Ako často horia elektromobily? Najnovšie štatistiky odhaľujú krutú pravdu, ktorá mnohých posadí na stoličku!

Prechod na elektrickú mobilitu zatieňujú požiare. Obrázky obhorených a ťažko uhasiteľných elektromobilov sa čoraz častejšie objavujú v médiách. Aká je však realita?

Vydané  Text: 

Požiare sú ďalšou výzvou pre elektromobilitu, ktorá už teraz čelí problémom s vysokými nákladmi a infraštruktúrou. Nielenže si tieto vysokoprofilové požiare vyžiadajú obete na životoch, ale hrozí, že výrazne spomalia prechod na elektrickú trakciu.

Výrobcovia automobilov vynaložili milióny na zvolávanie v súvislosti s požiarmi elektrických vozidiel. Štatistiky ukazujú, že pravdepodobnosť požiaru elektrických vozidiel je nižšia ako u vozidiel so spaľovacím motorom, ale v oblasti nových technológií sa zlé správy ťažko prekonávajú.

Inzercia

Inzercia

Keď na lodiach prepravujúcich elektrické vozidlá vypukne požiar, lítium-iónovým batériám sa venuje zvýšená pozornosť. Len nedávno sa pri pobreží Holandska vznietila loď prevážajúca takmer 3 000 automobilov a holandská tlačová agentúra uviedla, že zdrojom mohol byť jeden z 25 elektromobilov na palube. Dokonca aj pri požiaroch oficiálne neznámeho pôvodu, ako bol napríklad minuloročný požiar Felicity Ace, ktorý potopil takmer 4 000 vozidiel, sú lítium-iónové batérie terčom podozrenia.

PREČO BATÉRIE HORIA?

Základom každého moderného elektrického vozidla je lítium-iónová batéria, ktorá využíva pohyb lítiových iónov v systéme batérie na jej nabíjanie a vybíjanie.

Tento proces prirodzene vytvára malé množstvo tepla, pričom poškodené alebo chybné batérie môžu mať za následok nekontrolované a samovoľné zvyšovanie teploty. Tento jav sa nazýva tepelný únik.

Tepelný únik môže spôsobiť prudké odvetrávanie článkov, pri ktorom z batérie vytryskne toxický plyn alebo črepiny, a požiar, ktorý je veľmi ťažké kontrolovať. K poškodeniu batérie môže najčastejšie dôjsť pri náraze alebo pri ponorení do vody.

Inzercia

Pochopiteľne, mnohé elektrické vozidlá disponujú sofistikovaným zabezpečením, ktorých cieľom je zabrániť požiaru alebo tepelnému zrúteniu batérie. Riziko požiaru je oveľa vyššie pri lacných elektrických kolobežkách, bicykloch či skútroch, ktoré nemusia disponovať týmito ochrannými prvkami z dôvodu šetrenia nákladov.

SPAĽOVÁKY SÚ NEBEZPEČNEJŠIE

Podľa štúdie spoločnosti AutoinsuranceEZ, ktorá využíva údaje Národného úradu pre bezpečnosť dopravy a Štatistického úradu pre dopravu, sa na každých 100 000 predaných elektrických áut vznietilo len niečo vyše 25 elektrických vozidiel. To predstavuje oveľa nižšiu pravdepodobnosť než v prípade klasických spaľovacích modelov, kde na každých 100 000 predaných kusov skončí v plameňoch až 1 530 vozidiel.

Pochopiteľne, batérie časom prirodzene degradujú a môže dochádzať k častejším haváriám. Lepšie normy a vzdelávanie verejnosti sú však kľúčom k vyššej bezpečnosti tejto stále novej technológie.

ZDROJ: europe.autonews.com

ODPORÚČAME:




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia