Elektromobil pre masy? Dacia Sandero ďalšej generácie príde s elektrickým pohonom a množstvom kompromisov
Dacia Sandero ako elektromobil? V budúcnosti by to tak mohlo byť.
Vychádzať má z elektrickej platformy CMF-B EV.
Jej cena by mala byť pod 25-tisíc eur.
Vydané Text: David Hecl
Nie je to tak dávno, čo sa Dacia mohla popýšiť titulom najpredávanejšieho auto Európy. Malý hatchback Sandero sa dostal na popredné priečky v oblasti predajov počas vrcholu kremíkovej krízy v roku 2021. Obľúbený model si našiel svoje miesto v desiatkach tisíc garáží po celom „Starom kontinente“ aj vďaka svojej jednoduchej koncepcii a úspornému pohonu. Teraz sa však zdá, že Dacia Sandero prejde komplexnou zmenou. Bude z nej crossover, no to najzásadnejšie sa odohrá pod kapotou.
Lacný elektromobil
Dacia sa kompletnému prechodu na elekromobilitu aktuálne ešte stále bráni. V jej portfóliu síce nájdeme najlacnejší elektromobil predávaný v Európe, no jeho cena dokonale reflektuje jeho možnosti. Dacia Spring preto v zásade netrhá žiadne predajné rekordy a v jednoduchosti by sa dalo povedať, že tento model revolúciu určite nespôsobil. Opačným prípadom by v budúcnosti mohlo byť práve obľúbené Sandero. Podľa slov generálneho riaditeľa automobilky, by už v najbližších rokoch mohlo dôjsť ku kompletnej zmene filozofie tohto modelu.
TEST Dacia Duster Journey: Chcete ušetriť? Siahnite po manuálnej prevodovke!
Inzercia
Denis Le Vot, CEO Dacia, sa pred nedávnom nechal počuť, že v roku 2027 alebo 2028 by sme sa na mali dočkať uvedenia elektrickej verzie Dacia Sandero. Okrem toho dodáva, že takéto prevedenie malého hatchbacku by na trhu mohlo vydržať približne do polovice 30. rokov tohto storočia. Elektrické Sandero má podľa slov zástupcov Dacie osloviť predovšetkým nenáročných ľudí hľadajúcich lacný elektromobil a tým aj lacnú prevádzku.
Dojazdom neoslní
Novinka bude v budúcnosti stáť na rovnakej platforme, ako pripravovaný Renault 5. Išlo by teda o podvozkovú skladačku CMF-B EV. Zásadným rozdielom oproti drahším autám je však výrazne limitovaný dojazd a tým aj nabíjací výkon. Riaditeľ Dacia sa totiž jasne vyjadril, že elektrické Sandero nebude priekopník v oblasti dojazdu. Odmenou za obmedzený akčný rádius a pomalé nabíjanie má byť práve cena. Aktuálne sa totiž väčšina elektromobilov na trhu predáva v rádoch desiatok tisíc eur. Výhodu Dacia Sandero v elektrickej verzii pritom bude práve nízka cena, ktorá môže podliezť aj pripravovaný Volkswagen ID.2All.
Jasným odkazom na krátky dojazd má byť aj ďalšie tvrdenie Le Vota. Z jeho slov je zrejmé, že pokiaľ by Dacia opäť vyvíjala elektrický Spring, jeho batéria by mala polovičnú kapacitu. Paradoxom však je, že aktuálne má Dacia Spring akumulátor s kapacitou len 26,8 kWh, čo autu reálne vystačuje na niečo málo cez 200 kilometrov.
Dacia Sandero ako crossover
V neposlednom rade je dôležité uviesť, že nová elektrická Dacia Sandero pravdepodobne príde o karosériu typu hatchback. V kuloároch sa totiž povráva, že v budúcnosti by sa tento model mohol dočkať vyššej stavby a svetlej výšky. Ocitol by sa tak v kategórii crossoverov. Koniec-koncov, istým odkazom na crossover môže byť aj akčná verzia malého rumunského hatchbacku s názvom Dacia Sandero Stepway.
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.