s pestrou ponukou pohonov, aby vyhovela každému typu šoféra.
Od benzínových a naftových mild-hybridov s výkonnejším integrovaným štartovacím generátorom (teraz 17 kW a 205 Nm) s náhonom na zadné alebo všetky štyri kolesá (E 200, E 220 d, E 220 d 4MATIC), až po plug-in hybridy štvrtej generácie (E 300 e, E 300 e 4MATIC, E 400 e 4MATIC). Vďaka tomu pokrýva Trieda E širokú škálu výkonov od 145 kW (197 k) pri modeli E 220 d až po 280 kW (380 k) v plug-in hybridnom modeli E 400 e 4MATIC. Pri plug-in hybridoch je mimoriadne zaujímavý dojazd na čisto elektrickú energiu, ktorý sa vďaka 25,4 kWh rýchlonabíjateľnému akumulátoru (DC nabíjanie 55 kW, AC nabíjanie 11 kW) pohybuje okolo hodnoty 100 km. A z našich skúseností vieme, že to nie je iba papierový údaj!
Pohlcujúci zážitok
Kabína nového modelu Mercedes-Benz Trieda E je miesto, ktoré do hry zapojí všetky vaše zmysly.
Trieda E je vďaka digitálnym inováciám v interiéri inteligentnejšia a dosahuje nový rozmer personalizácie a interakcie. Architektúra elektroniky je zároveň viac založená na softvéri a menej na hardvéri.
- Umelá inteligencia rozpoznáva zvyky vodiča v rôznych situáciách a časom niektoré úkony automatizuje, aby vodič mohol do auta len sadnúť a vyraziť.
- Digitálne ovládanie ventilácie prináša komfortný zážitok pri používaní automatickej klimatizácie. Predné výduchy vzduchu sa automaticky nastavia v závislosti od želaného scenára ventilácie. Dýzy možno však nastaviť aj ručne.
- Viac priestoru: Vodič má o päť milimetrov viac miesta nad hlavou ako v predchádzajúcom modeli. Priestor na kolená vzadu a maximálny priestor na nohy sa zväčšili o 10, resp. o 17 mm. Šírka v oblasti lakťov vzadu sa zväčšila o 25 mm na 1 519 milimetrov. To je nárast o 25 milimetrov a takmer na úrovni Triedy S. Objem batožinového priestoru predstavuje až 540 litrov.
- Selfie kamera a videokamera vám umožnia zúčastniť sa na online konferenciách, alebo len nahrávať videá či robiť fotografie, ak vozidlo stojí.
- Superobrazovka MBUX poskytuje aj spolujazdcovi svoj vlastný displej (voliteľná výbava), na ktorom môže aj počas jazdy sledovať dynamický obsah. Auto obsahuje systém, ktorý chráni pred stratou pozornosti vodiča a v prípade, ak zistí, že sa vodič pozerá smerom k displeju spolujazdca, tak technológia Dual Light Control vypne viditeľnosť pre vodiča.
- Množstvo LED diód sa stará o úžasnú atmosféru na palube. Vďaka novému aktívnemu náladovému osvetleniu s vizualizáciou zvuku môžu cestujúci v novej Triede E vnímať hudbu tromi zmyslami: sluchom, hmatom a najnovšie aj zrakom.
- Trieda E vám otvára svet aplikácií tretích strán. Môžete sledovať TikTok, hrať Angry Birds, prehliadať web vo Vivaldi, počúvať podcasty v Pocket Casts alebo používať Zoom či Webex na pracovné stretnutia. Ďalšie aplikácie budú pribúdať.
Zdroje: auto motor a šport č. 9/2023
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk