Spojku si nechtiac ničia aj skúsení šoféri, jej životnosť pritom môžu dramaticky predĺžiť.
Vieme, že spojka patrí medzi spotrebné materiály, na ktoré sa nevzťahuje ani výrobná záruka automobilky.
Spojku veľa vodičov ničí aj neúmyselne zlým zaobchádzaním
Ak sa naučíte, čo so spojkou rozhodne nerobiť, môžete auto predávať ako jazdenku, ktorá nikdy nepotrebovala výmenu spojky.
Vydané Text: Redakcia (s)
Používanie spojky je pre vodičov áut s manuálnou prevodovkou niečo celkom prirodzené a mnohí motoristi sa obávajú prechodu z manuálnej prevodovky na automatickú práve preto, lebo majú pocit, že pripravením sa o spojkový pedál stratia autentický kontakt so svojím autom.
Spojka je však aj veľký strašiak – zvlášť pre všetkých začínajúcich vodičov počas jázd v autoškole. V autoškole sa naučia základy práce so spojkou a je potom už len na nich, aby si prácu s ňou osvojili dokonale. Bohužiaľ, s pribúdajúcim množstvom najazdených kilometrov rastie aj pohodlnosť, a práve vtedy sa niektorí vodiči začínajú dopúšťať typických chýb, ktoré stoja za predčasným opotrebovaním či dokonca zničením spojky. Argumenty ako „veď to robím bežne“ či „takto to robím celé roky“ môžu vyzerať po rokoch bez výmeny spojkového ústrojenstva ako oprávnené, z technického hľadiska však môže byť spojka v kondícii, ktorá rozhodne nezodpovedá kilometrovému nájazdu či veku auta.
Ktoré chyby to sú? A akým spôsobom môžete predĺžiť životnosť spojky?
Funkcia a vyhotovenie spojky
Aby sme pochopili, prečo sa pri týchto šoférskych nedostatkoch vlastne dopúšťame ničenia spojky, je potrebné si najskôr vysvetliť, ako spojka pracuje. Bežná mechanická spojka nie je v princípe nič iné ako dva „taniere“ s vysokým trecím koeficientom, pričom pedálom ovládame jeden z týchto „tanierov“ – konkrétne pri zošliapnutí spojkového pedála tento tanier tlakom na stred a vplyvom prehnutia rozpájame a naopak.. Samozrejme, že aj spojky sú rôzne a ich technologické vyhotovenie sa môže vzájomne líšiť, ale pre pochopenie spojky ako takej nám toto vysvetlenie stačí.
Prejdime teda k tým avizovaným chybám, ktoré spojku ničia.
Opieranie sa o spojkový pedál
Prvý, fakticky každodenný šoférsky nedostatok, je opieranie sa nohou o spojkový pedál. Najmä v hydraulicky ovládaných systémoch, teda vo väčšine prípadov, zapríčiní nepatrné rozpojenie spojkových tanierov. Z dlhodobého hľadiska potom spojke škodíme, pretože jej schopnosť prehýbať sa stráca na efektivite. Zároveň pri každom použití spojky vznikajú **straty v podobe tepla**, čo má nežiaduce účinky na gumené diely. Možno ste si už aj vy všimli, že pri pomalej jazde v kolóne v horúčave má spojka tendenciu preklzávať.
### Pridlhé púšťanie alebo prudké uvoľnenia spojky
Ďalšou chybou je príliš prudké uvoľnenie a, naopak, pomalé púšťanie spojkového pedálu. Spojka sa dôsledkom intenzívneho trenia páli, čo je evidentné z príznačného zápachu. Ten zápach poznáme všetci, častokrát ho cítime aj vtedy, keď na novom aute nevieme celkom dobre pracovať v kopci alebo sa príliš dlho snažíme zaparkovať na nerovnom teréne.
Lenže tento zápach nie je signálom toho, že by ste mali spojku vymeniť, je iba pripomienkou, že by ste mali spojkový pedál púšťať plynulejšie a pomalšie alebo, naopak, nedržať spojku „na hrane“ s vytlačeným plynovým pedálom príliš dlho.
Spojka nie je brzda
Používanie spojky ako brzdy na križovatkách je takisto spôsobom, ako ju môžete časom odpísať.Pri státí na červenej a pri dojazde z kopca je vhodnejšie vyradiť do neutrálu, než aby ste svoje vozidlo brzdili pomocou spojky v zábere . Občas je na križovatke možné stretnúť neustále sa pohojdavajuce auto bez svietiacich brzdových svetiel – a presne takto by to vyzerať nemalo.
Rozlišujme však medzi vyššie uvedeným a takzvaným brzdením motorom. Ak jazdíte v kopcoch a máte pred sebou dlhšie klesanie, nie je vhodné neustále tlačiť brzdu – v takomto prípade je rozumné mať zaradenú dvojku alebo trojku a ísť vpred bez stláčania plynového pedála i spojky. Motor, jeho prirodzené otáčky a spojka do určitej miery zabránia, aby ste nekontrolovane nabrali rýchlosť pri jazde z kopca, hoci občasnému použitiu brzdy sa tak či tak nevyhnete.
Niektorí vodiči majú vo zvyku vyšliapnuť spojku pri prejazde zákrutou. Pocitovo to skutočne môže vyzerať, že idú pokojnejšie a pomalšie, ale oveľa lepšie je pribrzdiť a podradiť, takže vo chvíli prejazdu zákrutou budú brzdiť motorom, čo uľaví aj brzdovému systému.
Rozbiehanie sa s vysokou hmotnosťou
Nežiaducim správaním, ktorým skracujeme životnosť spojky, je aj rozbiehanie sa s príliš veľkou záťažou. Je dôležité uvedomiť si, že spojka je konštruovaná aj s ohľadom na predpokladanú maximálnu hmotnosť vozidla. Ak sa teda budeme rozbiehať s ďalším vozidlom na lane alebo na ťažnom zariadení, spojka sa vám za to nepoďakuje. Ak raz za rok vytiahnete známeho z blata či snehu alebo mu odtiahnete auto, nič sa spojke stať nemusí, ale pravidelné využívanie bežného auta s bežnou prevodovkou ako ťahača sa môže vypomstiť práve na spojke.
Pracujte so spojkovým pedálom správne – spojka sa vám odvďačí
Ak sa vyvarujete spomínaným chybám, budete mať istotu, že spojka prežije dlhé roky bez väčšieho poškodenia. Jej výmena síce nepatrí k najdrahším, ale prečo ju zbytočne ničiť?
Základným pravidlom je zbytočne spojku nepreťažovať, nestáť na nej počas státia na červenej a tiež dbať na to, aby ste ju stláčali a uvoľňovali plynule. Ak vám auto počas preraďovania jemne poskakuje, je to tiež signál, že ešte neviete so spojkou pracovať úplne najlepšie. Sústreďte sa na spojku a prácu s ňou, ocení to váš rodinný rozpočet.