Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
Napriek enormnému úsiliu automobiliek predávať spoľahlivé autá sa ani tie najnovšie nevyhýbajú poruchám.
Inak to ani nejde, automobil je predsa nesmierne komplikovaný stroj pozostávajúci z tisícov komponentov.
Vydané Text: Redakcia (s)
Keď kupujeme nové auto, robíme to nielen pre záujem o najnovší model, ale predovšetkým pre spoľahlivosť, bezpečnosť a aktuálnu technologickú vybavenosť automobilu. Očakávame, že nové auto bude minimálne počas záručnej doby fungovať bezproblémovo a bez akýchkoľvek porúch, lenže ani nové sa autá sa dokonale nevyhýbajú problémom.
Prieskum, o ktorom písal magazín This is Money, zisťoval na 50-tisíc motoristoch, aké majú skúsenosti so spoľahlivosťou svojich vlastných áut. Prieskum tak odhalil najčastejšie problémy nových áut v priebehu prvých troch rokov používania:
1. Emisie a výfukový systém
Výfukový systém je komplexný systém pre odvádzanie a redukciu spalín motora, pričom každý automobil používa mierne odlišné technológie. Moderné automobily používajú už aj v benzínových motoroch filtre pevných častíc, do naftových je potrebné nalievať syntetickú močovinu AdBlue. Ani tieto a mnohé ďalšie opatrenia ale nie sú garanciou bezproblémového používania auta.
Inzercia
Motoristi v prieskume uviedli, že mali problém pri prvej emisnej kontrole, ktorá odhalila väčšie objemy uvoľňovaných plynov a spalín. Vo veľkej miere sú za tieto nepriaznivé výsledky na emisnej kontrole zodpovední samotní vodiči, ktorí nevedia alebo nedbajú na to, že napríklad naftové motory nie sú ideálne na používanie výhradne v meste, prípadne jazdia na veľmi krátke vzdialenosti.
2. Elektronika a navigačný systém
Štyri percentá motoristov uviedlo, že majú skúsenosť s poruchou navigačného systému. Nie je to niečo, čo by vyslovene ohrozovalo bezpečnosť, ale nahnevá to predovšetkým s ohľadom na fakt, že za navigáciu v aute sa obyčajne priplácajú stovky eur.
Častým neduhom moderných áut je tiež náchylnosť na poruchy elektroniky ako takej. Nejedná sa pritom iba o softvérové zlyhania, ale aj také, ktoré znefunkčnia elektroniku mechanicky. Ide napríklad o rôzne senzory, spínače a snímače, o nekorektné spustenie niektorých funkcií (napr. cúvacej kamery) a podobne.
3. Batéria a „energy management“
Mohlo by sa zdať, že problém s batériou majú výhradne staršie autá, lenže prax nám odhaľuje aj súvislosť s úplne novými autami. Tri percentá motoristov sa sťažovalo na nedostatok energie v batérii alebo jej úplne vyčerpanie. Je potrebné uvedomiť si, že v tomto prípade zohráva veľkú úlohu samotný vodič a jeho šoférsky životný štýl. Ak vodič často jazdí krátke vzdialenosti a využíva systém Auto Štart/Stop, vyčerpávanie batérie bude prevyšovať nad jej dobíjaním alternátorom.
4. Brzdový systém
Zhodné tri percentá motoristov majú po krátkej dobe používania nového auta problémy s brzdovým systémom. Jedná sa o mechanické časti bŕzd, teda platničky a kotúče, eventuálne problémy s ručnou brzdou. Prejavy problémov sú očividné: pomalšia akcelerácia v dôsledku zovretých bŕzd, menej výrazný brzdný účinok, „mäkké“ brzdy, nepríjemné zvuky počas jazdy aj bez brzdenia.
5. Tlmiče a celkovo komponenty náprav
Mnohí si povedia, že vzhľadom na nízku kvalitu našich ciest bude lepšie vybrať si off-road alebo SUV v domnení, že ich nápravy vydržia viac. Je to nesprávne uvažovanie, pretože podstatou off-roadu nie je odolnosť pred výmolmi a dierami na ceste, ale schopnosť prechádzať terénom v nízkej rýchlosti.
Do servisov preto mieria v rovnakej miere crossovery a esúvečka, tak aj sedany, hatchbacky, liftbacky a kombi. Opotrebenie jednotlivých dielov nápravy by nemalo byť po troch rokoch tak výrazné, aby si vyžadovalo výmeny, ale tri percentá majiteľov nových áut sa sťažovalo práve na problémy s podvozkom. Nápravy vozidla a celkovo podvozok sú komplikovaný elektromechanický systém a nekvalitné cesty vedia privodiť technické problémy skôr, ako padne záruka nového auta.