REPORTÁŽ | Čítanie na 20 minút
Rolls-Royce nás pozval jazdiť Ghosty a na rekonštrukciu pretekov Alpine Trial spred 110 rokov. Tu nejde o peniaze, hovoria majitelia Rollsov za milióny eur.
Zúčastnili sme sa jedného dňa exkluzívneho podujatia, ktoré organizuje elitný klub majiteľov historických automobilov značky Rolls-Royce, 20-Ghost Club. Naším transferom boli limuzíny Ghost, ktoré poukázali na obrovský pokrok uplynulých sto rokov.
Automobilka pripravila pestrý program, v rámci ktorého poukázala na aktuálny model Ghost, svoje komerčné úspechy aj históriu značky, ktorá písala dejiny autopriemyslu.
Vydané Text: Erik Stríž
- V prvej polovici tohto príspevku sa venujeme aktuálnym modelom Rolls-Royce Ghost;
- V druhej časti sa venujeme jazdám na historických vozidlách v rámci rekonštrukcie pretekov Alpine Trial 1913;
- Celý rozhovor s Torstenom Müller-Ötvösom, CEO značky Rolls-Royce, zverejníme v samostatnom príspevku.
Rolls-Royce sa koncom júna dostal na titulky motoristických denníkov, keď oficiálne odhalil model Spectre. V našom regióne novinku predviedol v uzatvorenej spoločnosti s predstaviteľmi médií v Prahe, zatiaľ čo v Los Angeles už viacerí vyskúšali prvý elektromobil výrobcu v ostrej premávke.
Začiatkom júna, keď som sa zúčastnil podujatia pripomínajúceho 110. výročie legendárneho Alpine Trial z roku 1913, sa pojem Spectre metaforicky skloňoval neustále (pretože v angličtine sa podstatné mená neskloňujú), hoci som ho oficiálne vyskúšať nemohol.
Tri dni strávené s predstaviteľmi automobilky však boli predovšetkým o modeli Ghost a historických automobiloch Silver Ghost z prvej polovice 20. storočia.
Ak bolo zámerom automobilky ohromiť ma jej históriou, nevšedným dôrazom na detaily, veľkorysosťou a jedinečnými osobnosťami, podarilo sa jej to. S pocitom znamenitého zážitku na celý život som sa vracal z Álp do Bratislavy uvedomujúc si, že to, čoho súčasťou som práve bol, je pre úzku skupinu ľudí snáď každodennou rutinou, ktorá však nikdy nestratí svoje čaro.
Svet majiteľov týchto automobilov je slovom fascinujúci pre svoju prekvapivú neobyčajnosť.
Je nepochybné, že duch zakladateľov je tu vždy prítomný a ako akýsi hodnotový kompas pretrváva desaťročiami.
Prejavoval sa počas jázd na historických automobiloch, v rozhovoroch so zberateľmi týchto vozidiel, ich reštaurátormi a tiež na večeri s majiteľmi, ktorej sa zúčastnil sám CEO značky Rolls-Royce, Torsten Müller-Ötvös.
Ghost pozýva k vlastníctvu čoraz mladšie ročníky
Covid a z neho plynúce dôsledky bol pre automobilový priemysel výzvou. A stále je, pretože niektoré dôsledky pretrvali a prejavujú sa v nedostupnosti plnej výroby. K tomu viac či menej vynútená elektrifikácia a následné zvýšenie cien automobilov a s nimi spojených služieb sa stalo všeobecne akceptovaným štandardom.
Obdobie pandémie prinieslo aj niekoľko priaznivých zmien, napríklad zvýšenie množstva eurových a dolárových milionárov a miliardárov.
Podľa štúdie USA Wealth Report 2023 od Henley & Partners je to len v Spojených štátoch takmer 10-tisíc centimilionárov (100M$ a viac) a 770 miliardárov, zatiaľ čo v Číne 2250 centimilionárov a 285 miliardárovzdroj. To sú silné trhy práve pre Rolls-Royce, ktorý z množstva nových (a mladých) bohatých ťaží. Vie im totiž ponúknuť hodnotu, ktorú len sotva ponúka ktokoľvek iný – absolútne individuálny prístup pri zostavovaní vozidla.
Program Bespoke je pre značku zvlášť dôležitý, podstatná časť zákazníkov sa rozhoduje práve pre tento program individualizácie vozidiel, ktorý sa celkom vymyká štandardom autopriemyslu, uviedol počas svojej prezentácie o modeli Ghost Stefan Hoffmann, šéf produktového manažmentu značky.
Minulý rok automobilka vyrobila šesťtisíc vozidiel, najviac vo svojej histórii, svoje autá naďalej vyrába ručne. Stáva sa preto z Rollsu masová záležitosť? Nám nejde o objem, ale o kvalitu, neustále potvrdzuje Torsten Müller-Ötvös, generálny riaditeľ značky. Zdá sa, že to myslí vážne a počet predných kusov pre neho nie je motiváciou ani ultimatívnym cieľom.
