FIAT 500e: Čo sa váš čaká po kúpe malého elektromobilu? Samé prekvapenia
Fiat 500 bol celý čas ideálnym kandidátom stať sa elektromobilom a nová doba mu to umožnila.
Nie je to však iba pohon, čím sa oplatí zaoberať; 500vka má pripravených množstvo milých prekvapení.
FIAT 500e sa na Slovensku predáva od 28 990 €
Vydané Text: Redakcia (s)
Prekvapivé retro v modernom šate
Kto iný by mal interpretovať klasický automobilový dizajn pre novú éru mobility, než model 500? Už od počiatkov v 50. rokoch minulého storočia toto mestské auto formovalo tvár talianskych ciest a v uplynulých desaťročiach aj našich, pričom vždy bolo spájané s aktívnym životným štýlom, vkusom a akousi ľahkosťou žitia.
Nové nároky na mobilitu výrobca prijal ako výzvu: zachoval všetko kľúčové a typické, vylepšil predovšetkým detaily, pričom v maximálnej miere využil výhody technologického pokroku. Ladné tvary a oblé línie sú navrhnuté tak, aby znížili aerodynamický odpor na minimum. Kruhové motívy svetiel ostali zachované, ale teraz sú symbolicky tvorené LED pásmi, ktoré sa postarali o vytvorenie dokonalého svetelného podpisu vozidla.
Inzercia
Kto by chcel so svojou päťstovkou vyniknúť ešte viac, Fiat mu takú možnosť dáva. S paketom STYLE LIGHT dostanete 16“ kolesá z ľahkých zliatin , chrómovaný rám okien, bočné a prahové lišty či zatmavené zadné okná. A v prípade výbavy La Prima Bocelli dostanete nádherné 17-palcové disky kolies.
A ak chcete ešte viac, Fiat má práve v ponuke verziu (RED) v neprehliadnuteľnom červenom laku. (RED) je organizácia, ktorá bojuje s globálnymi zdravotnými hrozbami, akými sú AIDS a COVID. Nákup produktu (RED) predstavuje súčasne dar Globálnemu fondu na podporu prevencie, liečby, poradenstva, testovania, vzdelávania a opatrovateľskej služby pre komunity, ktoré to najviac potrebujú.
Prekvapivé dvere navyše
Keď sme sa už venovali dizajnu, nemožno prehliadnuť kuriozitu v podobe jedných dverí navyše. Presne tak, jedny dvere navyše. Totiž, Fiat 500e dnes kúpite v troch verziách: Hatchback, Cabrio a 3+1. Hatchback a Cabrio majú dve bočné dvere a jedny kufrové, zatiaľ čo jedinečná verzia 3+1 má na pravej strane ešte jedny. No nejde o klasické dvere, tieto sú prekvapivo úzke, otvárajú sa protismerne, takže sprístupňujú zadné sedadlá nesmierne praktickým spôsobom. Navyše tu nie je B-stĺpik karosérie, vzniká tak úplne otvorený bočný priestor.
Takéto riešenie sa nevidí často, pritom úžitková hodnota je nesporná, pretože uľahčuje nielen nastupovanie na zadné sedadlá, ale aj ukladanie batožiny.
A ešte jedno prekvapenie: dvere sa neotvárajú mechanickou kľučkou, ale elektricky tlačidlom! Krásny detail, ktorý kultivuje zážitok z vlastníctva Fiatu 500e.
Prekvapivo hodnotný a technicky vybavený interiér
Ak si Fiat 500 stále predstavujete s tvrdšími plastovými plochami v interiéri, vedzte, že toto je už preč. Fiat 500e ponúka interiér nadštandardnej kvality, v ktorom našli svoje miesto pestré materiálové vypracovanie aj mnohé elegantné detaily. Azda všade, kam sa pozriete, uvidíte decentné logá 500 či symboly mesta Turín, z ktorého model pochádza. Prístrojová doska môže byť vo farbe karosérie, čalúnená tmavosivou koženkou s pleteným vzorom, orámovaná tmavým alebo svetlým chrómom. Svetlým čalúnením možno z Fiat 500e spraviť vizuálne luxusný subkompakt – na výber je aj svetlá béžová eko koža s vyšívaným monogramom FIAT.
Už v základnej výbave je v interiéri 7″ digitálny prístrojový panel a 10,25″ stredový displej infotainmentu Uconnect s podporou Android Auto/Apple CarPlay a vo výbave La Prima by Bocelli dostanete aj navigáciu a 6-reproduktorový audiosystém JBL Premium Audio by Bocelli 320 W.
Ovládač automatickej prevodovky má nápadné prevedenie do podoby tlačidiel, takže klasickú páku prevodovky v elektrickej päťstovke vôbec nenájdete.
Keď si k tomu pripočítate bezkľúčové odomykanie a štartovanie a otváranie dverí tlačidlom, máte postarané o technologický zážitok.
Prekvapivo svižný
Na dĺžku meria len 3,6 metra, široký je 1,8 metra a rázvor náprav dosahuje len 2,3 metra – to spoločne s veľkoryso preposilňovaným riadením prospieva obratnosti v meste. Kto by si aj tak nebol istý svojimi parkovacími zručnosťami, Fiat 500e ponúka 360° parkovací asistent, zadnú parkovaciu kameru a tiež funkcie užitočné počas jazdy, ako adaptívny tempomat, rozpoznávanie dopravných značiek, sledovanie slepého uhla či aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu.
Fiat 500e sa na Slovensku predáva s dvomi veľkosťami akumulátora, 23,8 a 42 kWh. Prvý z nich je kombinovaný s pohonom s max. výkonom 70 kW (95 koní), ten väčší so 87 kW (118 koní). V oboch verziách je výkon dosť vysoký na to, aby malému autu doprial nevšednú svižnosť a okamžité reakcie na stlačenie akceleračného pedála. Jazdiť toto auto je vyslovene zábava, a to dokonca aj v režime Sherpa, ktorý bol cielene vytvorený pre optimalizáciu dojazdu. Ten sa v závislosti od verzie pohybuje v rozpätí 190 až 337 km (podľa metodiky WLTP). V absolútnych číslach je najvyššia rýchlosť vozidla 135 a 150 km/h a zrýchlenie z nuly na 100 km/h prebehne za 10 a 9 sekúnd – viac ako zrýchlenie na stovku je však dôležitejšie, ako dynamické je auto pri mestských rýchlostiach, v ktorých sa výhody elektrického pohonu prejavia naplno.
Prekvapivo nízke náklady
Všetci už vieme, že aj v čase zvyšovanie nákladov na elektrickú energiu je nabíjanie elektromobilov stále výrazne lacnejšie, než zodpovedajúce objemy benzínu a nafty. Tým, čo odrádza, býva nadobúdacia cena vozidla, avšak aj v tomto kontexte Fiat prichádza s riešeniami.
S paušálom FIAT Dolce môžete mať nový Fiat 500e už od 500 € mesačne. Ide o program bez akontácie, s kompletným poistením, so servisom v cene a vrátane asistenčnej služby, kedy je jediným nákladom navyše už len nabíjanie. A stále platí, že kto je dosť šikovný, ten ešte aj dnes môže nabíjať elektromobil zadarmo.
Zistite všetko o novom FIAT 500e a jeho slovenskej ponuke priamo na webových stránkach FIAT.SK