Tisíce vozidiel v prevádzke sa pri osemmiliardovom obyvateľstve v podstate stratia, hoci sú aj lokality s nadmieru intenzívnym výskytom týchto luxusných korábov – najviac ich je v Hong Konguzdroj.
Záujem automobilky o mladých zákazníkov je rok čo rok silnejší. Silnie záujem mladej klientely o model Ghost, ktorý automobilka prezentuje už aj v žiarivých farbách. Nie je to regres ani prvoplánové prispôsobenie sa trhu, hoci je faktom, že pre značku sú takéto farby nekonvenčné. Bohatý vizuálny zážitok zo sýtych farieb sa netýka iba laku karosérie, ale aj interiéru. V rámci programu individualizácie mohli aj doteraz vozidlá disponovať farebnými kombináciami, ktoré si zákazníci žiadali, a to doslova bez obmedzení.
Keď bol Ghost prvýkrát odhalený, jeho filozofia sa okamžite stala nositeľom nového súčasného hnutia vo svete minimalistického luxusu. Zvláštnu pozornosť teraz predstavitelia automobilky počas nášho stretnutia venovali verziám Black Badge a Extended. Ghost Extended ponúka o 170 mm viac priestoru ako Ghost a poskytuje viac priestoru pre nohy vzadu ako ktorýkoľvek štvormiestny sedan s výnimkou Phantom Extended. Dodatočná dĺžka je prispôsobená iba predĺžením zadných dverí a karosérie okolo otvorov zadných dverí, čím sa zachovali línie auta.
Špeciálnu pozornosť budeme venovať odpruženiu a podvozku. Hlavný inžinier projektu Ghost Jonathan Sims vysvetľuje, že jednoduchosť je ideálom, ale poskytnúť čistý zážitok z jazdy nie je ľahká úloha. Platforma Architecture of Luxury preto neobmedzuje možnosti inžinierov a takmer každý Rolls-Royce má svoj vlastný jedinečný základ. Známy efekt Magic Carpet Ride je tu dosiahnutý novým spôsobom a samotné odpruženie pre Ghost si vyžiadalo tri roky vývoja. Inžinieri vytvorili vlastný planárny systém pozostávajúci z troch prvkov, pričom prvý je jedinečný. Ide o tlmič pre horné priečne rameno. Briti nešli do podrobností, ale tvrdia, že zariadenie je umiestnené nad predným zavesením a poskytuje „ešte stabilnejšiu a bezproblémovú jazdu“.
Naším transferom na historické jazdy usporiadané pre novinárov boli štyri modely Ghost, dva z nich z edície Black Badge a Amber Roads (na fotografii nižšie).
Limuzíny s dĺžkou veľkoryso presahujúcou 5,5 metra poháňa rovnaký benzínový agregát V12 s objemom valcov 6,75 litra, ktorý je v prípade verzií Black Badge vyladený na mierne vyšší výkon (441 kW v porovnaní so 420 kW), vždy ale so zamatovým chodom, krútiacim momentom až 850 Nm a akceleráciou z nuly na 100 km/h už za 4,7, respektíve 4,8 sekundy. Spoločnými menovateľmi modelov bol pohon a aktívne natáčanie všetkých kolies.
Superlatívy o týchto štyroch modeloch, ktorých ceny sa pohybovali v rozpätí 364.920 až 437.485 €, by som mohli opakovať zdanlivo donekonečna. Zo stoviek kilometrov strávených za volantom preto poukážem na špičkový podvozok, neuveriteľne hladký chod dvanásťvalcového motora a pohlcujúce ticho. Až také ticho, že som chvíľami neveril vlastným ušiam, akoby bol motor vypnutý a vozidlo stálo – pritom sme na úsekoch diaľnic bez rýchlostného obmedzenia s ľahkosťou dosiahli tachometrových 200 km/h.
110. výročie originálneho Alpine Trial (Alpenfahrt)
bolo o autách a osobnostiach, ktoré ich vlastnia
Buďte odvážni a expresívni, vyzval Müller-Ötvös počas svojho príhovoru pred večerou s majiteľmi (nielen) historických automobilov Rolls-Royce. Cynicky môžeme skonštatovať, že kto sa raz rozhodne predviesť svoje superdrahé vozidlá novinárom a svetu, má takéto osobnostné črty za prirodzené.
V minulosti však museli byť majitelia vozidiel Silver Ghost svojím spôsobom ešte odvážnejší, ešte cieľavedomejší, pretože to, čo vykonali v roku 1913, pôsobí v dnešných pomeroch ako zázrak.
» Prosím, pokračujte v článku na druhú poslednú stranu:
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk